Containerskibe skal sejle på bæredygtig brændselscelleteknologi
ABB skal i samarbejde Hydrogéne de France fremstille større brændselscelle systemer, der er stærke nok til at kunne drive havgående fartøjer.
Gennem et aftalememorandum skal ingeniørvirksomheden ABB og Hydrogène de France (HDF), der specialiserer sig inden for brintteknologi, arbejde tæt sammen om at etablere et brændselscelle kraftværk til fremstilling af maritime applikationer.
Læs også: Kæmpekoncerner indgår alliance i kamp for grøn shipping
Med et eksisterende partnerskab med Ballard Power Systems, vil ABB og HDF optimere produktionen af brændselsceller til at kunne producere et såkaldt megawatt-scale kraftværk specifikt til maritime fartøjer.
Brændselsceller er i stand til at producere elektricitet fra brint gennem en elektrokemisk reaktion. Ved hjælp af vedvarende energi, der producerer brint, kan hele energikæden blive bæredygtig.
“Med den stigende efterspørgsel efter løsninger, der sikrer bæredygtig og ansvarlig shipping, er vi overbevidst om, at brændselsceller vil spille en vigtigt rolle i at hjælpe den maritime industri møde CO2 reduktionerne”, siger Juha Koskela, managing director hos ABB Marine & Ports, og fortsætter:
Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner
“Ved at underskrive aftalememorandumet med HDF er vi et skridt tættere på at gøre denne teknologi tilgængelig til drivning af havgående fartøjer”.
Blandt alternative emissionsfrie teknoliger, er brændselscelleteknologien et af de mest lovende løsninger i at reducere udledningen af klimaskadelige gasser. Teknologien er på nuværende tidspunkt i stand til at drive skibe over kortere afstande, og understøtte de eksisterende energibehov på større fartøjer.
- HCL