Betonvirksomhed: Grønt behøver ikke betyde dyrt
Sønderjysk betonproducent har måske fundet nøglen til klimavenlige betonelementer, der samtidig er høj på efterspørgsel. Løsningen har i hvert fald sparet forretningen 20 procent CO2 pr produkt.
Det hele handler om prisen. Enklere kan man nok ikke beskrive den strategi, Contiga kører, når det gælder deres CO2-reducerede, præfabrikerede betonelementer. Og det er en taktik, der bærer frugt, mener Karsten Rewitz, der er administrerende direktør i den sønderjyske virksomhed. Det oplyser Børsen.
Læs også: Cement og stål giver klima-hovedpine
“Vi har valgt den strategi, at det ikke skal koste nævneværdigt ekstra, fordi det er grønt. Det skal man ikke slå kroner på. Det er måske lidt dyrere at arbejde med, men derfor skal produkterne jo ikke være 20 procent dyrere”, siger han til Børsen.
Ved i stedet at blande kalk og andre forretningshemmeligheder i betonelementerne, har Contiga formået at reducere CO2’en med omkring 20 procent for hvert produkt.
Ifølge Karsten Rewitz har der været efterspørgsel på den hemmelige betoncocktail fra flere kunder, der står til at bygge store projekter.
Karsten Rewitz vurderer, at det kan blive til så mange ordrer, at 50 procent af Contigas omsætning om seks måneder vil bestå indtjening fra bæredygtig beton. Det scenarie kan dog se anderledes ud når branchens virksomheder for alvor begynder at bruge teknologi, der kan indfange CO2 udledt af cementproduktionen.
Læs også: Klima bliver et centralt kriterie i Realdanias støtte til byggeprojekter
“Der bliver det dyrere, fordi det er meget store investeringer på cementfabrikkerne. Men vi har valgt en anden tilgang til at nå de første godt 20 procent”, siger den administrerende direktør til Børsen.
- HCL