København skærper miljøzone, men møder kritik

Som en del af de netop afsluttede budgetforhandlinger har Københavns Kommune afsat knap 25 mio. kr. til bl.a. information om den skærpede miljøzone, der træder i kraft d. 1/7 2020. DI Transport mener dog, at de nye regler, der er baseret på lastbilens registreringsdato, rammer skævt.

Reglerne for de lastbiler, der vil køre ind i Københavns miljøzone, bliver skrappere fra den 1. juli 2020. Stramningen rammer dog skævt, mener DI Transport..

18.10.2019

CSR.dk

I de netop afsluttede forhandlinger for Budget 2020 har Københavns Kommune afsat 24,6 mio. kr. til skiltning og information om byens miljøzone samt montering og drift af partikelfiltre på kommunens egne køretøjer, ligesom man vil stille skærpede krav til leverandørers køretøjer i kommunens indkøb.

Skærpelsen er en del af kommunens målsætning om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad, der også omfatter gratis gadeparkering til elbiler, mens prisen på parkering og prisen på beboerlicenser bliver sat op til op mod 4.000 kr. om året for de mest forurenende biler.

Konkret vil Københavns Kommune forhindre de mest forurenende varebiler og lastbiler i at køre i byen ved lukke de ældste af slagsen ude. Fra d. 1. juli er det således lastbilens registreringsdato, der er afgørende, så lastbiler indregistreret før 1. oktober 2009 skal have eftermonteret et partikelfilter for at få lov til at køre ind i byerne, skriver Lastbilmagasinet.

Skæve regler bør indeholde dispensation
I dag er det køretøjets såkaldte euronorm, dvs. forurening og udledning af partikler, der afgør om det har lov til at køre ind i miljøzonerne, men de nye regler vil føre til forskelsbehandling mellem to ens lastbiler, der udleder det samme, mener DI Transport.

Ifølge de nye regler skal en lastbil, der er indregistreret før 1. oktober 2009, men lever op til Euronorm 5, have påsat et partikelfilter, der koster op omkring 80.000 kr., selvom den forurener ligeså lidt, som en yngre vogn, der lever op til samme norm.

”Vi er positive over for de sundhedsmæssige hensyn bag de nye regler, men det er åbenlyst urimeligt, at reglerne straffer de transportvirksomheder, der har været på forkant med miljøreglerne og købt en miljøvenlig lastbil, før den blev obligatorisk”, siger seniorchefkonsulent i DI Transport Rune Noack til Lastbilmagasinet.

Med regelændringen er tanken at gøre det lettere at kontrollere den enkelte lastbil, fordi en registreringsdato er enklere at tjekke end en euronorm. Fra DI Transports side er man ikke modstander af bedre kontrol, men peger på, at der bør kunne dispenseres i reglerne.

Læs også: Der skal strøm på logistikken – nu!

”Det er et uheldigt signal til transportbranchen. Det har aldrig været intentionen med loven, at den skulle straffe de miljøvenlige virksomheder. Derfor bør bekendtgørelsen indeholde en dispensation for (ældre, red.) lastbiler, der udleder lige så lidt som de lastbiler, der gerne må køre ind i miljøzonerne”, siger Rune Noack.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting Beyond CSRD

- What and How

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online