Bæredygtighed og digitalisering skal få modebranchen tilbage på sporet
Spørger man modebranchen til råds, er der ingen tvivl om, hvor virksomhederne skal sætte ind for at have en fremtid: Bæredygtighed skal på agendaen.
Ifølge Dansk Mode & Textil har coronakrisen forårsaget en seks procent nedgang for tekstileksporten i årets første måneder sammenlignet med 2019.
Skodesigner Frederikke Antoine Schmidt, der er stifter af skomærket Roccamore, er formand for det team af branchefolk, der skal hjælpe mode- og tekstilbranchen igennem krisen. Sammen har de fået til opgave at formulere et sæt anbefalinger til Erhvervsministeriet, der skal hjælpe dansk modeeksport ud på den anden side.
Fashion Forum har talt med Frederikke Antoine Schmidt, som kort fortalt mener, at vi skal satse massivt på digitalisering og bæredygtighed. På bæredygtighedsområdet peger hun på rådgivning til at lægge en bæredygtig strategi, som noget af det vigtigste for virksomhederne.
“Jo, dansk mode er kendt for sit arbejde med bæredygtighed i dag, men det er ikke godt nok. Der er stadig for meget overforbrug, for få tekstiler, der genanvendes“, mener hun.
Hun påpeger ligeledes, at det er altafgørende for virksomhederne at arbejde aktivt med både det sociale og miljømæssige aftryk, da det er noget, særligt de yngre generationer vægter højt. Netop derfor skal bæredygtighed være et af de fokusområder, der får danske modevirksomheder til at stå endnu stærkere i udlandet.
De seks anbefalinger fra genstartsteamet for mode og tekstil er i forkortet form som følger:
1.Taskforce for bæredygtig mode og tekstil
Genstartsteamet anbefaler, at der etableres en Taskforce for bæredygtig mode og tekstil, som skal kickstarte arbejdet for en bæredygtig omstilling og øget eksport af bæredygtig dansk mode og tekstil. Taskforcen skal bl.a. fremme små- og mellemstore mode- og tekstilvirksomheders konkurrenceevne til bæredygtige omstillingsstrategier på tværs af virksomheden, fx justering af produktportefølje-, salgsstrategier-, certificeringer-, samt markedsføring. Taskforcen kickstarter også centrale initiativer anbefalet af Klimapartnerskabet for Handel om at nedsætte et Partnerskab for Bæredygtigt Tøj og Tekstiler.
2.Forskning og udvikling i mode- og tekstilbranchen
Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til forskning og udvikling inden for cirkulær økonomi og teknologier, der nedbringer tekstilspild og øger genanvendelse af tøj og tekstiler bl.a. med inspiration fra Sverige. Forskningsindsatsen kan varetages i regi af den nationale klynge for de kreative erhverv, Lifestyle and Design Cluster, i tæt samarbejde med forskningsinstitutioner på tværs af vidensfelter herunder teknologi, design, business, humaniora samt relevante parter fra erhvervslivet. Dette vil sikre, at Danmark i fremtiden vil stå stærkt i den globale konkurrence om eksport af viden inden for mode- og tekstilområdet.
3.Innovation og digital omstilling af dansk mode og tekstil
Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til puljen for styrket innovation og omstilling af særligt hårdt ramte erhverv for at sikre en bredere understøttelse af omstillingen af dansk erhvervsliv, herunder for mode- og tekstilbranchen. Nye forretningsmodeller, innovation og digital omstilling af små og mellemstore mode- og tekstilvirksomheder, vil hjælpe virksomhederne med at tilpasse sig en ny COVID-19 virkelighed og fremme eksporten.
4.Statslig garantidækning for eksportkreditforsikring
Genstartsteamet anbefaler, at den statslige garantidækning for virksomheders handel og eksport forlænges til 31. december 2021 for at sikre vækst og arbejdspladser inden for mode- og tekstilbranchen fremadrettet.
5.Grøn Matchfinansieringsordning
Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til styrkelse af matchfinansieringsordningen i Vækstfonden med fokus på investeringer i bæredygtige og grønne løsninger, bl.a. inden for mode og tekstilområdet. Ordningen skal matche privat finansiering af innovative nye virksomheder med meget risikovillig, offentlig finansiering. En grøn matchfinansieringsordning vil fastholde momentum og sikre stærke, grønne investeringer fremadrettet.
6.International markedsføring af dansk mode og tekstil
Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til markedsføringskonsortiet, Creative Denmark, til gennemførelse af en international markedsføringsindsats målrettet dansk mode og tekstil. Dette vil løfte eksporten af dansk mode og tekstil efter COVID-19 og styrke markedsføringen på de internationale markeder med en fælles fortælling om kvalitet og bæredygtighed i dansk mode og tekstil.