Bæredygtighed i Fokus: Esmark Feriehuse har fundet melodien

For over 3 år siden begav Esmark Feriehusudlejning sig ud på en rejse mod større bæredygtighed. På de tre år har virksomheden udviklet en række redskaber og initiativer, der kan inspirere andre. Blandt de nyeste initiativer er en aftale med The 0-Mission om at matche virksomhedens elforbrug med strøm produceret fra en solcellepark i Vejle – et partnerskab der passer lige ind i Esmarks værdigrundlag.

Foto: The 0-mission

Esmarks bæredygtighedsstrategi er altomfattende, og der kan ikke være tvivl om, at de er foran de fleste i branchen. Lars Hornshøj Vestergaard forklarer: ”Vi har et 360 graders syn på bæredygtighed. Det er kernen i vores forretning, og uden det fokus tror jeg faktisk slet ikke, vi ville have en forretning i fremtiden.” 

Han fortæller at det står højt på ledelsens agenda. De afholder bl.a. kvartalsvise møder med lederne fra de 9 bureauer, hvor bæredygtighedsdata vægter lige så højt som økonomisk performance. Indsatsen er datadrevet fordi det sikrer at Esmark bevæger sig i den rigtige retning - og så skaber de også lidt sund konkurrence om hvem der er bedst på bæredygtighed tilføjer Lars Hornshøj Vestergaard med et smil.

I begyndelsen var det forholdsvis let at gennemføre tiltag for større bæredygtighed, for der var flere lavt hængende frugter. Esmark lagde bl.a. ud med at bede leverandører om at undgå unødig emballage, de fjernede billige havemøbler, der ruster i løbet af et par år, fra deres lager, og begyndte at informere feriegæster om, hvordan de skulle sortere deres affald.

Energiforbruget var til gengæld en udfordring for Esmark, for det kan være svært for en enkelt virksomhed at påvirke energimikset i elnettet. Esmark håndterede det ved at installere solpaneler på deres nye bureau byggeri, men det var ikke nok til at dække hele virksomhedens forbrug. For at finde en troværdig løsning med klimaeffekt overvejede Esmark bl.a. en såkaldt Power Purchase Agreement, men det viste sig hurtigt at bindingsperioderne var for lange og kompleksiteten for stor. 

Da Lars i sommerferien hørte en podcast med Anna Riis Hedegaard fra The 0-Mission, der tilbyder meget fleksible løsninger på det samme problem, var han overbevist om, at det var præcis den løsning, de havde ledt efter. Lars Hornshøj Vestergaard siger: ”I dag er vi glade og stolte over at have indgået en aftale med The 0-Mission. Aftalen matcher vores værdier og betyder, at vi kan bidrage til, at der etableres mere grøn energi på en måde, hvor vi samtidig tager hensyn til biodiversitet og arbejdstagerforhold.”

En anden udfordring Esmark ofte oplever i bæredygtighedsarbejdet er, at det ofte var nødvendigt, at få leverandørerne til at reducere deres udledninger hvis Esmark skal performe bedre. Derfor har Esmark nu en politik om, at klimaet altid skal være på dagsordenen, når de taler med deres leverandører. ”Det betyder, at ingen af vores leverandører længere er i tvivl om, at de skal være forberedt på at kunne fortælle, hvad de har gjort siden sidst for at nedbringe deres klimabelastning, når de taler med Esmark.”                                                                                                                            

Men Esmark har også måttet gribe i egen barm og bede medarbejderne om at ændre vaner. Den datadrevne tilgang har f.eks. vist, at der er store forskelle på, hvor mange kilometer de enkelte bureauer kører for at løse serviceopgaver, hvilket har afledt drøftelser af, hvordan de kan løse opgaverne mere effektivt. Fx forsøger Esmark nu at blive bedre til at hjælpe og guide gæsterne via telefonen fortæller Lars Hornshøj Vestergaard. 

Medarbejderne er også en del af Esmarks fokus på bæredygtighed, og der er nu kommet endnu større fokus på trivsel på arbejdspladsen. Den nye brede og datadrevne tilgang betyder, at Esmark nu kigger på, hvor gode de enkelte bureauer er til at fastholde og påskønne deres medarbejdere, og vi kigger på hvordan vi rykker i vores arbejde med god arbejdslyst afslutter Lars Hornshøj Vestergaard.

Hvis du også vil læse mere om The 0-Mission så klik ind forbi deres hjemmeside her: www.the0mission.dk eller lyt til den podcast, der inspirerede Lars Hornshøj Vestergaard her: Bæredygtig Business: Grøn strøm med Anna Riis fra The 0-Mission on Apple Podcasts

Denne artikel er del af et tema:

Vejen til nul: køb og salg af energi

For at komme i nul skal al energiforsyning komme fra vedvarende kilder. Hvordan sørger man for, at køb af energi sker med troværdige produkter?

24.11.2023The 0-Mission ApS

Sponseret

Bæredygtighed i Fokus: Esmark Feriehuse har fundet melodien

20.11.2023The 0-Mission ApS

Sponseret

En PPA er ikke længere den eneste grønne løsning