CO2-afgifter skal indfri Danmarks klimaambitioner

Topøkonomer mener, at der skal indføres markant højere afgifter på CO2 og andre drivhusgasser, hvis regeringen skal kunne realisere målet om at reducere udledningen med 70 procent inden 2030. En ny reform møder både positive og skeptiske reaktioner.

Small Great Nation-initiativet har lanceret en reform i samarbejde med flere parter, der konkret stiller forslag op til, hvordan Danmark kan nå at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030..

24.02.2020

CSR.dk

I et nyligt publiceret forslag om en samlet grøn reform fastlægges det, at regeringens ambitioner om en 70 procents reduktion af CO2, kan lade sig gøre med forholdsvis enkle midler der ikke skaber større ulighed eller belaster de offentlige kasser. Det skriver Berlingske.dk.

Reformen er udarbejdet af initiativet Small Great Nation, der er et samarbejde mellem tænketanken Kraka og konsulentfirmaet Deloitte. Herunder har tre danske økonomer rådgivet og deltaget i udspillet.

Konkret foreslår Small Great Nation-initiativet, at Danmark skal reducere udledning af drivhusgasser, ved gradvist at syvdoble afgiften til 1.250 kroner pr. ton CO2e eller mere frem til 2030. Fra omkring 2030 skal afgiftssatsen være ensartet og omfatte alle virksomheder, husholdninger og sektorer.

Læs også: De største klimasyndere undgår klimaafgifter

Hertil får Klimarådet til opgave at anbefale det præcise afgiftsniveau, der skal til for at kunne nå regeringens klimaplan. Derudover skal rådet løbende vurdere tilpasningshastigheden og komme med eventuelle justeringer på afgiftssatserne.

Det indebærer også, at danske virksomheder skal have mulighed for at tilpasse produktionen ved at investere i bæredygtig teknologi eller lignende, hvorfor afgifterne indfases gradvist.

Samtidig foreslås det at sænke de nuværende afgifter på energiproduktion med tre fjerdele, med undtagelse af benzin og diesel, hvor CO2-afgiften hæves til 1.000 kroner i 2025 – det svarer til en afgiftsstigning på henholdsvis to og 2,2 kroner per liter.

Udfordringer og blandede reaktioner
En af de medvirkende økonomer, tidligere overvismand og formand for Klimarådet Peter Birch Sørensen, understreger, at en af de store udfordringer med høje CO2-afgifter er risikoen for lækage – at danske virksomheder mister konkurrenceevne eller flytter produktionen til udlandet, hvorfor udledningen flytter med.

For så vidt muligt at undgå dette, foreslår reformen, at der indføres et bundfradrag på 80 procent af den historiske udledning for de virksomheder, der bruger meget energi og udleder mest CO2.

Den nye reform møder blandede reaktioner ude i erhvervslivet og i det politiske miljø.

Den radikale leder, Morten Østergaard, kalder forslaget om høje CO2-afgifter som en ualmindelig god måde at gennemføre den grønne omstilling på.

Læs også: Vismænd advarer mod konkrete klimamål, mens FN vil hæve globale ambitioner

”Vi står her med det mest gennemarbejdede udspil, vi til dato har set, til at bruge skattesystemet som motor i den grønne omstilling. Hvis man ønsker at gennemføre reduktionen så hurtigt og effektivt som muligt, er en grøn skattereform, hvor man markant øger CO2-afgiften, den eneste rigtige vej”, siger Morten Østergaard til Berlingske.dk.

Til gengæld er man i industrien og energisektoren bekymret for at stigningen i afgifter kan resultere i, at den danske produktion outsources.

”Forslaget om så stor en forøgelse af CO2-afgiften vil sende en milliardstor regning til danske virksomheder, som vil få reduceret deres muligheder for at investere – blandt andet i den grønne omstilling. Dette vil uundgåeligt føre til, at dansk CO2-udledning – og arbejdspladser – flytter til udlandet, uden at klimaet får det bedre af den grund”, siger skattepolitisk chef i Dansk Industri, Jacob Bræstrup.

- HCL

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

14.09.2025Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online