Brug for en samlet indsats i hospitality-branchen
Der sker mange ting i bæredygtigt regi i hotel-, restaurations- og event-branchen. Men en enig og samlet vej frem kan man ikke tale om. Bella Center Hospitality Group har givet bolden op til egen branche.
”Bæredygtighed er noget man er sammen om. Vi har nu taget et første skridt på en vigtig fælles rejse i den danske hospitality-branche, hvor vi skal blive bedre til at prioritere og finde kollektive løsninger på området. Nu er vi løbet med stafetten og ansvaret og er i gang,” skriver foedevarefokus.dk
Ordene er Allan Agerholms, og han er direktør for BC Hospitality Group (BCHG), og indledte den 28. august 2017 danmarkspremieren på Responsible Hospitality Day, en årligt tilbagevendende brancheevent om samfundsansvar.
En enkelt flue i suppen
Med i nærheden af 70 deltagere levede denne første ansvarlighedsdag mere end op til forventningerne hos arrangørerne, og repræsentanter fra DGI-byens hotel og eventafdeling, Cofoco og andre restaurationer var velkomne deltagere i diskussionerne på de tre workshops, eventen bød på. Men de fleste var fra leverandører til branchen, som i mange tilfælde syntes at have masser af varer med samfundsansvar på hylden.
”Vi havde gerne set langt flere konkurrerende venue- og hoteludbydere blandt deltagerne. Vi håber, at de vil tage sig tid til at deltage i den række af mindre seminarer og workshops om emnet, som vi planlægger at være værter for i løbet af det kommende år, indtil Responsible Hospitality Day banker på igen i 2018,” sagde Allan Agerholm til www.foedevarefokus.dk.
Mere fælles udvikling, tak
I løbet af dagens workshops blev alle deltagere bedt om at udfylde et såkaldt ”challenge card” og komme med deres bud på ideer og branchens udfordringer. Ser man på de bidrag, er det tydeligt, at skal samfundsansvar og bæredygtighed for alvor flytte sig i hospitality-branchen, så skal BCHG’s konkurrenter også med i samtalen.
Kigger man i kortene, er det nemlig sådan, at mange efterspørger mere vidensdeling og netværk om bæredygtighed – især inden for det sociale område, de taler om muligheden for at lære fra andre brancher og efterlyser et gennemskueligt overblik over standarder, mærkningsordninger og certificeringer. De fremhæver også, at branchens meget fragmenterede tilgang til bæredygtighed gør det udfordrende at involvere interessenter.
Et oplæg fra Miljømærkning Danmark antydede dog, at nogle interessenter nok ville involvere sig selv i den nærmeste fremtid. De arbejder nemlig med et netværk af professionelle indkøbere, som fokuserer på forskellige brancher. Og efter at have opnået gode resultater på andre områder, er de nu klar til at kaste sig over hotel, kantine og konferencer.
Se det selv
På dagen var der præsentationer fra branchen selv og dens samarbejdspartnere, som gav en fornemmelse af bredden i arbejdet. Der var alt fra den specialiserede kaffeudbyder med orangutangprojekt til Fødevarebankens store system til bekæmpelse af madspild, fra BCHG’s erfaringer med integration af flygtninge og udsatte grupper, som svar på den konstante mangel på arbejdskraft branchen har, til Unilever og KLS Prints udvikling af det moderne og miljørigtige svar på en doggy bag, Treatboxen.
Man kan få to minutter og 45 sekunders indtryk af dagen her. Og de fleste indlæg kan ses på www.responsiblehospitality.dk. Et site som blev lanceret på dagen og mest handler om BCHG’s indsats, men som også inviterer andre til at byde ind med ideer inden for de områder, som hospitalitykæmpen arbejder med i dag.
”Vi kunne godt tænke også at åbne lidt og vise det vi prøver at gøre, men ikke helt er færdige med, så vi kan få andres input. Vi vil gerne at det her kommer til at handle om transparens, ærlighed og ikke så meget bullshit,” sagde Morten Jensen, chef for marketing i BCHG, da han rundede dagen af.