12.04.2017 | Klima, miljø og energi
Burgere får skovrydningen til at stige
En stigende efterspørgsel på soja og palmeolie hos virksomheder som Burger King har alvorlige konsekvenser for afskovningen i den brasilianske del af Amazonas.
Ifølge en ny rapport er der igen gang i afskovningen i den brasilianske del af Amazonas, og burgergiganten Burger King er en af dem, der er skyld i dette. Arkivfoto.
I 1990'erne fik rydning af regnskov øget opmærksomhed. Det betød, at afskovningen blev bremset. Grundet en stigende efterspørgsel på soja og palmeolie stiger afskovningen imidlertid igen. I den brasilianske del af Amazonas steg afskovningen således for første gang i 2015 i et årti.
Læs også: Nyt initiativ skal forhindre skovning i kakaoindustrien
I dag bliver der ryddet næsten 809,371 hektar – det er en stigning fra cirka 600.000 hektar i forhold til 2014.
En af årsagerne til den stigende afskovning er den stigende efterspørgsel på soja og palmeolie.
Disse fødevarer anvender varekæden Burger King i sine produkter, og det har fået Regnskovsfonden i Norge til at udarbejde en rapport i samarbejde med Mighty Earth, der har burgergigantens forbrug i centrum.
Burger King bør tage ansvar
Ifølge rapporten medvirker Burger Kings varekæder til, at de tropiske skove bliver fældet i et højt omfang.
Derfor opfordrer Verdens Skove nu Burger King til at tage ansvar for sit indkøb af soja og palmeolie, da det medfører tab af levestedet for dyr og planter og udleder gasser, der er skadelige for klimaet.
”Millioner af hektarer af tropiske skove bliver årligt ryddet for at gøre plads til kvæg, soja og palmeolie. Multinationale virksomheder, som Burger King, bærer en stor del af ansvaret, når de opretholder efterspørgslen på de råvarer, der er skyld i afskovningen”, siger Jakob Kronik, der international chef hos Verdens Skove, til dagbladet Information.
Læs også: McDonald’s lover at stoppe skovrydning i hele sin forsyningskæde
Samtidig fortæller han, at selvom virksomhedernes efterspørgsel på kød, soja og palmeolie er stigende, har man før set, at forbrugerne kan påvirke virksomhederne til at efterspørge og producere råvarer, der aktivt går imod rydningen af de tropiske skove.
- EL
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

DSV mangler klimaløsninger
Transportbranchen er en af de mest forurenrende brancher på globalt plan, og DSV er blandt de større virksomheder, der endnu ikke har præsteret på konkrete klimaambitioner. Ifølge bæredygtighedschef mangler der grønne løsninger i sektoren.
Klima, miljø og energi

Trods vækst tager erhvervsgiganter vigtige skridt i klimakampen
Selv om flere af Danmarks store virksomheder viser store omsætningstal har de også formået at reducere CO2-udledningen de seneste to år. Det viser en kortlægning af Finans. Flere aktører er dog skeptiske overfor virksomhedernes samlede klimaindsats.
Klima, miljø og energi

Nyt SKI-mærkat skal gøre de grønne valgmuligheder synlige
Det er nu blevet lettere at finde og vælge flere grønne produkter på SKI’s fællesoffentlige indkøbsaftale ’50.20 Forbrugsartikler’, på grund af et nyt sorteringsfilter, som viser grønne alternativer til engangsservice, madfilm, poser og sække. På sigt skal det rulles ud på flere produktområder og SKI-aftaler.
Strategi & ledelse

Singapore og Rotterdam vil etablere grøn shippingkorridor
De to havne Maritime and Port Authority of Singapore og Port of Rotterdam går sammen om at skabe en korridor, der både skal være effektiv og klimavenlig.
Medarbejder

Undersøgelse: Danskerne stiller større krav til takeaway-leverandører
En ny undersøgelse viser, at danskerne er begyndt at stille skarpt på særligt arbejdsforhold i takeaway-branchen.
Strategi & ledelse

Topchef: Grøn omstilling i luftfarten kræver investeringer og beslutninger
Fokus på den grønne omstilling i luftfarten er accelereret inden for de seneste år, men aktiviteten stiger, og derfor skal der ekstra fart på de politiske beslutninger, mener topchef hos Billund Lufthavn.