Bæredygtighed og digitalisering skal få modebranchen tilbage på sporet

Spørger man modebranchen til råds, er der ingen tvivl om, hvor virksomhederne skal sætte ind for at have en fremtid: Bæredygtighed skal på agendaen.

Frederikke Antonie Schmidt fra Roccamore har stået i spidsen for arbejdet med anbeflinger til Erhvervsministeriet. Foto: Roccamore.

30.09.2020

CSR.dk

Ifølge Dansk Mode & Textil har coronakrisen forårsaget en seks procent nedgang for tekstileksporten i årets første måneder sammenlignet med 2019.  

Skodesigner Frederikke Antoine Schmidt, der er stifter af skomærket Roccamore, er formand for det team af branchefolk, der skal hjælpe mode- og tekstilbranchen igennem krisen. Sammen har de fået til opgave at formulere et sæt anbefalinger til Erhvervsministeriet, der skal hjælpe dansk modeeksport ud på den anden side.

Fashion Forum har talt med Frederikke Antoine Schmidt, som kort fortalt mener, at vi skal satse massivt på digitalisering og bæredygtighed. På bæredygtighedsområdet peger hun på rådgivning til at lægge en bæredygtig strategi, som noget af det vigtigste for virksomhederne.

“Jo, dansk mode er kendt for sit arbejde med bæredygtighed i dag, men det er ikke godt nok. Der er stadig for meget overforbrug, for få tekstiler, der genanvendes“, mener hun.

Hun påpeger ligeledes, at det er altafgørende for virksomhederne at arbejde aktivt med både det sociale og miljømæssige aftryk, da det er noget, særligt de yngre generationer vægter højt. Netop derfor skal bæredygtighed være et af de fokusområder, der får danske modevirksomheder til at stå endnu stærkere i udlandet.

De seks anbefalinger fra genstartsteamet for mode og tekstil er i forkortet form som følger:

1.Taskforce for bæredygtig mode og tekstil
Genstartsteamet anbefaler, at der etableres en Taskforce for bæredygtig mode og tekstil, som skal kickstarte arbejdet for en bæredygtig omstilling og øget eksport af bæredygtig dansk mode og tekstil. Taskforcen skal bl.a. fremme små- og mellemstore mode- og tekstilvirksomheders konkurrenceevne til bæredygtige omstillingsstrategier på tværs af virksomheden, fx justering af produktportefølje-, salgsstrategier-, certificeringer-, samt markedsføring. Taskforcen kickstarter også centrale initiativer anbefalet af Klimapartnerskabet for Handel om at nedsætte et Partnerskab for Bæredygtigt Tøj og Tekstiler.

2.Forskning og udvikling i mode- og tekstilbranchen
Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til forskning og udvikling inden for cirkulær økonomi og teknologier, der nedbringer tekstilspild og øger genanvendelse af tøj og tekstiler bl.a. med inspiration fra Sverige. Forskningsindsatsen kan varetages i regi af den nationale klynge for de kreative erhverv, Lifestyle and Design Cluster, i tæt samarbejde med forskningsinstitutioner på tværs af vidensfelter herunder teknologi, design, business, humaniora samt relevante parter fra erhvervslivet. Dette vil sikre, at Danmark i fremtiden vil stå stærkt i den globale konkurrence om eksport af viden inden for mode- og tekstilområdet.

3.Innovation og digital omstilling af dansk mode og tekstil
Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til puljen for styrket innovation og omstilling af særligt hårdt ramte erhverv for at sikre en bredere understøttelse af omstillingen af dansk erhvervsliv, herunder for mode- og tekstilbranchen. Nye forretningsmodeller, innovation og digital omstilling af små og mellemstore mode- og tekstilvirksomheder, vil hjælpe virksomhederne med at tilpasse sig en ny COVID-19 virkelighed og fremme eksporten.

4.Statslig garantidækning for eksportkreditforsikring
Genstartsteamet anbefaler, at den statslige garantidækning for virksomheders handel og eksport forlænges til 31. december 2021 for at sikre vækst og arbejdspladser inden for mode- og tekstilbranchen fremadrettet.

5.Grøn Matchfinansieringsordning
Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til styrkelse af matchfinansieringsordningen i Vækstfonden med fokus på investeringer i bæredygtige og grønne løsninger, bl.a. inden for mode og tekstilområdet. Ordningen skal matche privat finansiering af innovative nye virksomheder med meget risikovillig, offentlig finansiering. En grøn matchfinansieringsordning vil fastholde momentum og sikre stærke, grønne investeringer fremadrettet.

6.International markedsføring af dansk mode og tekstil
Genstartsteamet anbefaler, at der afsættes midler til markedsføringskonsortiet, Creative Denmark, til gennemførelse af en international markedsføringsindsats målrettet dansk mode og tekstil. Dette vil løfte eksporten af dansk mode og tekstil efter COVID-19 og styrke markedsføringen på de internationale markeder med en fælles fortælling om kvalitet og bæredygtighed i dansk mode og tekstil.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle