KLM: Vi er så store, at vi skal støtte en grønnere industri
Flyselskabet KLM har afviklet en større CSR-informationskampagne omkring sin indsats for at gøre flyindustrien mere bæredygtig. ”Vi kan ikke bare sidde på sidelinjen”, siger salgschef Anita Wagner Feddersen om kampagnen, som i høj grad sigter efter selskabets erhvervskunder.
Som det vil være de fleste bekendt, så er den internationale flytrafik en af de store bidragydere til CO2-udslippet og dermed den globale opvarmning. Samtidig er branchen i vækst, hvilket yderligere understreger behovet for en indsats fra industriens aktører.
Det er i hvert fald indstillingen hos hollandske KLM Royal Dutch Airlines, eller bare KLM, der i løbet af september afviklede en omfattende informationskampagne, der informerede om selskabets CSR-arbejde og de klimavenlige initiativer, man har søsat.
Læs også: KLM vil have miljøvenlige fly
”Vi er så store, at vi skal støtte op om den her agenda, vi kan ikke bare sidde på sidelinjen”, siger salgschef for KLM i Danmark og Island, Anita Wagner Feddersen, da CSR.dk spørger ind til baggrunden for kampagnen.
Selve budskabet i kampagnen var delt ud på seks emner; biobrændstof, maden ombord, forretningsrejsende, klimakompensation, vægtreducering og fremtidens fly. Specielt biobrændstoffet er et område med potentiale, både i miljømæssige og kommerciel forstand.
”Når det kommer til CO2-udslippet fra selve flyvningerne, så er biofuel lige nu den bedste løsning til at reducere udledningerne. Biobrændstoffet er dyrere, men vi arbejder på at udvide produktionen, så med tiden vil det blive billigere og give bedre forretningsmæssig mening”, siger Anita Wagner Feddersen og fortsætter:
”Konkret vil vi gerne etablere produktion i Växjö (i Sydsverige, hvortil KLM for nylig har åbnet en rute fra Amsterdam, som flyver på 5 procent biobrændsel, red.), og det vil gøre tilgængeligheden bedre. Det vil også kunne få flere virksomheder og flyselskaber til at committe sig biofuel, og det er nødvendigt, for vi skal have hele industrien med for at gøre en forskel.”
Erhvervskunder vil gerne have biofuel
Den højere pris på biobrændstoffet gør indtil videre, at de private er ”svære at få med”, som Anita Wagner Feddersen siger, men på erhvervskundefronten ser det anderledes ud.
”Vores corporate-klienter kan bruge tilslutningen til vores biofuelprogram til promovering og de kan selv vælge omfanget af deres støtte, så det er ikke svært at engagere dem”, understreger hun.
Med øgede krav fra EU og en voksende produktion, håber man fra KLM’s side på en ’burægeffekt’, hvor holdningen til biobrændstof tipper i takt med at prisen falder, og andelen derfor vil blive højere i de kommende år – måske 50 procent om 10 år.
Generelt føler Anita Wagner Feddersen at KLM med sin indsats på ansvarlighedsscenen ligger solidt placeret i feltet af globale flyselskaber, hvilket man samtidig håber at kunne bruge til at hive industrien med.
”Vi føler bestemt, at vi er i toppen på det her område, og vi vil selvfølgelig også gerne være øverst. Når det er sagt, så vil vi også gerne have konkurrenterne med for at kunne pushe agendaen. Og det er der også mange, der gerne vil; jeg vil da eksempelvis tro, at SAS også rykker med her”, siger hun.
Arbejder med stor dansk virksomhed
Når det gælder forventningerne til fremtiden og det fortsatte arbejde med CSR, så fortæller Anita Wagner Feddersen at man ”investerer overordnet” på en række områder inden for de seks kampagneemner, ligesom man forfølger strategien om at få flere store virksomheder ombord.
”For de store selskaber, som rejser meget, så vil det tilknyttede CO2-udslip i gennemsnit være omkring 36 procent af virksomhedens samlede transportaftryk, så de er vigtige at få med, også fordi det er lidt en elefant i rummet for mange virksomheder, som ellers arbejder meget med den grønne dagsorden”, som hun påpeger.
Læs også: Luftfragtselskab siger nej til jagtrofæer
Endelig fortæller Anita Wagner Feddersen også, at man fra KLM’s side arbejder med en ”stor dansk virksomhed med global tilstedeværelse”, og at man ser frem til at kunne melde noget ud senere på året.
Den 3. oktober vandt KLM i øvrigt prisen som Bedste Europæiske Ruteflyselskab til Danish Travel Award. Anita Wagner Feddersen var på scenen i Cirkusbygningen i København for at modtage prisen, og brugte sin taletid på at fortælle om selskabets grønne ambitioner, og selvom det ikke var noget, der kom til at fylde i rejsemedierne efterfølgende, så sætter man ifølge Anita Wagner Feddersen stor pris på, at det er noget, i hvert fald dele af markedet har fokus på.