Bring investerer i svensk producent af elektriske lastbiler

Med investeringen i clentech-virksomheden Inzile regner post- og logistikselskabet Bring med, at de både kan få et godt afkast fra en voksende sektor, mens de samtidig tager et vigtigt skridt i deres grønne omstilling.

Bring vil fremover levere pakker i Inziles udledningsfri ellastbil PRO4. PR-foto..

07.06.2019

CSR.dk

Det norske post- og logistikselskab Bring, der er en del af Posten Norge, har investeret fem millioner svenske kroner (ca. 3,5 millioner danske kroner) i den svenske cleantech-virksomhed Inzile, der udvikler den udledningsfri lastbil PRO4, som udelukkende er drevet på el.

Læs også: Bring går over til CO2-fri transport

”Investeringen i Inzile er strategisk vigtig for Bring af flere årsager. Elektriske køretøjer er et nichemarked i bilindustrien, som forventes at vokse hurtigt, og der er gode muligheder for at få afkast i en så ekspansiv sektor”, siger koncerndirektør i Bring, Thomas Tscherning, og fortsætter:

”Samtidig er det også et vigtig skridt i vores grønne omstilling til fossilfrie transportformer. Vi har et bæredygtighedsmål om udelukkende at anvende vedvarende energi i køretøjer og faste ejendomme inden 2025, og igennem investeringen får vi mulighed for både at fremme og påvirke udviklingen af eldrevne transportformer. Vi har allerede bestilt flere køretøjer fra Inzile, som er skræddersyet til vores behov”, siger han.

Beregnet til last mile-levering
Inziles PRO4-lastbil er beregnet til nærtransport og arbejde og skal ses som en konkurrent til de dieseldrevne lastbiler, der i dag primært anvendes til bytransport. Inziles kundegruppe indeholder derfor også en del transportvirksomheder og e-handelsselskaber, der vil fjerne udledningen fra den berømte ”the last mile”.

”At Bring vælger at investere i os viser, at Inzile har den rette position og forretningskoncept. Vi står over for et paradigmeskifte, hvor transporten stiger samtidig med, at udledningen i byerne skal reduceres hurtigt. Ny forbrugeradfærd med øget e-handel og politiske beslutninger omkring miljøzoner er makrotendenser, der driver vores virksomhed”, siger Ragnar Åhgren, CEO hos Inzile.

Læs også: EU-enighed om CO2-mål for lastbiler

”At reducere udledningen ved transport i byer er noget, som både berør erhvervslivet, myndighederne og naturligvis byernes beboere. Derfor er vi også glade for at udvide ejerskabet og give flere mulighed for at blive en del af den positive udvikling”, tilføjer han.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus