Climate Cup 2010 er i fuld gang
Klimaforandringer er en af de udfordringer, som samfundet står over for i dag. Hvordan udfordringen håndteres i praksis, er kernen i Climate Cup-priskonkurrencen.
Climate Cup er en dansk konkurrence for små og store virksomheder, organisationer, iværksættere og kommuner, der gør en forskel for klimaet og gerne vil fortælle om det. Det er PricewaterhouseCoopers, Berlingske Tidende og Ugebrevet Mandag Morgen, der står bag Climate Cup-initiativet og -priserne. Climate Cup har til formål at anerkende og skabe øget opmærksomhed om danske virksomheders og organisationers klimaindsatser samt motivere endnu flere til at gøre en indsats for at modvirke klimaforandringerne. Der er i alt fire Climate Cup-priskategorier i 2010:
Climate Cup Reduktionsprisen sætter fokus på konkrete mål og reduktioner af udledningen af drivhusgasser.
Climate Cup Strategiprisen sætter fokus på, hvordan klima kommer til udtryk i forretningsstrategien for at imødekomme de risici og muligheder, klimaforandringerne medfører.
Climate Cup Innovationsprisen sætter fokus på produkt- og procesinnovationer, der endnu ikke er på markedet, men som har et stort potentiale for at reducere udledningen af drivhusgasser eller for at forberede samfundet på et forandret klima.
Climate Cup Partnerskabsprisen sætter fokus på et klimainitiativ, som to eller flere parter er gået sammen om for at fremme og styrke resultatet af klimaindsatsen.
Climate Cup Hovedprisen er en særlig anerkendelse, som gives til en af vinderne inden for de fire priskategorier. Prisen anerkender den ansøger, som gennem sin indsats formår at gavne både klimaet og sin egen organisation samt skabe værdi i samfundet i mere bred forstand. Prisen gik i 2009 til den danske iværksættervirksomhed Stirling DK. På www.climatecup.dk kan man finde priser, deltagere, tilmelding mm. Tilmeldingsfristen er d. 18. juni.
-JR