CO2-hjælp til mindre dagligvareleverandører på vej
Et nyt samarbejde mellem en brancheorganisation og en sværvægter i dagligvarehandlen vil hjælpe mindre og mellemstore virksomheder til at leve op til skærpede krav for deres klimaindsats.
Brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Coop er gået sammen og lancerer nu et klima-forløb, som kan hjælpe mindre og mellemstore virksomheder i branchen med at udarbejde en klimaplan, der kan leve op til skærpede krav til reduktion af deres klima-påvirkning.
I april i år stillede Coop det krav til sine store leverandører, at de senest i 2025 skal forpligte sig til at blive en del af Science Based Tagets Initiative (SBTi). Det betyder, at firmaerne implementerer metoder til at måle og reducere deres CO2-aftryk, så de lever op til Paris-aftalen.
Nu tager Coop næste skridt, og melder lignende målsætninger ud for de mindre og mellemstore leverandører.
De store kan selv – de mindre skal have en hånd
”Vi har et erklæret mål i Coop om, at alle vores leverandører arbejder for at understøtte klimamålene i Parisaftalen. De store leverandører har selv ressourcerne og arbejder allerede nu meget professionelt med at reducere deres klimapåvirkning. Men hvis vi skal i mål, skal vi også have de mange mindre og mellemstore leverandører, der ikke selv i samme omfang har ressourcerne, med. Igennem dette nye projekt giver vi dem en hånd, så vi sammen kan nå i mål,” siger koncerndirektør Per Thau, Coop.
Forløbet er udviklet og gennemføres sammen med MLDK, som ser flere fordele for sine medlemmer.
”Mere end halvdelen af vores medlemmer er allerede forpligtet i forhold til SBT, men det er typisk de største leverandører. For de mindre leverandører – og det vil i SBT-sammenhæng virksomheder med mindre end 500 medarbejdere, er et sådant håndholdt forløb som vi planlægger sammen med Coop, en oplagt mulighed for at komme i gang med SBT og samtidigt tage del i det netværk som der vil blive skabt med andre virksomheder, som er samme sted i deres klimaarbejde,” siger CSR & Public Affairs Manager, Mogens Werge, MLDK.
Bidrager til Coops egne mål
Ud over det konkrete forløb aktiverer Coop også sin Coop Crowdfunding-platform, som kan bidrage til finansieringen af de nødvendige klimarettede tiltag hos leverandørerne.
For Coop er det desuden et vigtigt redskab til at nå sin egne målsætninger om inden 2025 at reducere sin klima-påvirkning med 75%, og være klimapositiv i egen drift i 2030. Langt størstedelen af den samlede klimapåvirkning sker dog udenfor Coops egen drift og den skal reduceres med omkring 20 procent frem til 2030.
- EHS