Bliv stærk i bæredygtighedskommunikation med tre praksisnære kursusdage
Det er nemt at sige, at man er bæredygtig, men langt sværere at bevise det. Lær at kommunikere bæredygtighed på en autentisk og engagerende måde - naturlighvis uden greenwashing.
Lær at kommunikere bæredygtighed i praksis
Bæredygtighed og ansvarlighed burde være det letteste at kommunikere. Alligevel er det en svær disciplin inden for kommunikation. Det er nemt at sige, at man er bæredygtig, men langt sværere at bevise det – og samtidig styre uden om den overflåd af opblæste termer og tomtklingende hensigtserklæringer, som efterhånden er blevet normen. Når I kommunikerer bæredygtighed handler det om jeres organisations forankring i verden og om jeres omgang med jordens ressourcer. Det er ikke småting, og derfor kræver bæredygtighedskommunikation, at I har styr på både den relevante lovgivning, og at I ved, hvilke tiltag der er mest relevante og interessante for jeres målgruppe at høre om.
‘Greenwashing’ skræmmer mange til at udøve ‘greenhushing’
En af de store farer ved at kommunikere om bæredygtighed er at blive beskyldt for greenwashing. Men det er også en faldgrube ikke at udnytte det potentiale, der er i at få bæredygtighed og ansvarlighed til at skabe værdi for forretningen og brandet.
Mens nogle firmaer er kommet i søgelyset for løse og ubeviselige påstande, er andre så forsigtige, at de næsten – eller helt – undgår at kommunikere om deres ansvarlighedsstrategi af frygt for at blive mødt af en shit-storm. Det er en skam. Hvordan skal kunderne vide, at de støtter den grønne omstilling ved at vælge jer, hvis I ikke fortæller dem det?
Bæredygtighedskommunikation er vigtigt, hvis I vil høste de konkurrencemæssige fordele ved jeres indsats. Men at gøre det på den rigtige måde er mindst lige så vigtigt. Derfor er god bæredygtighedskommunikation nøglen til at gøre jeres bæredygtighedsindsats værdiskabende for forretningen.
Autencitet og engagement er nøglen til god kommunikation om bæredygtighed
Den gode bæredygtighedskommunikation handler om at gå et spadestik dybere. Man kan ikke nøjes med de flotte ord og de rigtige farver, man må have også begrundelser og argumenter klar. Det er på en gang simpelt og svært at kommunikere bæredygtighed. Sig hellere, hvad I gør, end hvem I er. Vis jeres kunder, hvordan I er bæredygtige, frem for at fortælle dem det. Ordet “bæredygtig” siger ikke ret meget i sig selv, og forbrugerne er efterhånden blevet skeptiske over for de mange floskler organisationer bruger om sig selv. Vores kursus i bæredygtig kommunikation og bæredygtig brand management lærer dig at fokusere på handlinger, dokumentation, værdier og historiefortælling.
Et praktisk anlagt kursus med masser af sparring!
Du kunne sikkert godt lære jer principperne for god bæredygtighedskommunikation og bæredygtig branding på blot 2 dage, men træningen – og sparringen på din træning – er afgørende, hvis du skal tilbage og gøre en mærkbar forskel. Derfor er kurset på 3 dage, hvor der er indlagt lidt hjemmearbejde mellem anden og tredje kursusdag. Hjemmearbejdet er dog ikke ekstraarbejde for dig, da det taler direkte ind i det, du alligevel skal tilbage og ændre og effektuere i jeres bæredygtige kommunikation og brandingarbejde.