20.06.2019 | Klima, miljø og energi
Mærsk tilbyder shipping på CO2-neutralt brændstof
Gennem et pilotprojekt tilbyder Mærsk nu sine kunder at fragte deres varer på skibe, der bliver drevet af et CO2-neutralt biobrændstof. Tiltaget skal ses som et led i virksomhedens plan for at reducere sin CO2-udledning.
Fremover vil containerskibe fra Mærsk med varer fra H&M sejle på et biobrændstof, der består af en blanding af traditionelt tungt brændstof og brændstof baseret på brugt madolie.
Læs også: Mærsk Tankers sætter ambitiøse CO2-mål
H&M Group er således den første virksomhed, der har taget imod muligheden for udelukkende at anvende skibe, der sejler på det CO2-neutrale biobrændstof, som Mærsk har udviklet, og som tidligere i år er blevet testet i et forsøg med hollandske Sustainability Growth Coalition (DSGC) og Shell.
”Forsøget med biobrændstoffet ombord på Mette Maersk har vist, at decarboniserede løsninger til shipping allerede kan blive anvendt i dag”, siger COO hos Mærsk, Søren Toft, og fortsætter:
”Selvom vi endnu ikke har fundet en endelig løsning, så er dette en del af løsningen og kan fungere som en overgang til at reducere CO2-udledningen i dag. Med lanceringen af dette produkt forsøger Maersk at hjælpe kunderne med deres mål mod bæredygtige forsyningskæder”.
Led i plan om klimapositivitet
Anvendelsen af biobrændstoffet er både et skridt på vejen for Mærsk og H&M Group hen mod at leve op til deres mål om CO2-neutralitet.
”Vores ambitiøse plan om at blive klimapositive i 2040 kræver samarbejde og engagement i alle dele af forsyningskæden. Vi vil gerne bruge vores størrelse til at blive en drivkræft inden for gode innovative løsninger, som det CO2-neutrale brændstof”, siger Helena Helmersson, COO i H&M Group.
I dag kan skiftet væk fra fossile brændstoffer være dyrt. For at sikre en stor udbredelse af CO2-neutrale løsninger kræver det derfor teknologisk innovation og globale politikker, der støtter op om overgangen.
“Vi tror på, at det er den eneste kommercielt levedygtige vej til at lave de påkrævede investeringen, som vores industri skal bruge for at nå målet om CO2-neutralitet. Vi er meget glade for at se et signifikant skift i
følelser og engagement fra kunder, brændstofleverandører, udstyrsfabrikanter og konkurrenter i forhold til bæredygtige løsninger”, siger Søren Toft.
Læs også: Mærsk: Slut med CO2 i 2050
Shipping er fortsat den mest CO2-effektive form for global transport, men står alligevel med ansvarlig for 2-3 procent af den globale udledning. Det tal forventes at fortsætte med at stige, hvis industriens ledere og politiske beslutningstager ikke gør noget.
- JMA
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.