Bæredygtighedsindeks kritiseres for at være vildledende
Gennem det svenske Sustainable Brand Index begynder flere virksomheder at kalde sig Danmarks mest bæredygtige. Indekset viser imidlertid kun, hvilke virksomheder danskerne ser som bæredygtige – det er vildledende, mener eksperter, og virksomheden bag ved det godt.
Efter at være landet i toppen af bæredygtighedsstudiet Sustainable Brand Index (SB Index) er danske virksomheder som supermarkedskæden Rema 1000, tøjbrandet Hummel og hotelkæden Comwell begyndt at omtale sig selv som ”de mest bæredygtige” inden for sin branche.
Men studiet rangerer slet ikke efter, hvor grønne virksomhederne i virkeligheden er. Indekset, som er udarbejdet af den svenske virksomhed SB Insights, rangerer nemlig kun virksomheder efter, hvor bæredygtige forbrugerne anskuer dem for at være og derved ikke, hvor meget eller lidt CO2 de udleder.
Læs også: Nyt værktøj kortlægger virksomheders indirekte klimabelastning
Det skriver Danwatch.
Denne forskel, mener Julie Bundgaard, ph.d.-studerende i global bæredygtig produktion, og juridisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænker, Marie Frank-Nielsen, er problematisk og vildledende, da det kan få forbrugerne til at tro, at virksomhederne er mere bæredygtige, end de i virkeligheden er.
Hos SB Insights er man opmærksom på, hvordan virksomheder bruget indekset. Og hvis en virksomhed tages i at misbruge indekset, fortæller direktør Erik Elvingsson Hedén, at SB Insights beder dem om at ændre markedsføring.
Læs også: Rapport sætter tal på Danmarks udenlandske klimapåvirkning
Men han erkender samtidig, at virksomheder, der klarer sig rigtig dårligt med den grønne omstilling, stadig kan være på listen.
Det betyder dog ikke, at man vil droppe indekset, fortæller direktøren.
“Vi vil fortsætte med at lave rankingen og offentliggøre den. Jeg synes stadig den er interessant, og den skaffer os en masse opmærksomhed fra forbrugere og interessenter”, siger han til Danwatch.
- HCL