10.11.2022 | Strategi & ledelse
Bæredygtighedsindeks kritiseres for at være vildledende
Gennem det svenske Sustainable Brand Index begynder flere virksomheder at kalde sig Danmarks mest bæredygtige. Indekset viser imidlertid kun, hvilke virksomheder danskerne ser som bæredygtige – det er vildledende, mener eksperter, og virksomheden bag ved det godt.
Indekset kaldes vildledende, da den ikke rangerer virksomhederne efter, hvor grønne de er, men efter forbrugernes blik på, hvor bæredygtige de er. Arkivfoto.
Efter at være landet i toppen af bæredygtighedsstudiet Sustainable Brand Index (SB Index) er danske virksomheder som supermarkedskæden Rema 1000, tøjbrandet Hummel og hotelkæden Comwell begyndt at omtale sig selv som ”de mest bæredygtige” inden for sin branche.
Men studiet rangerer slet ikke efter, hvor grønne virksomhederne i virkeligheden er. Indekset, som er udarbejdet af den svenske virksomhed SB Insights, rangerer nemlig kun virksomheder efter, hvor bæredygtige forbrugerne anskuer dem for at være og derved ikke, hvor meget eller lidt CO2 de udleder.
Læs også: Nyt værktøj kortlægger virksomheders indirekte klimabelastning
Det skriver Danwatch.
Denne forskel, mener Julie Bundgaard, ph.d.-studerende i global bæredygtig produktion, og juridisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænker, Marie Frank-Nielsen, er problematisk og vildledende, da det kan få forbrugerne til at tro, at virksomhederne er mere bæredygtige, end de i virkeligheden er.
Hos SB Insights er man opmærksom på, hvordan virksomheder bruget indekset. Og hvis en virksomhed tages i at misbruge indekset, fortæller direktør Erik Elvingsson Hedén, at SB Insights beder dem om at ændre markedsføring.
Læs også: Rapport sætter tal på Danmarks udenlandske klimapåvirkning
Men han erkender samtidig, at virksomheder, der klarer sig rigtig dårligt med den grønne omstilling, stadig kan være på listen.
Det betyder dog ikke, at man vil droppe indekset, fortæller direktøren.
“Vi vil fortsætte med at lave rankingen og offentliggøre den. Jeg synes stadig den er interessant, og den skaffer os en masse opmærksomhed fra forbrugere og interessenter”, siger han til Danwatch.
- HCL
Klima, miljø og energi
Mangel på kloge klimahoveder er byggebranchens største bekymring
En online paneldebat om de nye klimakrav i byggeriet kom hurtigt til at dreje sig over på en kollektiv bekymring om manglen på kvalificeret arbejdskraft til at guide byggebranchen trygt igennem den grønne omstilling.
Klima, miljø og energi

Nyt EU-projekt skal bringe alternative proteiner i forbrugernes søgelys
Hvordan kan vi udvide antallet af både animalske og plantebaserede proteinkilder til gavn for både klimaet og sundheden? Det sætter EU-projektet LIKE-A-PRO spot på i løbet af de næste 4 år
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal give unge en stemme i biodiversitetskrisen
Med en millionbevilling fra Tuborgfondet vil Danmarks Naturfredningsforening skabe et nyt fællesskab for unge, der ønsker at bremse naturens tilbagegang. Projektet skal understøtte de unges naturdannelse, handlekraft og demokratiske indflydelse på biodiversitetskrisen.
Klima, miljø og energi

Ni bygherrer vil skrive danmarkshistorie med nye boligbyggerier
Kan klimaaftrykket fra nyt byggeri reduceres til en fjerdedel allerede i dag? Det skal ni bygherrer finde svar på, efter at de er blevet udvalgt til at bygge nye boliger med en maksimal klimabelastning på 2,5 kg. CO2 per kvadratmeter.
Klima, miljø og energi

Danmark topper anti-korruptionsliste for femte år i træk
Danmark er i en opgørelse lavet af Transparency International verdens mindst korrupte land – for femte gang i træk. Scoren afspejler dog ikke, at Danmark er et korruptionsfrit land, påpeger formand.
Supply chain

For kun halvdelen af indkøbere flugter ESG-mål med forsyningskædestrategi
Selvom vestlige virksomheder har etablerede ambitioner om bæredygtighed, sakker de bagud, når det kommer til at udvikle strategier for sine forsyningskæder.