18.01.2022 | Kommunikation
Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation
Indhold fra partner Hvad er dette?
Styrk dit brand og undgå greenwashing med en transparent og autentisk bæredygtighedskommunikation. Kurset udbydes af Märk i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Flemming Møldrup mødte vært Rie Helmer til en snak om Märks principper for god bæredygtighedskommunikation
Bæredygtighed bør have en central plads i alle virksomheders forretnings- og kommunikationsstrategi. Hvorfor? Fordi bæredygtighed og samfundsansvar fylder mere og mere i både virksomheder og forbrugeres bevidsthed, og fordi virksomheders bæredygtige adfærd bliver mere og mere udslagsgivende for kundernes valg. Men det er afgørende, at det bliver kommunikeret rigtigt.
Bæredygtighed burde være det nemmeste at kommunikere og markedsføre. Men det er et område fyldt med minefelter, og selv garvede kommunikatører og marketingfolk kan komme til kort. Fluffy termer og halvhjertet handling giver hurtigt bagslag. Det har flere virksomheder allerede mærket. For hos både forbrugere og ombudsmanden er der et øget fokus på den grønne markedsføring og ikke mindst greenwashing.
Men får du styr på din bæredygtighedskommunikation, er der store gevinster at hente.
På dette kursus får du redskaberne til at skabe en troværdig og konsistent bæredygtighedskommunikation, som styrker dit brand og hjælper til at øge loyaliteten fra kunder og samarbejdspartnere.
På kurset får du indblik i Märks 7 principper for bæredygtighedskommunikation. Du kan se Flemming Møldrup fortælle om de syv principper her https://maerkcph.dk/undgaa-greenwashing-faa-styr-paa-dine-groenne-budskaber/
Forbrugerne ønsker i stigende grad at handle mere bæredygtigt. Og stadig flere virksomheder arbejder målrettet på at bidrage til en bedre verden gennem bæredygtige produkter og services. Alligevel får de fleste virksomheder ikke udnyttet det fulde potentiale i det momentum, når de kommunikerer om bæredygtighed.
En central del af løsningen er at blive endnu dygtigere til at forankre bæredygtighedsindsatsen i kerneforretningen, mobilisere medarbejderne i arbejdet og fokusere på en autentisk engagerende og troværdig kommunikation, der gør kunderne til heltene, så det bliver meget tydeligere for dem, hvad de får ud af det, og hvad de bidrager med, når de køber ind i virksomhedens bæredygtige værditilbud.
På kurset får du:
- Forbrugertendenser, viden om og indføring i, hvad der ligger i bæredygtighed og ansvarlighed.
- Bæredygtighedskommunikation – do’s and don’ts – Märks 7 principper for autentisk og troværdig bæredygtighedskommunikation, der skaber relevans, engagement og handling omkring bæredygtighedsstrategien.
- Indblik i hvordan du skaber en samlet fortælling om bæredygtighed, som alle i organisationen forstår og som bidrager til at styrke brandet.
- Vægtige argumenter til at overbevise både din ledelse og dine kollegaer om vigtigheden af at gøre, hvad man siger – og at sige hvad man gør.
- Mulighed for at møde pionerer på området, der deler, hvad det har betydet at have en autentisk bæredygtighedsfortælling, og hvordan de bruger den til at engagere kunder, medarbejdere og andre interessenter.
Gennem forløbet arbejder du med konkrete udfordringer og mål for bæredygtighedskommunikationen i din egen organisation.
Kurset er for dig, der arbejder med CSR, kommunikation, markedsføring, branding eller kundeinvolvering.
Kursusstart: 1. marts 2022
Læs mere om kurset og tilmeld dig her: https://www.dmjx.dk/kurser-og-videreuddannelse/styrk-dit-brand-med-baeredygtighedskommunikation
Strategi & ledelse

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer
Når vi går på arbejde i Märk er det med en ambition om at hjælpe virksomheder med at transformere sig og ikke mindst blive så dygtige til det, at de kan gå ud og inspirere og hjælpe andre virksomheder på vej.
Indhold fra partner
Kommunikation

Når vi taler åbent om det, kommer forandringerne
Hvor åben skal man være om sine ambitioner og forretningsmål? Helt åben ifølge Claus Nielsen, direktør for Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference. Da de begyndte at fortælle om deres bæredygtighedsudfordringer, -mål og -successer skete der noget.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter
Vi taler bæredygtighed som aldrig før, men der synes stadig at være langt fra forbrugernes holdninger til konkrete handlinger. En af løsningerne er, at virksomhederne bliver bedre til at træffe de bæredygtige valg for forbrugerne.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug
Hvordan får man danskerne til at tillægge det bæredygtige valg værdi og handle ansvarligt? Det spørgsmål har syv virksomheder på tværs af brancher sat sig for at finde svar på.
Indhold fra partner
Samfund
BÆREDYGTIG OMSTILLING – GU’ ER DET BESVÆRLIGT, MEN DET ER DET VÆRD
For en nyudklækket iværksætter anno 2020 er det oplagt at skabe en bæredygtig kerneforretning. Men som etableret virksomhed, der allerede har slået rødder, kan en bæredygtig omstilling være en stor mundfuld.
Indhold fra partner
Kommunikation

Det kan ALTID betale sig at opføre sig ordentligt
De virksomheder, der mødte pandemien med en velfunderet ordentlighed, er dem, der er bedst rustet, når der bliver vendt op og ned på verden, som vi kender den. Og dermed også dem, der gør sig fortjent til vores hjælp og tillid på både kort og lang sigt
Indhold fra partner