23.09.2019 | Strategi & ledelse
Bæredygtighed og verdensmål: Ikke kun for store virksomheder
Indhold fra partner Hvad er dette?
Danmark har fået en regering, der vil satse på den grønne omstilling. Her er det afgørende også at få de små og mellemstore virksomheder med ombord, for de udgør ca. 99 pct. af alle vores virksomheder og står for 65 pct. af den private beskæftigelse.
Hør mere om hvordan SMV’er kan arbejde med verdensmålene på #CSRdag2019, som finder sted d. 31. oktober på Børsen i København
Verdensmarkedet for ansvarlige og bæredygtige løsninger bliver kun større, og det er en unik mulighed for dansk erhvervsliv, som skal udnyttes. Sådan lyder rammen om en af debatterne under årets CSR-konference på Børsen, der for 6. år i træk afholdes i samarbejde mellem Dansk Erhverv, FSR – danske revisorer og Erhvervsstyrelsen. Bahare Haghshenas, der er partner i Monitor Deloitte Nordic og blandt paneldebattørerne i programmet, deler her sine gode råd til hvordan små og mellemstore virksomheder (SMV’er) kan skabe værdi med bl.a. verdensmålene.
Hvordan tager man som en mindre dansk virksomhed bedst fat om arbejdet med fx FN’s verdensmål?
Verdensmålene beskriver en række samfundsudfordringer, der kræver nye løsninger. Det er min erfaring, at mange danske små og mellemstore virksomheder har produkter, teknologier, forretningsmodeller eller viden, der kan videreudvikles eller anvendes i en anden form til andre kundegrupper eller på nye markeder. På den måde bidrager virksomhederne ikke kun til at løse nogle af de udfordringer, som verdensmålene peger på, men de kan også skabe helt nye forretningsmuligheder for sig selv. For at lykkes, skal man til at starte med identificere og fokusere på udvalgte udfordringer, hvor man kan bidrage med en løsning.
Er der nogen særlige udfordringer for SMV’er, som du synes man skal være særligt opmærksom på?
Det er vigtigt at fokusere, at starte i det små og centrere sig om dét, som er tæt på ens forretning. At kigge på verdensmålene som et udgangspunkt for fx produktinnovation eller for vækst af de eksisterende løsninger er en god måde at indfange den værdi, der ligger i at arbejde med verdensmålene. Man kan fx prøve at kigge på de udfordringer, der er beskrevet i delmålene til hvert af de 17 verdensmål. Er der nogle af dem, som din virksomhed kan bidrage til at løse?
Hvordan mener du vi bedst vi som samfund kan sikre os, at bestyrelse og ledelse også i alle SMV’er i Danmark får taget drøftelsen af virksomhedens samfundsansvar?
For mig er verdensmålene ikke kun et spørgsmål om at tage samfundsansvar. Målene beskriver samfundsudfordringer, hvor vi som individer og virksomheder har behov for at tænke på en nye måde og komme med nye produkter, nye teknologier, nye forretningsmodeller, tit skabt i partnerskaber og i nye konstellationer på tværs af værdikæder. På den måde er verdensmålene et ”katalog over markedsbehov”, og det er dér, bestyrelsen og ledelsen bør starte deres drøftelse. De virksomheder, der kan udvikle løsninger på udfordringer som verdensmålene peger på, eller som allerede har løsninger, der kan skaleres, vil ikke kun have en positiv påvirkning på samfundet men vil også opnå en forretningsmæssig gevinst. Som leder skal man tage verdensmålene ind i sin R&D strategi og i sit udviklings- og innovationsteam – og dér skabe løsninger, der kan svare på vore dages samfundsudfordringer og på fremtidens forretningsmodeller.
Hør mere om hvordan SMV’er kan arbejde med verdensmålene i sessionen ’Alle skal med – og især SMV’erne’, hvor du også kan møde Daniel Paetch, Managing Director, SV. Michelsen Chokolade, Camilla Erika Lerberg, Adm. direktør, Fairtrade Denmark, Jakob Thøisen, CEO, Palsgaard A/S og Sebastian Dawe, Director, ATC Footwear A/S. Konferencen finder sted d. 31. oktober på Børsen i København.
Tilmelding via Dansk Erhvervs hjemmeside.
Læs mere om virksomhedernes arbejde med bl.a. FN’s verdensmål i Dansk Erhvervs analyse fra februar 2019, som bl.a. påviser et gab imellem hhv. store og små virksomheders kendskab til og arbejde med målene: Jo større virksomhed, jo større kendskab. Læs hele analysen her.
Medarbejder

Dansk Erhverv og Above & Beyond Group lancerer Diversitetspagten
Der skal skabes bedre vilkår for at få flere kvinder ind i toppen af dansk erhvervsliv, samtidig med at vi skal understøtte arbejdet for en bredere diversitet. Det er baggrunden og formålet med Diversitetspagten, som erhvervsorganisationen Dansk Erhverv og konsulenthuset Above & Beyond Group har lanceret i dag.
Indhold fra partner
Kommunikation

Dansk Erhverv: Tid til nuancer i debat om bæredygtige virksomheder
Vi har brug for flere nuancer i vores drøftelser af virksomheders bæredygtige omstilling. Både når det kommer til størrelse og branche. Ellers risikerer vi at ramme forbi skiven i forhold til, hvad der driver omstillingen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Inklusion af LGBTI+ personer i din virksomhed
Find inspiration, viden og vejledning om, hvordan du kan understøtte et mere inkluderende arbejdsklima for LGBTI+ personer i din virksomhed.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

2022 bliver et afgørende år for CSR-professionelle
Data, transparens, rapportering og professionalisering er nøgleord for CSR-året 2021. Spørgsmålet er, om snebolden ruller videre, tager til i fart, eller stilner af i 2022.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Ny vejledning i rapportering i henhold til Taksonomien
Erhvervsstyrelsen har i november 2021 offentliggjort ny vejledning til rapportering i henhold til Taksonomien.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Vidste du det om ansvarlig virksomhedsadfærd?
Med mulige nye due diligence krav på vej fra EU, kan det give god mening at opdatere sin viden om due diligence. Heldigvis er der flere gode værktøjer til rådighed.
Indhold fra partner