Bæredygtigheden halter i kæmpe erhvervsprojekt ved København

Regeringen og Hvidovre Kommune vil etablere et gigantisk erhvervsområde på ni kunstige øer ud for Avedøre Holme, men en ekspert kritiserer miljøaspekterne ved placeringen mens Concito efterlyser visioner for CO2-frihed.

De ni, nye kunstige øer skal anlægges ud for Avedøre Holme og på den måde genskabe en moderne version af den natur, der fandtes i området før det i 1960’erne blev kunstigt inddæmmet, jordopfyldt og der blev etableret erhverv. Illustration: Urban Power for Hvidovre Kommune.

10.01.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

Fra 2022 og frem mod 2040 skal der anlægges ni nye, kunstige øer ud for Avedøre Holme i den sydvestlige del af København. Sammenlagt skal de, under navnet Holmene, udgøre et topmoderne erhvervsområde på 3,1 mio. kvadratmeter med plads til omkring 380 virksomheder og 12.000 nye arbejdspladser.

Læs også: Mindre larm og mere lys i den bæredygtige by

Det er hovedtrækkene i den plan, regeringen og Hvidovre Kommune præsenterede i går, og som fra start har inddraget de grønne overvejelser. ’Visionerne for erhvervslivets muligheder er lige så store, som kravene til området er grønne’, som det hedder i oplægget til projektet.

De afgrænsede holme tænkes at kunne danne rammen for, at forskellige typer virksomheder kan ’etablere sig i klynger, så de kan udnytte de cirkulære synergier, vidensdele og brande sig sammen’, som det hedder i visionen. Illustration: Urban Power for Hvidovre Kommune.

”Det er både et meget spændende og et meget ambitiøst projekt, der på én gang vil hjælpe os med at skabe nye erhvervsarealer tæt på motorvej og lufthavn, nye arbejdspladser og nye grønne, rekreative områder. Og som er et bud på en løsning på udfordringerne med klimasikring og spildevandshåndtering i København og omegn", siger erhvervsminister Rasmus Jarlov (K).

Ikke desto mindre møder bæredygtighedssiden af projektet kritik fra bl.a. fra professor i erhvervsøkonomi ved Syddansk Universitet, Anne-Mette Hjalager, der i Berlingske giver udtryk for, at placeringen af området ’ikke er logisk og fremtidsorienteret tænkt’.

”Det giver slet ikke mening. Det burde ligge mod vest eller sydvest, måske helt i Lejre eller i Slagelse. Ø-løsningen risikerer at skabe nogle trafikale og miljømæssige problemer af rang. Det vil give meget mere mening at placere et nyt erhvervsområde langs de hovedtrafikårer, herunder de kollektive, vi allerede har etableret”, siger hun til avisen.

I stedet mener Anne-Mette Hjalager, at man i højere grad burde indrette udviklingen efter den såkaldte Fingerplan, der blev lanceret i 1947 for at indtænke naturen i den fysiske udformning af Københavns forstæder, men som ifølge professoren ikke er blevet fulgt i godt 30 år, siden nedlæggelsen af Hovedstadsrådet i 1989.

Derudover efterlyser hun en mere helhedsorienteret planlægning af by- og erhvervsudviklingen i Danmark, ideelt set med SDG’erne som overordnet ramme.

”Landspolitisk burde vi have nogle større briller på i stedet for, at kommunerne konkurrerer med hinanden. Der mangler en helhedsorienteret planlægning for hele hovedstadsområdet og Sjælland, gerne fremsynet med FNs verdensmål for øje”, siger Anne-Mette Hjalager til Berlingske.

Der er fra start tænkt en lang række rekreative formål ind i udformningen af Holmene. Illustration: Urban Power for Hvidovre Kommune.

Concito: Ikke plads til at gøre, som man plejer
I den grønne tænketank Concito ser man med interesse på visionerne og planen om Holmene, men samtidig er der en række forhold omkring klima, miljø og transport, der skal afklares, påpeger direktør Christian Ibsen, som CSR.dk har talt med.

”Store visioner, der handler om at fortætte vores byer og skabe arbejdspladser i nærheden af, hvor folk bor, er altid interessante, men det er også vigtigt at de tænker alle aspekter igennem. Det hele skal være færdigt i 2040; det er ganske tæt på den deadline (i 2050, red.), hvor Danmark har meldt ud, at landet senest skal være CO2-neutralt. Så der er ikke plads til at gøre, som man plejer”, siger han og fortsætter:

”Man bør tænke netto-nuludledning ind i projektet fra start, hvilket har stor betydning for valg af materialer, energisystem, transport og mobilitet. 12.000 arbejdspladser skal jo eksempelvis ikke betyde, at der kommer til at køre 12.000 biler rundt i området – plus lastbiler”, påpeger Christian Ibsen.

Han vil i øvrigt ikke forholde sig til selve placeringen af Holmene, men giver dog udtryk for et håb for – og en vis forventning til – at man vil tænke offentlig transport ind i visionen.

Regeringen: Vi arbejder på trafikløsninger
Fra regeringen og Hvidovre Kommunes side er man langt henad vejen opmærksom på netop de potentielle trafikale udfordringer, Holmene kan medføre, ligesom man erkender, at der er et trængselsproblem, som skal løses, hvis udbygningen skal blive en succes. Hvordan det skal ske er imidlertid ikke på plads endnu.

Om Holmene

Anlægsarbejdet skal efter planen starte i 2022 og den første holm ventes færdig i 2028. Området skal stå helt færdigt i 2040.

Ifølge analyser foretaget af Deloitte samt af COWI, Urban Power og DHI i samarbejde bidrager Holmene med:

  • Et 3,1 mio. kvadratmeter stort, grønt erhvervsområde
  • Ny vækst – op til 54 mia. kr.
  • Plads til op til 380 nye virksomheder
  • 700.000 kvadratmeter ny, bynær natur
  • 17 km ny kystlinje
  • Op til 12.000 nye arbejdspladser

”Vi finder nok ud af det”, som Hvidovres borgmester, Helle Adelborg (S), ifølge Ingeniøren sagde, da en journalist på pressemødet, hvor visionen blev præsenteret, spurgte ind til infrastrukturen, der skal sørge for, at de mange folk kan komme til og fra arbejde efterhånden som virksomhederne åbner.

Ifølge mediet handlede flere af spørgsmålene til pressemødet om, hvorvidt man har sikret sig, at den i forvejen pressede københavnske infrastruktur ikke bryder sammen under de mange nye arbejdspladser. For ikke at tale om al den tunge trafik, tusindvis af industriarbejdspladser skaber.

Læs også: Der skal strøm på logistikken – nu!

”Det er klart, at der skal laves en trafikanalyse, og at hovedstaden har nogle trafikudfordringer de næste år. Regeringen arbejder også på en række trafikløsninger i forbindelse med den kommende finanslov, men det bliver ikke i dag, vi præsenterer dem”, sagde Rasmus Jarlov ifølge Ingeniøren.

Den samlede pris for Holmene lyder ifølge Dagens Byggeri på 2,7 mia. kr., hvoraf en stor del skal indhentes via grundsalg. Læs mere om planerne her.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

20.11.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

20.11.2024CSR.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024CSR.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

19.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået

18.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Nye analyseresultater viser hvorfor det er vigtigt at vaske måtter

18.11.2024CSR.dk

Kan man flyve på spildevand?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V