Den bæredygtige besøgende skal have flere muligheder
Turisterne strømmer til København, og væksten giver udfordringer på miljøområdet. Det gør de mange gæster på Roskilde Festival også. Begge steder satser derfor på at vise de besøgende alternative muligheder for at håndtere presset.
København er populær som aldrig før. Turisterne vælter til den danske hovedstad i hidtil uset omfang, med en stigning på 74 procent i hotelovernatninger de sidste 10 år som det synlige bevis. Det giver omsætning, arbejdspladser og omtale til byen, men der er også en bagside af medaljen.
Dels er overturisme begyndt at blive et problem, og derudover medfører de mange besøgende et øget miljø- og klimaaftryk, som byen er nødt til at håndtere. Det fortalte Elaheh Peyman Granov og Signe Gjelstrup Mouridsen fra Wonderful Copenhagen, da BC Hospitality Group i denne uge afholdt den tredje udgave af sin årlige Responsible Hospitality Day.
Vi vil gerne understøtte positiv adfærd med nogle systemer, der belønner den adfærd
Freja Marie Frederiksen, Foreningen Roskilde Festival
Som de to forklarede, så er der langt flere hotelværelser på vej til at huse turisterne, men det løser langt fra udfordringerne alene, selvom hotellerne gør deres for at blive mere bæredygtige. Ifølge projektet 10xCopenhagen, som Wonderful Copenhagen står bag, er der nemlig også flere lokale, der er ved at blive trætte af gæsterne.
29 procent af københavnerne associerer eksempelvis turisme med en negativ påvirkning af miljøet, og en tredjedel af byens borgere oplever problemer med turisterne i løbet af året. Det gælder ikke mindst i indre by, som 87 procent af de besøgende kommer forbi.
Derfor gælder det om at få spredt turisterne ud i byens andre kvarterer, f.eks. til brokvartererne, Amager eller Frederiksberg, som i snit omkring 32 procent når ud til. Det mener Wonderful Copenhagen vil give en bedre oplevelse for såvel turisterne som de lokale.
Madhu Rajesh, der er direktør for interesseorganisationen International Tourism Partnership, som BC Hospitality Group også er en del af, adresserede i sit oplæg bl.a. den voksende debat om (over)turisme, som finder sted i flere lande og byer, med Barcelona, Venedig og kroatiske Dubrovnik som eksempler.
”Klimaforandringerne fylder enormt meget i mediebilledet for tiden, og det store antal internationale rejsende medfører et stort ressourceforbrug, som presser lokalsamfund over hele verden. Samtidig er der også et øget fokus på menneskerettigheder og arbejdsforhold i industrien, som aktørerne er nødt til at forholde sig til og være transparente omkring”, sagde hun, og opfordrede generelt til samarbejde i stedet for konkurrence på disse områder.
Skabe merværdi i den samlede oplevelse
Et andet sted i Danmark, hvor et stort antal gæster er ensbetydende med både party og panderynker, er på Roskilde Festival, der med 130.000 deltagere i en uges tid hvert år udgør landets fjerdestørste by, med alt hvad dertil hører af udfordringer med eksempelvis affald.
På det enorme campingområde er netop gæsternes efterladenskaber, primært i form af brugt og mere eller mindre ødelagt udstyr, et ”meget synligt problem”, som Freja Marie Frederiksen fra Foreningen Roskilde Festival fortalte fra scenen. Og et problem, som man har haft og stadig har sit hyr med at håndtere.
”Rammerne på det her felt har været uklare gennem årene, og vi kan blive bedre til at være tydelige omkring, hvad vi vil og hvor vi gerne vil hen”, erkendte hun.
Ligesom i København vil man på festivalen i Roskilde gerne tilbyde sine gæster nogle alternativer til den løsning, flertallet vælger, altså det normale campingområde. Derfor etablerede man i 2011 området Clean Out Loud (COL), hvor man – som navnet antyder – gerne må larme, men også skal rydde op efter sig selv.
Det første år havde området ca. 1.200 gæster, mens det tal på årets festival var tidoblet til 12.000. Fra festivalens side mener man, at succesen bunder i, at man med COL formår at ”skabe merværdi i den samlede oplevelse”, som Freja Marie Frederiksen sagde.
”Det er svært at skabe ændringer i en ret fastgjort model, og det kræver, at man kan tilbyde noget andet, for vores erfaring er, at forbud ikke rækker langt. Derfor vil vi gerne understøtte positiv adfærd, som det at tage ansvar for sit eget affald, med nogle systemer, der belønner den adfærd, som vi mener COL gør”, forklarede hun.
Branchen har et ansvar for at opdrage gæsterne
Den tilgang mødte opbakning fra hotel-brancheleder i revisionsfirmaet PwC, Steffen Kaj Pedersen, der talte om megatrends i hospitalityindustrien og forholdet (eller mangel på samme) til bæredygtighed blandt aktørerne.
”Bæredygtighed betyder mere og mere for både kunder og kæder, og jeg mener klart, at branchen har et ansvar for at opdrage gæsterne ved at tilbyde de rigtige løsninger. Dem der lever det, og tager det fulde skridt, vinder på den lange bane”, sagde han.
Læs også: Den smarte by skal have hjertet med
Afslutningsvis bemærkede BCHG’s Group Responsible Hospitality Manager, Mireille Jakobsen, at årets event, med 240 deltagere, herunder fra konkurrerende hoteller, var det hidtil største, og at man ser det som et tegn på, at flere og flere er klar til at finde de rigtige løsninger.