12.04.2017 | Klima, miljø og energi
Burgere får skovrydningen til at stige
En stigende efterspørgsel på soja og palmeolie hos virksomheder som Burger King har alvorlige konsekvenser for afskovningen i den brasilianske del af Amazonas.
Ifølge en ny rapport er der igen gang i afskovningen i den brasilianske del af Amazonas, og burgergiganten Burger King er en af dem, der er skyld i dette. Arkivfoto.
I 1990'erne fik rydning af regnskov øget opmærksomhed. Det betød, at afskovningen blev bremset. Grundet en stigende efterspørgsel på soja og palmeolie stiger afskovningen imidlertid igen. I den brasilianske del af Amazonas steg afskovningen således for første gang i 2015 i et årti.
Læs også: Nyt initiativ skal forhindre skovning i kakaoindustrien
I dag bliver der ryddet næsten 809,371 hektar – det er en stigning fra cirka 600.000 hektar i forhold til 2014.
En af årsagerne til den stigende afskovning er den stigende efterspørgsel på soja og palmeolie.
Disse fødevarer anvender varekæden Burger King i sine produkter, og det har fået Regnskovsfonden i Norge til at udarbejde en rapport i samarbejde med Mighty Earth, der har burgergigantens forbrug i centrum.
Burger King bør tage ansvar
Ifølge rapporten medvirker Burger Kings varekæder til, at de tropiske skove bliver fældet i et højt omfang.
Derfor opfordrer Verdens Skove nu Burger King til at tage ansvar for sit indkøb af soja og palmeolie, da det medfører tab af levestedet for dyr og planter og udleder gasser, der er skadelige for klimaet.
”Millioner af hektarer af tropiske skove bliver årligt ryddet for at gøre plads til kvæg, soja og palmeolie. Multinationale virksomheder, som Burger King, bærer en stor del af ansvaret, når de opretholder efterspørgslen på de råvarer, der er skyld i afskovningen”, siger Jakob Kronik, der international chef hos Verdens Skove, til dagbladet Information.
Læs også: McDonald’s lover at stoppe skovrydning i hele sin forsyningskæde
Samtidig fortæller han, at selvom virksomhedernes efterspørgsel på kød, soja og palmeolie er stigende, har man før set, at forbrugerne kan påvirke virksomhederne til at efterspørge og producere råvarer, der aktivt går imod rydningen af de tropiske skove.
- EL
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Menneskerettigheder

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.