Berendsen lancerer ny ambitiøs CSR-strategi

100 % genanvendelse af tekstiler; 100 % grøn bilpark; Danmarks bedste arbejdsplads. Dét er nogle af de 2030-mål, som Berendsen Danmark sætter kurs mod i den nye CSR-strategi, de netop har lanceret.

Berendsen har arbejdet med CSR i så mange år, at det er en del af forretningens DNA. Og de har forsat store ambitioner om at være med til at skabe en bedre verden. Det er en af grundene til, at Berendsen har vævet FN’s verdensmål ind i deres nye CSR-strategi, så de sikrer, at deres indsatser ikke blot giver mening for deres egen forretning, men også bidrager til at skabe en mere bæredygtig udvikling. 

Berendsens nye CSR-strategi bygger på grundige analyser af bl.a. markedets behov og interviews med deres kunder, samarbejdspartnere og eksperter, da Berendsen har ønsket at kortlægge, hvor deres virksomhed reelt kan gøre den største forskel for miljøet og mennesker.

"Som landets førende tekstilservicevirksomhed har vi en størrelse og indflydelse, som giver os en unik mulighed for at gå forrest og præge markedet, vores kunder og leverandører i en mere bæredygtig retning. Vores nye CSR-strategi viderefører vores mangeårige indsats med at miljøoptimere vores produktion og tage ansvar for vores medarbejdere – og desuden skærper strategien vores fokus på, hvordan vi køber ansvarligt ind og udvikler nye bæredygtige produkter og services", siger Berendsen Danmarks CSR-chef, Louise Elver og fortsætter:  

"Vi kan se, at vi på 3 områder har en særlig mulighed – og derfor også en særlig forpligtelse – til at gøre en forskel. De områder kalder vi vores ledestjerner, og for dem har vi sat ambitionsniveauet så højt, at vi ikke arbejder med 2021-mål som i resten af strategien, men med 2030-målsætninger. De 3 ledestjerner handler om, at vi skal få et 100 % cirkulært tekstil-flow, 100 % grøn transport og sætte endnu mere fokus på at skabe et fleksibelt og rummeligt arbejdsmiljø, som skal lede hen til, at vi bliver udnævnt til Danmarks bedste arbejdsplads. Vi kender endnu ikke den præcise vej til at indfri målene, men vi er i gang, og vi ved, hvor vi vil nå hen".

Verdensmålene er dybt forankrede i CSR-strategien

Frem for at forsøge at arbejde lige effektivt med alle FN's 17 verdensmål og tilhørende 169 delmål, fokuserer Berendsen på de verdensmål, som de har størst mulighed for at påvirke. 

"Vi har analyseret samtlige 169 delmål i forhold til, hvordan vi påvirker dem negativt og positivt samt direkte og indirekte. Det er blevet et gigantisk Excel-ark. Ud fra den kortlægning kan vi se, at der er 4 af verdensmålene, som vi i særlig høj grad har mulighed for at påvirke, og det er derfor de 4 verdensmål, som vi vil fokusere på. Verdensmålene handler om sundhed og trivsel, bæredygtig energi, anstændige jobs og økonomisk vækst samt ansvarligt forbrug og produktion.” 

Sammen om at skabe resultater for miljøet, kunderne og forretningen

Den nye CSR-strategi hedder "Sammen om ren samvittighed". Det navn afspejler, at hver af Berendsens medarbejdere skal have en god følelse af, at dén måde, forretningen drives på, er den mest ansvarlige – og hvis noget ikke føles rigtigt for dem, skal Berendsen overveje, om de kan finde en mere bæredygtig vej frem. Samtidig viser navnet, at Berendsen oprigtigt tror på, at de bedst kan løfte CSR-strategiens mål ved at stå sammen internt og have et tæt partnerskab med deres kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere.

"At Berendsen i mange år har været CSR-pionerer er både værdifuldt for vores kunder, det udfordrer og påvirker vores samarbejdspartnere til at tænke bæredygtigt, og det styrker vores medarbejderes sammenhold. Alle CSR-strategiens mål er helt afgørende for, at vi forbliver en sund og solid forretning. CSR er en integreret del af vores forretning, og det giver os et stærkt fundament til at nå vores høje visioner", siger Henrik Luxhøj, administrerende direktør hos Berendsen Danmark.

For at fremme den bæredygtige udvikling har Berendsen siden 1990'erne hver måned målt og kontinuerligt nedbragt deres vaskeriers forbrug af vand, olie, gas og el. Berendsen var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificerede, og de seneste 10 år har virksomheden tilbudt svanemærket vaskeriservice.

"Svanemærket giver Berendsens kunder sikkerhed for, at alle dele af Berendsens vaskeriservice lever op til Svanemærkets løbende skærpede krav til vand, kemikalier, energi og transport. Derudover er Berendsen med til at højne standarden på markedet, fordi de med deres innovative tilgang hele tiden stræber efter at mindske deres ressourceforbrug – og med Svanemærket har de desuden et stærkt redskab til at bidrage til især det 12. verdensmål om at sikre ansvarligt forbrug og produktion", siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.


Berendsens primære verdensmål i den nye CSR-strategi:

•    Verdensmål nr. 3: "Sundhed og trivsel"
•    Verdensmål nr. 7: "Bæredygtig energi"
•    Verdensmål nr. 8: "Anstændige jobs og økonomisk vækst"
•    Verdensmål nr. 12: "Ansvarligt forbrug og produktion"

19.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået

18.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Nye analyseresultater viser hvorfor det er vigtigt at vaske måtter

09.09.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Det skal være lettere at vælge cirkulært - Derfor lancerer Elis Again

12.07.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Sammen med High:five giver Elis utilpassede unge en chance på arbejdsmarkedet

12.07.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ tekstilstøtte sikrer flere og ekstra gode ferieoplevelser til udsatte børn

10.06.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Mindre kørsel og smartere leveringer hos Elis: Samdistribution gavner både kunder og miljøet