Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne

Teknologien er klar til at udvikle bæredygtigt biobrændstof til flyselskaberne. Men nogen skal tage det første skridt, før det virkelig kan eskaleres.

Biobrændstof er det eneste tiltag, som flyselskaberne kan bruge, hvis de vil være med til holde den globale opvarmning på 1,5 grader..

19.02.2019

CSR.dk

Selvom der er mange tiltag, der kan hjælpe flyselskaberne med at blive mere klimavenlige, så er der dog kun et, der for alvor kan nå at gøre en forskel, hvis vi skal holde den globale opvarmning på 1,5 grad: biobrændstof.

Det skriver Politiken.

Læs også: Norden foretager den første testrejse på CO2-neutralt biobrændstof

”Det vigtige er, at det kulstof, der udledes, når biobrændstoffet bruges, er blevet optaget af planterne, mens de har groet. Det betyder, at man har et lukket kredsløb, hvor der ikke kommer ny CO2 i kredsløb, som når man for eksempel brænder fossilt kulstof af”, siger professor ved Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet, Lasse Aistrup Rosendahl, til Politiken.

Af sikkerhedsmæssige hensyn må der maksimalt hældes 50 procent alternativt brændstof i tankene ind til videre. Der er dog ikke er noget, der tyder på, at 100 procent biobrændstof ikke vil være muligt.

Problemet for flyselskaberne er, at de ikke selv kan producere bæredygtigt brændstof. Desuden er der lige nu kun en håndfuld producenter af biobrændstof på markedet. Derfor ville det heller ikke kunne lade sig gøre, hvis alle flyselskaber i morgen besluttede sig for kun at flyve på biobrændstof.

”Vi har teknologien til det, men der skal være et marked, før producenterne for alvor tør gå i gang med produktet. Det er lidt en høne og æg-situation, hvor ingen vil tage det første skridt”, siger  professor i biomasse og bioenergi på Københavns Universitet, Claus Felby.

Han er dog ikke er i tvivl om, at bæredygtigt brændstof er vejen frem.

Claus Felby forklarer til Politiken, at bioethanol er det eneste alternative brændstof, der ville kunne række til både fly- og skibstrafikken, fordi ressourcerne til det er der. Lige nu koster det bare flyselskaberne tre-fire gange så meget at flyve på biobrændsel som på almindelig brændstof – derfor er der brug for en politisk regulering.

”Man kunne for eksempel indføre, at alle flyselskaber skulle flyve på en halv procent biobrændsel. Det vil ikke batte meget, men det vil sætte industrien i gang”, siger Claus Felby til Politiken.

Eldrevne fly er ikke vejen frem
Et andet klimavenligt initiativ er eldrevne fly. Men det vil ifølge Lasse Aistrup Rosendahl ikke være vejen frem.

Både Boeing og Airbus er i gang med at afprøve elfly, men det er primært på meget korte distancer på under 100 kilometer og med færre end 10 passagerer.

”Når typiske flyrejser er over 1.000 kilometer og har 150-200 passagerer, kommer det ikke til at batte ret meget i de næste mange årtier”, siger Lasse Aistrup Rosendahl til Politiken.

Han sætter spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er råstoffer nok til elproduktion for både land- og lufttransport, og hvordan et fly skal nå at lade batterierne op på den halve time, det står stille i lufthavnen, inden det skal flyve videre.

Vi skal bruge de ressourcer vi har
Det er udfordringer, som han ikke kan se en løsning på her og nu, og som der ikke er tid til. Det er Claus Felby enig i. Han understreger, at det er altafgørende at bruge de ressourcer, vi har til rådighed nu.

”Vi har simpelthen ikke tid til at opfinde noget nyt, for polerne når at smeltet tre gange inden da”, siger han til Politiken.

Ifølge Claus Felby er målet, at flyselskaberne skal kunne flyve på 100 procent biobrændstof, og det er realistisk inden 2050, hvis vi kommer i gang nu. Men brugen af biobrændstof vil betyde, at flypriserne vil stige, siger han.

Læs også: KLM: Vi er så store, at vi skal støtte en grønnere industri

”Biobrændstoffet er ikke gratis. Slet ikke sammenlignet med prisen på fossile brændstoffer, hvor prisen jo er kriminelt lav. Det vil i runde tal betyde, at en billet til f.eks 4.000 kroner mellem København og New York vil stige til ca. 5.500 kroner”, siger Claus Felby til Politiken og tilføjer:

”Så ja, det kommer til at koste, men vi kan ikke se andre løsninger for klimaet”.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.08.2025CSR.dk

Danske forskere gør genbrug af beton muligt

26.08.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Mål klimaaftrykket på din IT-Løsning

26.08.2025Kinnarps A/S

Sponseret

ABCD - ESG? 7 vigtige bæredygtigheds-forkortelser forklaret

25.08.2025Schneider Electric

Sponseret

Højtydende kontaktor giver nye fordele

25.08.2025CSR.dk

Rekordår for genanvendt elektronik til studiestart

25.08.2025CSR.dk

Københavns Lufthavn kan nu lagre grøn strøm

20.08.2025CSR.dk

Klimaforandringer er en skjult motor bag stigende fødevarepriser

20.08.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Ny certificering i miljøret skal styrke ansvarlig udvikling og projekter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

28.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket drift

Svanemærket Bygningsdrift er et bedre valg for miljøet, klimaet og beboerne. Servicen opfylder strenge krav til bygningers brugsfase. Både til energi, vand, affald, udemiljø samt kemikalier og byggevarer. Kriterierne fremmer ressourceeffektivitet, reduceret klimapåvirkning og tilpasning til klimaforandring. Kriterierne gavner også bygningers indeklima og har til formål at forlænge bygningens levetid.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DTU
Efteruddannelse
Operations Management

Få kompetencerne til at optimere din virksomheds driftsprocesser og produktions-flows. Og skab mere værdi for virksomheden ved at planlægge og styre driftsopgaver mere effektivt.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBTi Starter Pack: Helping Nordic Businesses Set Science-Based Climate Targets

Registration ends today. The SBTi Starter Pack is a comprehensive online programme designed to equip Nordic businesses with the knowledge and tools they need to commit to the Science Based Targets initiative (SBTi).

Dato

28.08.2025

Tid

13:00

CEMAsys
Webinar
VSME Reporting Made Simple: Why It Matters and How to Get It Right

Don’t miss our upcoming webinar on VSME with our in-house experts Konstantin Heim and Izabella Łęgosz. They will take you through VSME, what it means for your company, and give a tour of CEMAsys new VSME tool!

Dato

28.08.2025

Tid

14:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online