KLM: Vi er så store, at vi skal støtte en grønnere industri

Flyselskabet KLM har afviklet en større CSR-informationskampagne omkring sin indsats for at gøre flyindustrien mere bæredygtig. ”Vi kan ikke bare sidde på sidelinjen”, siger salgschef Anita Wagner Feddersen om kampagnen, som i høj grad sigter efter selskabets erhvervskunder.

Biobrændstof er et af de vigtigste fokuspunkter i KLM’s klimastrategiske arbejde. Her er et team samlet i Oslo Gardermoen. Foto: KLM.

15.10.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Som det vil være de fleste bekendt, så er den internationale flytrafik en af de store bidragydere til CO2-udslippet og dermed den globale opvarmning. Samtidig er branchen i vækst, hvilket yderligere understreger behovet for en indsats fra industriens aktører.

”Vi føler bestemt, at vi er i toppen på det her område, og vi vil selvfølgelig også gerne være øverst”, siger salgschef for KLM i Danmark og Island, Anita Wagner Feddersen, om selskabets CSR-indsats. Foto: KLM.

Læs også: KLM vil have miljøvenlige fly

”Vi er så store, at vi skal støtte op om den her agenda, vi kan ikke bare sidde på sidelinjen”, siger salgschef for KLM i Danmark og Island, Anita Wagner Feddersen, da CSR.dk spørger ind til baggrunden for kampagnen.

Selve budskabet i kampagnen var delt ud på seks emner; biobrændstof, maden ombord, forretningsrejsende, klimakompensation, vægtreducering og fremtidens fly. Specielt biobrændstoffet er et område med potentiale, både i miljømæssige og kommerciel forstand.

”Når det kommer til CO2-udslippet fra selve flyvningerne, så er biofuel lige nu den bedste løsning til at reducere udledningerne. Biobrændstoffet er dyrere, men vi arbejder på at udvide produktionen, så med tiden vil det blive billigere og give bedre forretningsmæssig mening”, siger Anita Wagner Feddersen og fortsætter:

”Konkret vil vi gerne etablere produktion i Växjö (i Sydsverige, hvortil KLM for nylig har åbnet en rute fra Amsterdam, som flyver på 5 procent biobrændsel, red.), og det vil gøre tilgængeligheden bedre. Det vil også kunne få flere virksomheder og flyselskaber til at committe sig biofuel, og det er nødvendigt, for vi skal have hele industrien med for at gøre en forskel.”

Erhvervskunder vil gerne have biofuel
Den højere pris på biobrændstoffet gør indtil videre, at de private er ”svære at få med”, som Anita Wagner Feddersen siger, men på erhvervskundefronten ser det anderledes ud.

”Vores corporate-klienter kan bruge tilslutningen til vores biofuelprogram til promovering og de kan selv vælge omfanget af deres støtte, så det er ikke svært at engagere dem”, understreger hun.

Med øgede krav fra EU og en voksende produktion, håber man fra KLM’s side på en ’burægeffekt’, hvor holdningen til biobrændstof tipper i takt med at prisen falder, og andelen derfor vil blive højere i de kommende år – måske 50 procent om 10 år.

Generelt føler Anita Wagner Feddersen at KLM med sin indsats på ansvarlighedsscenen ligger solidt placeret i feltet af globale flyselskaber, hvilket man samtidig håber at kunne bruge til at hive industrien med.

”Vi føler bestemt, at vi er i toppen på det her område, og vi vil selvfølgelig også gerne være øverst. Når det er sagt, så vil vi også gerne have konkurrenterne med for at kunne pushe agendaen. Og det er der også mange, der gerne vil; jeg vil da eksempelvis tro, at SAS også rykker med her”, siger hun.

Arbejder med stor dansk virksomhed
Når det gælder forventningerne til fremtiden og det fortsatte arbejde med CSR, så fortæller Anita Wagner Feddersen at man ”investerer overordnet” på en række områder inden for de seks kampagneemner, ligesom man forfølger strategien om at få flere store virksomheder ombord.

”For de store selskaber, som rejser meget, så vil det tilknyttede CO2-udslip i gennemsnit være omkring 36 procent af virksomhedens samlede transportaftryk, så de er vigtige at få med, også fordi det er lidt en elefant i rummet for mange virksomheder, som ellers arbejder meget med den grønne dagsorden”, som hun påpeger.

Den 3. oktober vandt KLM prisen som Bedste Europæiske Ruteflyselskab til Danish Travel Award i Cirkusbygningen i København. Foto: KLM/Standby.dk.

Læs også: Luftfragtselskab siger nej til jagtrofæer

Endelig fortæller Anita Wagner Feddersen også, at man fra KLM’s side arbejder med en ”stor dansk virksomhed med global tilstedeværelse”, og at man ser frem til at kunne melde noget ud senere på året.

Den 3. oktober vandt KLM i øvrigt prisen som Bedste Europæiske Ruteflyselskab til Danish Travel Award. Anita Wagner Feddersen var på scenen i Cirkusbygningen i København for at modtage prisen, og brugte sin taletid på at fortælle om selskabets grønne ambitioner, og selvom det ikke var noget, der kom til at fylde i rejsemedierne efterfølgende, så sætter man ifølge Anita Wagner Feddersen stor pris på, at det er noget, i hvert fald dele af markedet har fokus på.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.12.2025CSR.dk

Otte frontløbere skal bygge med biobaserede løsninger og inspirere byggebranchen

09.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

LIFA skaber grønne vaner med Klimakampen

09.12.2025CSR.dk

EU Ecolabel slår rekord

08.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

"Vi er klar til mere grøn handling": Klimakampen skaber motivation på tværs af virksomheder

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom