Bæredygtighed skal vække pigers interesse i tekniske uddannelser
Erhvervsskolen EUC Nord vil få piger ind på tekniske og naturvidenskablige uddannelser gennem et projekt om bæredygtighed. Det kan være ”en meget meningsfuld indgang til de tekniske fag for pigerne” lyder det fra EUC Nord om initiativet.
Piger er underrepræsenterede på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. I starten af oktober løb det landsdækkende initiativ ”Girls Day In Science” af stablen, og nu melder erhvervsskolen EUC Nord sig ind i kampen om at lokke piger til med nyt initiativ. Det skriver TV2nord.dk
EUC Nord inviterer nemlig piger inden for med projektet ”bæredygtige overgange, bæredygtige løsninger” og håber, at fokus på bæredygtighed kan vække pigernes interessen for de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.
”Netop bæredygtighedsperspektivet har i højere grad pigernes bevågenhed end de mere traditionelle projekter i de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Her er et brandvarmt emne, som kan være en meget meningsfuld indgang til de tekniske fag for pigerne", siger Charlotte Bisbjerg Nielsen, der er udviklingschef hos EUC Nord.
Ifølge Charlotte Bisbjerg Nielsen mangler erhvervsskoler og gymnasier piger på uddannelser indenfor videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.
Med til udvikling af fag
Pigerne, der deltager i projektet, skal sammen med lærere være med til at udvikle forløb og valgfag til folkeskoler, FGU og efterskoler.
Læs også: Den bæredygtige besøgende skal have flere muligheder
Aktiviteterne og forløbene vil blive kommunikeret til unge via sociale medier. Planen er, at de påbegyndes efter sommerferien i 2020 og udbydes over en treårig periode.
Projektet vil koste 4.447.100 kroner og er finansieret gennem EU’s Socialfond. Udover EUC Nord er AMU Nordjylland, EUC Nordvest og Erhvervsskolerne i Aars med i projektet.
- MGC