Bornholmske iværksættere gør vognmænds analoge hverdag grøn og digital
En dansk startup har nu så meget succes med at digitalisere vognmændenes hverdag på vejene, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond og Unconventional Ventures investerer fire millioner kroner i iværksættereventyret.
Med afsæt i egne erfaringer har de bornholmske to iværksætter-søstre Rikke og Sidsel Høyer udviklet et system til vognmænd og speditørvirksomheder.
Doras, som virksomheden hedder, system tilbyder blandt andet, at chaufføren kan opbevare og dele dokumenter, som de normalt har med sig i papirform, digitalt. På den måde kan chaufførerne klare fragtbrev og ruteplanlægning via deres mobiltelefon.
Samtidig kan systemet hjælpe med at lave det lovpligtige CO2-regnskab, så kunderne får vished for deres klimaaftryk, og vognmændene kan følge deres biler. Systemet samler opgaver, der typisk kræver mange forskellige systemer, i én løsning.
Ideen til Dora opstod, da søstrene var samlet på Bornholm til jul for to år siden. Rikke Høyer fortalte sin søster om de udfordringer, som hun mødte i sin hverdag som disponent i vognmandsbranchen, hvor hun planlagde vognmændenes ruter.
Læs også: Ny rapport: Biodiversitet bliver big business
Sidsel Høyer arbejdede på daværende tidspunkt i tech-startupmiljøet i Berlin, og hun fik straks ideer til, hvordan teknologi kunne løse nogle af de problemer, som Rikke Høyer beskrev.
“Vi følte os inspirerede og fik lyst til at lære de ting, vi skulle kunne for at få det her til at lykkes. Derfor tog Rikke på kursus i salgspsykologi, og jeg lærte at kode, så vi kunne få bygget vores prototype,” fortæller Sidsel Høyer.
Rikke Høyer har altid vidst, at hun skulle arbejde i vognmandsbranchen. Med ti års erfaring i transportbranchen, ved hun alt om, hvilke udfordringer, man møder i sin hverdag som vognmand.
Derfor prioriterer hun også at besøge virksomhederne ansigt til ansigt og lytte til deres behov.
“Det er den fedeste branche, men det er et stort problem, at mange bruger systemer, der slet ikke er bygget til det, vi laver. Det gav mig inspiration til at skabe noget selv,” siger hun om systemet.
Kan gøre rapportering nemmere
Helt særligt for Doras system er, at det også kan hjælpe med at bygge et gennemsigtigt CO2-regnskab op.
Standarderne ændrer sig hele tiden, og snart træder endnu et nyt EU-krav i kraft, som virksomheden vurderer, kan få indflydelse på branchen på et niveau med dengang, hvor de nye GDPR-regler blev indført.
“Det er en kæmpe opgave for især mindre vognmandsvirksomheder at lave de her beregninger, og vi vil løse opgaven for dem. Mange af vognmændenes kunder vil gerne have data på, hvor meget CO2 netop deres ordre udleder, og hvis de skal kunne imødekomme de ønsker, skal det være nemt og hurtigt at beregne,” siger Rikke Høyer.
Læs også: Klimarådet dumper regeringens klimaindsats for tredje gang
Transportsektoren er en af største CO2-udledere, og der er et kæmpe potentiale for en grøn omstilling på området. Men det kræver viden om den præcise udledning for at ændre på udviklingen, og ofte er disse tal baseret på estimater. Helt unikt indsamler Dora konkrete tal og data, så vognmændene kan få et præcist indblik i deres udledning, fortæller Rikke Høyer.
Stor investering
I erhvervslivet har man også fået øjnene op for de to iværksætteres innovative system. Hos Danmarks Eksport- og Investeringsfond har man nemlig sammen med Unconventional Ventures valgt at poste fire millioner kroner i virksomheden.
Investeringen skal primært skalere en kommerciel udrulning i Europa, hvor 90 procent af vognmandsvirksomhederne er i den størrelse, som Dora specialiserer sit system til.
”Teamet bag Dora sætter en ære i at tilegne sig en stor viden om den branche, de navigerer i. De har påvist, at der er store muligheder ved dataindsamling og gennemsigtighed i beregning af CO2-udledning. Den bornholmske startup er et lovende eksempel på en af de nye teknologier, som med risikovillig kapital fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan sætte strøm til den grønne omstilling af transportsektoren,” siger Louise Middelhede Flyger, investment manager i Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
- HCL