Kæmpekoncerner indgår alliance i kamp for grøn shipping

70 internationale koncerner har etableret "Getting to Zero Coalition" og lanceret samarbejdet under FN's klimatopmøde d. 23. september 2019. Tiltaget er et led i planen om at halvere den maritime sektors CO2-udslip i 2050.

Flere i branchen mener, at koalitionen er nødvendig, hvis skibsfartens CO2-målsætning skal nås. Derfor er både finanshuse og rederier gået med i Getting to Zero Coalition. .

24.09.2019

CSR.dk

Inden 2050 skal alle verdens rederier som minimum have halveret deres CO2-aftryk sammenlignet med udslippet i 2008. Det er det mål, FN's internationale søfartsorganisation har sat. Nu har 70 koncerner indgået et samarbejde for at finde løsninger, der kan realisere den grønne omstilling inden for skibsfart og få CO2-neutrale skibe i vandet senest 2030.

Koalitionen hedder Getting to Zero Coalition, og flere i branchen mener, at dette samarbejde er nødvendig, hvis målsætningen skal nås. Det kan Børsen berette.

Læs også: Norden foretager den første testrejse på CO2-neutralt biobrændstof

"Det kræver nye teknologier og brændstoffer, og vi kommer ikke i mål alene. Det kræver et bredt samarbejde på tværs af industrien, så jeg ser det som et rygstød i den rigtige retning," siger Jan Rindbo, adm. direktør i rederiet Norden.

Også hos A.P. Møller-Mærsk er man enige i at lanceringen af koalitionen er et vigtigt skridt mod halveringen af klima-aftrykket. Mærsk har stærke ambitioner for den grønne omstilling, da man her har et mål om at være helt CO2-neutral om tre årtier. Den administrerende direktør Søren Skou skriver i et skriftligt svar til Børsen:

"For at tage det næste store skridt mod dekarbonisering i shipping er det nødvendigt med enten nye fremdriftsteknologier eller et skift over til rent brændstof, hvilket kræver et bredt samarbejde fra alle parter”.

Koalition afgørende for grøn omstilling
Det nye samarbejde hører hjemme hos multistakeholder-organisationen "Global Maritime Forum", som på deres årlige topmøde i slutningen af oktober også vil diskutere CO2-udfordringen. Global Maritime Forum anslår som de flest andre, at shippingindustrien alene står for 2-3 pct. af verdens samlede CO2-udslip. 

Mærsk har over de seneste ti år nedsat sit CO2-udslip med 41 procent og rederiet Torm har i samme periode reduceret sit energiforbrug med 35 pct. på selskabets MR-skibe.

"Vi er nået et godt stykke vej, men det kræver et bredt samarbejde for at tage det næste skridt," siger Jacob Meldgaard, adm. direktør i Torm, og uddyber:

"Shippingindustrien er meget fragmenteret med mange spillere på tværs af de forskellige segmenter. Generelt er det svært at nå frem til fælles løsninger, og derfor er dette initiativ rigtig vigtigt, så vi sammen kan arbejde hen mod målet i 2050."

CEO fra norske Wallenius Wilhelmsen, Craig Jasienski, siger i en pressemeddelelse at grøn omstilling er et must:

”Klimaforandringerne kræver nødvendig handling fra alle industrier, og vi er ivrige efter at være en del af løsningen. Vores Lean:Green bæredygtighedsstrategi bygger på opfattelsen af, at stræbe efter hvad der er både økonomisk indbringende og bæredygtigt vil bidrage til de bedste resultater for vores planet, vores befolkning og vores virksomhed”.

Fokus på nuludledning
Målsætningen kræver investeringer og derfor er flere finanshuse også med i samarbejdet. Sammen med ti andre internationale banker er Danske Bank medlem af sammenslutningen Poseidon Principles, der kun vil låne penge til rederier, som aktivt arbejder hen mod 2050-målet.

"En del af vores strategiske prioritering er at sætte fart på den grønne omstilling. Vores rolle i dette initiativ bliver at bidrage til at finde kapital, der kan finansiere udviklingen af CO2-neutrale fartøjer," siger Øivind Haraldsen, chef for shipping i Danske Bank, og fortsætter:

"Der er sket et paradigmeskifte inden for de seneste år, hvor fokus er skiftet fra snak til handling. Kunderne er blevet meget mere fokuserede på klimaet, og derfor ser vi også, at flere og flere virksomheder begynder at gøre noget ved det".

Læs også: Mærsk tilbyder shipping på CO2-neutralt brændstof

Flere rederier arbejder med tiltag og forsøg, der skal gøre skibe i stand til at sejle CO2-neutralt.

Mærsk har lanceret et pilotprojekt, der tilbyder fragt at varer på skibe, der sejler på CO2-neutralt biobrændstof. I juni kunne Mærsk Line meddele, at H&M som selskabets første kunde har takket ja til tilbuddet om at anvende skibe, der sejler på biobrændstof.

Hos Norden har man to gange testet sejlads på 100 pct. CO2-neutralt biobrændstof, og ifølge Jan Rindbo fortsætter man med at teste de forskellige muligheder.


- MGC

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense