20.06.2019 | Klima, miljø og energi
Mærsk tilbyder shipping på CO2-neutralt brændstof
Gennem et pilotprojekt tilbyder Mærsk nu sine kunder at fragte deres varer på skibe, der bliver drevet af et CO2-neutralt biobrændstof. Tiltaget skal ses som et led i virksomhedens plan for at reducere sin CO2-udledning.
Fremover vil containerskibe fra Mærsk med varer fra H&M sejle på et biobrændstof, der består af en blanding af traditionelt tungt brændstof og brændstof baseret på brugt madolie.
Læs også: Mærsk Tankers sætter ambitiøse CO2-mål
H&M Group er således den første virksomhed, der har taget imod muligheden for udelukkende at anvende skibe, der sejler på det CO2-neutrale biobrændstof, som Mærsk har udviklet, og som tidligere i år er blevet testet i et forsøg med hollandske Sustainability Growth Coalition (DSGC) og Shell.
”Forsøget med biobrændstoffet ombord på Mette Maersk har vist, at decarboniserede løsninger til shipping allerede kan blive anvendt i dag”, siger COO hos Mærsk, Søren Toft, og fortsætter:
”Selvom vi endnu ikke har fundet en endelig løsning, så er dette en del af løsningen og kan fungere som en overgang til at reducere CO2-udledningen i dag. Med lanceringen af dette produkt forsøger Maersk at hjælpe kunderne med deres mål mod bæredygtige forsyningskæder”.
Led i plan om klimapositivitet
Anvendelsen af biobrændstoffet er både et skridt på vejen for Mærsk og H&M Group hen mod at leve op til deres mål om CO2-neutralitet.
”Vores ambitiøse plan om at blive klimapositive i 2040 kræver samarbejde og engagement i alle dele af forsyningskæden. Vi vil gerne bruge vores størrelse til at blive en drivkræft inden for gode innovative løsninger, som det CO2-neutrale brændstof”, siger Helena Helmersson, COO i H&M Group.
I dag kan skiftet væk fra fossile brændstoffer være dyrt. For at sikre en stor udbredelse af CO2-neutrale løsninger kræver det derfor teknologisk innovation og globale politikker, der støtter op om overgangen.
“Vi tror på, at det er den eneste kommercielt levedygtige vej til at lave de påkrævede investeringen, som vores industri skal bruge for at nå målet om CO2-neutralitet. Vi er meget glade for at se et signifikant skift i
følelser og engagement fra kunder, brændstofleverandører, udstyrsfabrikanter og konkurrenter i forhold til bæredygtige løsninger”, siger Søren Toft.
Læs også: Mærsk: Slut med CO2 i 2050
Shipping er fortsat den mest CO2-effektive form for global transport, men står alligevel med ansvarlig for 2-3 procent af den globale udledning. Det tal forventes at fortsætte med at stige, hvis industriens ledere og politiske beslutningstager ikke gør noget.
- JMA
Klima, miljø og energi

Danfoss: Strategisk fejl ikke at fokusere på energieffektivitet
Hvis vi ved præcis, hvordan man reducerer sit energiforbrug, hvorfor gør vi så ikke mere af det? Det undrer man sig over i Danfoss.
Kommunikation

Rapport: Fødevarevirksomheder greenwasher ved at markedsføre produkter som dyrket i ’regenerativt landbrug’
Ifølge økologiorganisation bruger en række fødevaregiganter såkaldt regenerativt landbrug til at oversælge produkter, der ofte er dyrket konventionelt.
Klima, miljø og energi

Vi producerer affald som stort set ingen andre – men nu skal der samles op
Danmark og danskere er med helt i top på mange lister, og som regel for det gode. Men ikke altid, for vi er også med helt fremme over dem, som producerer mest affald og har det største ressourcetræk på kloden.
Klima, miljø og energi

PensionDanmark er branchens firstmover i arbejdet med biodiversitet
Pensionsbranchens første rapport om biodiversitet er ude som et første forsøg på at måle impact i konkrete projekter. Finanssektorens Indsats for biodiversitet er dog kun lige begyndt. .
Klima, miljø og energi

Green Power Denmark: Få kommuner giver plads til solceller og vindmøller
Hovedparten af alle nye vindmøller og solceller er blevet stillet op i fem kommuner. Det er et problem, mener Green Power Denmark.
Klima, miljø og energi

Førende ekspert i biodiversitet kræver handling: ”Virksomhederne har nøglen”
Der er kraftigt behov for genanvendelse og cirkularitet i vores brug af jordens ressourcer. Det er ikke er nice to have, men need to have, mener Katherine Richardson, professor på Københavns Universitet.