Brancheorganisation: Hold klimabelastende personbiler ude af Danmarks største byer
De Danske Bilimportører foreslår, at de eksisterende miljøzoner også skal omfatte de mest klimabelastende personbiler. Det kan betyde, at 600.000 biler ikke kan køre i de danske storbyer.
Udledningen af partikelforurening har betydning for danskernes helbred, og bilens CO2-udledning har betydning for klimaet. Forskning viser, at hver eneste københavner i gennemsnit dør et år tidligere på grund af luftforurening fra lokale kilder.
Derfor foreslår De Danske Bilimportører, at storbyerne nu udvider de eksisterende miljøzoner, så de også omfatter personbiler og ikke kun varevogne og lastbiler som i dag.
”Vi mener, at man allerede i 2023 skal have miljøzoner i Danmark, der kun tillader personkørsel af euronorm fem og seks. Derefter bør man i 2025 hæve grænsen sådan, at det kun er biler med den mest skånsomme udledning – altså euronorm seks – der kan køre i miljøzonen. Det er et meget ambitiøst forslag, og det kræver selvfølgelig, at politikerne fastholder deres grønne ambitioner”, siger administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.
Forslaget betyder konkret, at der fra 2023 vil være cirka 600.000 biler, der ikke kan køre i de centrale dele af storbyerne. Når kravene til udledningen igen stiger i 2025, vil en million danske biler ikke kunne køre i storbyerne. Det svarer til hver tredje bil i 2025. Selvom der er tale om mange biler, mener Mads Rørvig, at miljøzoner er et helt nødvendigt skridt for at sikre den grønne omstilling:
”Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til større miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye. I dag gælder miljøzoner i Danmark kun de mest forurenende lastbiler, busser og varebiler og ikke almindelige personbiler. Det ser vi gerne, der bliver lavet om på, så vi kan gøre vores fælles klimaambitioner til konkret handling”.
Langsigtede vilkår og samarbejde er afgørende
Transportministeren har sammen med en række storbykommuner for nylig indgået klimasamarbejdsaftaler, hvor fem store kommuner blandt andet forpligter sig til at omstille den kommunale bilpark. Og det er helt afgørende, at kommuner og Folketinget arbejder sammen mod den grønne omstilling.
”Vi kan ikke gøre det alene. Danmarks 70 procents reduktionsmål er ambitiøst, men jeg mener, at erhvervslivet og folkestyret finder sammen om fælles løsninger, kan vi nå langt. Men helt afgørende for den grønne omstilling er langsigtede og stabile rammevilkår”, udtaler Mads Rørvig, og fortsætter:
Læs også: Ny transportminister med stor klimaopgave
”Derudover bør vi i fremtiden beskatte biler efter hvor meget de udleder, og ikke efter hvor meget, de er værd. Det bør politikerne tage med i overvejelserne, når de næste gang skal justere på afgifterne”.
De skærpede miljøzoner kan dog blive et problem for samfundets svageste. Det skriver Politiken.
Det er ofte de dårligst stillede bilejere, der kører de ældste biler, og bilerne vil falde voldsomt i værdi, så snart de skærpede miljøzoner træder i kraft.
"Den samlede effekt for miljøet risikerer at blive marginal, men den sociale slagside kan blive stor. Det skal de politikere, der årligt skovler over 20 milliarder kroner ind alene i registreringsafgift, ikke være blinde over for", siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk til Politiken.
- SMF