Den bæredygtige besøgende skal have flere muligheder

Turisterne strømmer til København, og væksten giver udfordringer på miljøområdet. Det gør de mange gæster på Roskilde Festival også. Begge steder satser derfor på at vise de besøgende alternative muligheder for at håndtere presset.

Madhu Rajesh fra International Tourism Partnership pegede på, at aktørerne i turistbranchen er nødt til at forholde sig til deres klimaaftryk. Foto: Anders Kampmann.

11.09.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

København er populær som aldrig før. Turisterne vælter til den danske hovedstad i hidtil uset omfang, med en stigning på 74 procent i hotelovernatninger de sidste 10 år som det synlige bevis. Det giver omsætning, arbejdspladser og omtale til byen, men der er også en bagside af medaljen.

Læs også: Berlin vil feste sig forrest i klimakampen

Dels er overturisme begyndt at blive et problem, og derudover medfører de mange besøgende et øget miljø- og klimaaftryk, som byen er nødt til at håndtere. Det fortalte Elaheh Peyman Granov og Signe Gjelstrup Mouridsen fra Wonderful Copenhagen, da BC Hospitality Group i denne uge afholdt den tredje udgave af sin årlige Responsible Hospitality Day.

Vi vil gerne understøtte positiv adfærd med nogle systemer, der belønner den adfærd

Freja Marie Frederiksen, Foreningen Roskilde Festival

Som de to forklarede, så er der langt flere hotelværelser på vej til at huse turisterne, men det løser langt fra udfordringerne alene, selvom hotellerne gør deres for at blive mere bæredygtige. Ifølge projektet 10xCopenhagen, som Wonderful Copenhagen står bag, er der nemlig også flere lokale, der er ved at blive trætte af gæsterne.

29 procent af københavnerne associerer eksempelvis turisme med en negativ påvirkning af miljøet, og en tredjedel af byens borgere oplever problemer med turisterne i løbet af året. Det gælder ikke mindst i indre by, som 87 procent af de besøgende kommer forbi.

Derfor gælder det om at få spredt turisterne ud i byens andre kvarterer, f.eks. til brokvartererne, Amager eller Frederiksberg, som i snit omkring 32 procent når ud til. Det mener Wonderful Copenhagen vil give en bedre oplevelse for såvel turisterne som de lokale.

Madhu Rajesh, der er direktør for interesseorganisationen International Tourism Partnership, som BC Hospitality Group også er en del af, adresserede i sit oplæg bl.a. den voksende debat om (over)turisme, som finder sted i flere lande og byer, med Barcelona, Venedig og kroatiske Dubrovnik som eksempler.

”Klimaforandringerne fylder enormt meget i mediebilledet for tiden, og det store antal internationale rejsende medfører et stort ressourceforbrug, som presser lokalsamfund over hele verden. Samtidig er der også et øget fokus på menneskerettigheder og arbejdsforhold i industrien, som aktørerne er nødt til at forholde sig til og være transparente omkring”, sagde hun, og opfordrede generelt til samarbejde i stedet for konkurrence på disse områder.

Skabe merværdi i den samlede oplevelse
Et andet sted i Danmark, hvor et stort antal gæster er ensbetydende med både party og panderynker, er på Roskilde Festival, der med 130.000 deltagere i en uges tid hvert år udgør landets fjerdestørste by, med alt hvad dertil hører af udfordringer med eksempelvis affald.

På det enorme campingområde er netop gæsternes efterladenskaber, primært i form af brugt og mere eller mindre ødelagt udstyr, et ”meget synligt problem”, som Freja Marie Frederiksen fra Foreningen Roskilde Festival fortalte fra scenen. Og et problem, som man har haft og stadig har sit hyr med at håndtere.

”Rammerne på det her felt har været uklare gennem årene, og vi kan blive bedre til at være tydelige omkring, hvad vi vil og hvor vi gerne vil hen”, erkendte hun.

Ligesom i København vil man på festivalen i Roskilde gerne tilbyde sine gæster nogle alternativer til den løsning, flertallet vælger, altså det normale campingområde. Derfor etablerede man i 2011 området Clean Out Loud (COL), hvor man – som navnet antyder – gerne må larme, men også skal rydde op efter sig selv.

Det første år havde området ca. 1.200 gæster, mens det tal på årets festival var tidoblet til 12.000. Fra festivalens side mener man, at succesen bunder i, at man med COL formår at ”skabe merværdi i den samlede oplevelse”, som Freja Marie Frederiksen sagde.

”Det er svært at skabe ændringer i en ret fastgjort model, og det kræver, at man kan tilbyde noget andet, for vores erfaring er, at forbud ikke rækker langt. Derfor vil vi gerne understøtte positiv adfærd, som det at tage ansvar for sit eget affald, med nogle systemer, der belønner den adfærd, som vi mener COL gør”, forklarede hun.

Elaheh Peyman Granov og Signe Gjelstrup Mouridsen fra Wonderful Copenhagen fortalte blandt andet, at københavnerne bryder sig mindre om den type turister, der opfører sig og ser ’turistede’ ud, og bevæger sig i flok omkring de klassiske attraktioner, mens der er mere respekt om dem, der kommer lidt længere væk og matcher byens adfærd bedre. Foto: BCHG.

Branchen har et ansvar for at opdrage gæsterne
Den tilgang mødte opbakning fra hotel-brancheleder i revisionsfirmaet PwC, Steffen Kaj Pedersen, der talte om megatrends i hospitalityindustrien og forholdet (eller mangel på samme) til bæredygtighed blandt aktørerne.

”Bæredygtighed betyder mere og mere for både kunder og kæder, og jeg mener klart, at branchen har et ansvar for at opdrage gæsterne ved at tilbyde de rigtige løsninger. Dem der lever det, og tager det fulde skridt, vinder på den lange bane”, sagde han.

Læs også: Den smarte by skal have hjertet med

Afslutningsvis bemærkede BCHG’s Group Responsible Hospitality Manager, Mireille Jakobsen, at årets event, med 240 deltagere, herunder fra konkurrerende hoteller, var det hidtil største, og at man ser det som et tegn på, at flere og flere er klar til at finde de rigtige løsninger.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024Plastic Change

Sponseret

167 organisationer i opfordring til verdens ledere: Plastikproduktionen skal ned!

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J