Mindre larm og mere lys i den bæredygtige by
Trafikstøj, luftforurening og voksende affaldsmængder er nogle af de fysiske udfordringer, den moderne by står overfor, og som kan give social ulighed. Ved hjælp af data kan – og skal – virksomheder og myndigheder afhjælpe problemerne. Gate 21 samlede forskellige løsninger på årets Nordic Edge.
Danske bæredygtige urbane løsninger var den tillokkende overskrift på en da også velbesøgt session på årets Nordic Edge-konference i Stavanger i slutningen af september. Gate 21 var vært og på agendaen stod emner som støj, lys, affald og datadeling.
En direkte konsekvens af den øgede urbanisering verden over – FN anslår at 68 procent af klodens befolkning vil bo i byerne i 2050 sammenlignet med ca. 55 procent i dag og 33 procent i 1960 – er mere støj og forurening i de voksende megabyer.
Læs også: Den smarte by skal have hjertet med
Flere danske kommuner og virksomheder arbejder sammen om at skabe løsninger på disse udfordringer, og for at vise eksempler på dette frem, var repræsentanter fra en håndfuld af de initiativer, Gate 21 er involveret i, inviteret med til Stavanger for at fortælle om deres fremskridt.
”Disse offentlig-private partnerskaber skal skabe innovation og nedbryde siloer mellem myndigheder og det private erhvervsliv, så vi kan få frembragt nogle svar på de store spørgsmål, den globale urbanisering sammen med klimaforandringerne stiller os i disse år”, sagde leder af Gate 21’s Smart City-program, Lone Pie Kelstrup.
Støj rammer oftere de svageste
Lydforurening fra primært trafik er et af de konkrete problemer, som rigtig mange mennesker har inde på livet til hverdag. Ifølge Torben Holm Pedersen, der er senior teknologispecialist ved Force Technology, påvirker støj hver dag 100 mio. mennesker alene i Europa, ligesom det koster samfundet enorme beløb.
”Støj på hospitaler giver patienterne ubehag og fører ultimativt til, at de er indlagt i længere tid, med øgede omkostninger til sygehuset og tabt arbejdsfortjeneste til følge. Det er vi simpelthen nødt til at skabe noget opmærksomhed omkring, hvis vi kan få kommunerne til at se idéen i at investere, så er der værdi i det for virksomhederne på området”, sagde Ole Juhl, der er partner i virksomheden SoundEar, der arbejder med at visualisere støjen for at gøre den mere synlig.
Et andet aspekt af trafikstøjen er, at den ofte har en social slagside i byerne. Selvom larm som udgangspunkt er ens for alle, så er der nemlig forskel på, hvor meget forskellige grupper bliver udsat.
”Vi ser en tendens til, at det er de befolkningsgrupper, der i forvejen har det sværere, også er dem, som er mest plaget af støjforurening. Det skyldes ganske simpelt, at de bor tættere sammen og oftere i nærheden af store færdselsårer, end den mere velhavende del af befolkningen”, sagde Torben Holm Pedersen.
Lys til tryghed og bevægelse
Også lys – eller mangel på samme – er et emne, som den moderne og smarte storby skal forholde sig til. Det gør bl.a. Lighting Metropolis, et projekt under Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Skåne, der fokuserer på lys’ rolle i at fremme sundhed, sikkerhed, tilgængelighed og uddannelse for byboere i Øresundsregionen.
”Lys kan være med til at skabe social bæredygtighed i vores byer og det skal vi sørge for sker. Bedre oplyste gangstier og cykelruter skaber tryghed og bedre forudsætninger for motion og miljørigtig transport, og med eksempelvis LED-lamper kan det gøres med et minimalt energiforbrug”, sagde projektets kommunikationschef, Peter Liljenberg.
”Et afgørende parameter er, at løsningerne bliver hos virksomhederne, så de kan skabe en forretning den vej rundt”, understregede han.
Data som en af nøglerne
Et af de vigtigste redskaber i bestræbelserne på at gøre byerne mere behagelige – også ved eksempelvis af håndtere de voksende mængder affald optimalt, sådan som Gate 21-projektet DOLL Living Lab arbejder med – er data.
For at håndtere det værktøj bedst muligt, har Gate 21 for nylig været med til at starte Den Regionale Datahub som et ’tværkommunalt datasamarbejde’ der kan ’fremme intelligent byudvikling, øge borgernes livskvalitet og samtidig skabe grøn vækst’, som det hedder.
Læs også: Gratis vejrdata kan hjælpe virksomheder i kampen mod klimaforandringerne
”Mængden af data vokser eksplosivt for tiden, og al den her viden kan hjælpe byerne med at adressere de mange udfordringer, urbaniseringen og klimaet medfører, fx i form af støj og skybrud. Men for at gøre det, skal kommunerne først have styr på al den her data”, forklarede Lone Pie Kelstrup.
Datahubben er lige nu i ’innovationsfasen’, hvor man sammen med markedet vil skabe og teste løsninger inden for konkrete områder som bl.a. mobilitet, intelligent trafikstyring og klimasikring. Projektet løber frem til december 2019.