En PPA er ikke længere den eneste grønne løsning

Kunder, medarbejdere og investorer taler med én stemme, når de kræver, at virksomhederne skal reducere deres klimaaftryk. For mange er klimahandling blevet en ‘license to operate’, og elforbruget er det naturlige sted at starte. Men indtil for nyligt var det svært for SMVerne at gøre noget reelt ved deres elforbrug.

Foto: The 0-Mission

Det problem satte Anna Riis Hedegaard og Thomas Granhof sig for at løse, da de stiftede virksomheden The 0-Mission. The 0-Mission tilbyder abonnementsløsninger, der gør det let for alle virksomheder at bidrage til, at der opføres mere grøn energi i Danmark - også for de virksomheder, der ikke kan binde sig til lange elkøbsaftaler.  

De grønne strømprodukter og certifikatmarkedet 

De fleste klimabevidste virksomheder er skeptiske over for de eksisterende grønne strømprodukter i markedet. Og det er de desværre med god grund, fortæller Anna Riis Hedegaard, der er CEO i The 0-Mission. 

Hun forklarer, at grønne strømprodukter er baseret på det såkaldte certifikatmarked, der i grove træk fungerer ved, at der udstedes et certifikat hver gang en vindmølle, et solpanel eller et vandkraftværk producerer én MWh et eller andet sted i Europa. Certifikaterne videresælges herefter til virksomheder, der ønsker at reducere deres CO2-udledning.  

Den oprindelige idé bag certifikaterne var egentlig rigtig, forklarer Anna Riis Hedegaard. Hun fortæller, at meningen var, at de skulle give udviklerne mulighed for at finansiere mere grøn energi. Men virkeligheden har vist sig at være en anden. Markedet svømmer i billige certifikater fra norske vandkraftværker og vindmølleparker, der er finansieret med statsstøtte og for længst betalt af skatteborgerne. Derfor har certifikaterne aldrig opnået en stabil pris, der kan finansiere nye anlæg, og det er forklaringen på at de almindelige grønne strømprodukter ikke driver opstillingen af ny grøn energi.  

Det har fået mange store virksomheder til at binde sig i såkaldte Power Purchase Agreements (PPA), hvor de kan bidrage til at finansiere nye vind og solparker uden statsstøtte. Men de fleste virksomheder har brug for mere fleksible løsninger. Derfor har The 0-Mission skabt en abonnementsmodel, der sikrer at alle kan være med til at sikre at der bygges mere grøn energi.  

Mere på vej 

The 0-Mission blev etableret i 2022 og oplever allerede stor interesse fra kunderne. De fleste af kunderne kendte allerede til PPA'en i forvejen, men ledte efter mere fleksible løsninger. Der var The 0-Mission et godt match. Abonnementet giver ligesom PPA'en virksomhederne mulighed for at bidrage til, at der opføres nye sol- og vindparker uden statsstøtte. Men hvor PPA'en låser elprisen i en årrække, betaler virksomhederne via The 0-Mission et abonnement, der følger elmåleren op og ned.  

Den første park som The 0-Missions kunder abonnerer på ligger i Vandel ved Vejle, men den er ifølge Anna Riis Hedegaard kun begyndelsen: 

Jeg er utrolig stolt af at kunne fortælle at vi har de næste solparker på vej. Det er det afgørende bevis på, at den efterspørgsel vi genererer via The 0-Mission, virker og sikrer at der bliver bygget mere grøn energi hurtigere”  

Hun ser lyst på fremtiden for The 0-Mission, for siden starten i 2022 er klimabevidstheden hos virksomhederne  kun gået en vej.  

Denne artikel er del af et tema:

Vejen til nul: køb og salg af energi

For at komme i nul skal al energiforsyning komme fra vedvarende kilder. Hvordan sørger man for, at køb af energi sker med troværdige produkter?

24.11.2023The 0-Mission ApS

Sponseret

Bæredygtighed i Fokus: Esmark Feriehuse har fundet melodien

20.11.2023The 0-Mission ApS

Sponseret

En PPA er ikke længere den eneste grønne løsning