03.01.2020 | Klima, miljø og energi
CMA CGM øger brugen af biobrændstof
Med andengenerations biobrændsel fra Shell skal skibe fra rederiet CMA CGM sejle næsten en million kilometer og dermed stadfæste selskabets lederposition. Udover de teknologiske løsninger vil CMA også stå i spidsen for en koalition på området.
CMA CGM White Shark, med en kapacitet på godt 5000 TEU, skal som det ene af to skibe i den kommende tid sejle på biobrændstof fra Shell.
I slutningen af 2019 annoncerede megarederiet CMA CGM, at man har indgået et partnerskab med energiselskabet Shell om levering af store mængder andengenerations biobrændstof til sin flåde. Efter planen skal CMA’s skibe sejle næsten en million kilometer på det mere miljøvenlige brændstof.
Læs også: CMA CGM vil ikke anvende Northern Sea Route
Tidligere i 2019 testede CMA, som den første aktør af sin slags, ifølge shippingvirksomheden selv, marinebiobrændsel på to af sine containerskibe, White Shark og Alexander von Humboldt, ligesom man har kørt et forsøg sammen med Ikea. Med aftalen med Shell vil CMA altså sætte yderligere fart på anvendelsen af de klimaansvarlige løsninger.
Brændstoffet fra den engelsk-hollandske producent bliver udgjort af 80 procent fuel-olie med lavt svovlindhold og 20 procent biobrændsel udvundet fra brugt madolie. Det anvendte biobrændstof vil ifølge CMA reducere drivhusgasudledningerne med 80 procent og stort set eliminere svovloxidudslippet.
CMA CGM har tidligere, også som de første i branchen, udviklet flydende naturgas (LNG) som fremdriftsmiddel til kæmpecontainerskibe gennem bestillingen af ni fartøjer hver med en kapacitet på 23.000 TEU. LNG reducerer ifølge CMA udledningen af svovl og fine partikler med 99 procent, mens CO2-udslippet er omkring 20 procent mindre.
Udover at være frontløber når det gælder de teknologiske til at begrænse GHG-udledningerne vil CMA også gøre en indsats på landjorden. Her har selskabet sat sig få at forene alle den maritime transports aktører i en international koalition under ledelse af sin topchef, Rodolphe Saadé.
Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest
Koalitionen, der også har opbakning fra den franske præsident, Emmanuel Macron, skal ’arbejde for frembringelsen af morgendagens rene energi til de-carboniseret transport’, som det hedder.
-AK
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.