20.06.2019 | Klima, miljø og energi
Mærsk tilbyder shipping på CO2-neutralt brændstof
Gennem et pilotprojekt tilbyder Mærsk nu sine kunder at fragte deres varer på skibe, der bliver drevet af et CO2-neutralt biobrændstof. Tiltaget skal ses som et led i virksomhedens plan for at reducere sin CO2-udledning.
Fremover vil containerskibe fra Mærsk med varer fra H&M sejle på et biobrændstof, der består af en blanding af traditionelt tungt brændstof og brændstof baseret på brugt madolie.
Læs også: Mærsk Tankers sætter ambitiøse CO2-mål
H&M Group er således den første virksomhed, der har taget imod muligheden for udelukkende at anvende skibe, der sejler på det CO2-neutrale biobrændstof, som Mærsk har udviklet, og som tidligere i år er blevet testet i et forsøg med hollandske Sustainability Growth Coalition (DSGC) og Shell.
”Forsøget med biobrændstoffet ombord på Mette Maersk har vist, at decarboniserede løsninger til shipping allerede kan blive anvendt i dag”, siger COO hos Mærsk, Søren Toft, og fortsætter:
”Selvom vi endnu ikke har fundet en endelig løsning, så er dette en del af løsningen og kan fungere som en overgang til at reducere CO2-udledningen i dag. Med lanceringen af dette produkt forsøger Maersk at hjælpe kunderne med deres mål mod bæredygtige forsyningskæder”.
Led i plan om klimapositivitet
Anvendelsen af biobrændstoffet er både et skridt på vejen for Mærsk og H&M Group hen mod at leve op til deres mål om CO2-neutralitet.
”Vores ambitiøse plan om at blive klimapositive i 2040 kræver samarbejde og engagement i alle dele af forsyningskæden. Vi vil gerne bruge vores størrelse til at blive en drivkræft inden for gode innovative løsninger, som det CO2-neutrale brændstof”, siger Helena Helmersson, COO i H&M Group.
I dag kan skiftet væk fra fossile brændstoffer være dyrt. For at sikre en stor udbredelse af CO2-neutrale løsninger kræver det derfor teknologisk innovation og globale politikker, der støtter op om overgangen.
“Vi tror på, at det er den eneste kommercielt levedygtige vej til at lave de påkrævede investeringen, som vores industri skal bruge for at nå målet om CO2-neutralitet. Vi er meget glade for at se et signifikant skift i
følelser og engagement fra kunder, brændstofleverandører, udstyrsfabrikanter og konkurrenter i forhold til bæredygtige løsninger”, siger Søren Toft.
Læs også: Mærsk: Slut med CO2 i 2050
Shipping er fortsat den mest CO2-effektive form for global transport, men står alligevel med ansvarlig for 2-3 procent af den globale udledning. Det tal forventes at fortsætte med at stige, hvis industriens ledere og politiske beslutningstager ikke gør noget.
- JMA
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Hjælp til grøn omstilling er populær
I næste uge bliver der igen adgang til Erhvervspuljen, hvor man kan søge støtte til grønne energiprojekter.
Klima, miljø og energi

Nu stiller Svanemærket omfattende krav til tekstiler
Flere krav til produktdesign og kemikalier, øget fokus på kvalitet og levetid samt forbud mod afbrænding af usolgte tekstiler. Det er nogle af de tiltag, der er med i Svanemærkets nye krav til tekstiler – og som skal være med til at sikre mere cirkulære tekstiler og dermed også reduceret klimabelastning.
Strategi & ledelse

Et nyt mindset: toppen af Danmarks 10 bæredygtighedsbud
Der var tændt godt op under bæredygtighedsbålet ved VL Døgnet 22. Hundredevis af danske topledere lavede gruppearbejde og valgte 10 overraskende ambitiøse bæredygtighedsbud.
Samfund

Det bliver rigtig dyrt ikke at omstille til nye klimavirkelighed
I en ny rapport fra Deloitte er der regnet på den økonomiske forskel mellem en koordineret indsats i forhold til klimaforandringer og "failure to act". Den er stor. Som i virkelig stor.
Menneskerettigheder

Københavns Kommune rejser millionkrav mod Nemlig.com-ejer
Ifølge en rapport fra Københavns Kommune mangler Intervare, der står bag Nemlig.com, at udbetale et millionstort beløb til sine chauffører – og det kræver kommunen nu, at de skal betale.
Kommunikation

CSR får helt semester på kommunikationsuddannelse på DMJX
Der er efterspørgsel på kommunikatører, der kan kommunikere præcist om f.eks. bæredygtighed. Derfor får et helt semester af DMJX's kommunikationsuddannelse nu samfundsansvar som overordnet tema.