Børsen undrer sig over vindere af CSR-prisen
Til trods for, at de begge har kontroversielle sager i bagagen, blev Arla og Carlsberg i sidste uge kåret som vindere af CSR Prisen 2021. Det skaber undren hos Børsen Bæredygtigheds journalister.
FSR – danske revisorer offentliggjorde i sidste uge de to virksomheder, der har været bedst til at fortælle om deres arbejde med bæredygtig, grøn omstilling og CSR generelt på en transparent måde. Og dette år er det Arla og Carlsberg, der løber med prisen. Det skriver Børsen.
Men samme avis undrer sig dog over, at priserne går til virksomheder, der i øjeblikket sager, hvor netop CSR-arbejdet har været under kritik.
Læs også: Arla vil købe grøn strøm fra landmændene
Arla er blandt andet blevet anklaget for vildledende markedsføring ved at kalde sin mælk for CO2-neutral. Selvom virksomheden blev frikendt af Fødevarestyrelsen i juli i år, har Forbrugerrådet Tænk og miljøorganisationen Noah anket afgørelsen.
For Carlsberg er der problemer i Indien, hvor deres datterselskab siden 2018 har været ramt af korruptionssager. Det har resulteret i fyringer og flere interne undersøgelser – i juli valgt de indiske myndigheder at træde ind i sagen og undersøge bryggeriets regnskaber.
Birgitte Mogensen, der er formand for FSR’s udvalg for samfundsansvar & bæredygtighed, påpeger, at prisen ikke handler om, hvor gode virksomhederne har været til "at opnå noget i forhold til bæredygtighed", men derimod, hvor gode de har været til at kommunikere de udfordringer og fremskridt, der har været i forbindelse med arbejdet.
Børsen peger dog på, at det kunne være man skulle ændre navnet på prisen så det fremgik tydeligere.
"Der siger jeg point taken – den tanke har vi også haft. Det tyder jo på, at det er noget, folk kan undre sig over," siger Birgitte Mogensen til Børsen Bæredygtig.
- HCL