Kæmpekoncerner indgår alliance i kamp for grøn shipping
70 internationale koncerner har etableret "Getting to Zero Coalition" og lanceret samarbejdet under FN's klimatopmøde d. 23. september 2019. Tiltaget er et led i planen om at halvere den maritime sektors CO2-udslip i 2050.
Inden 2050 skal alle verdens rederier som minimum have halveret deres CO2-aftryk sammenlignet med udslippet i 2008. Det er det mål, FN's internationale søfartsorganisation har sat. Nu har 70 koncerner indgået et samarbejde for at finde løsninger, der kan realisere den grønne omstilling inden for skibsfart og få CO2-neutrale skibe i vandet senest 2030.
Koalitionen hedder Getting to Zero Coalition, og flere i branchen mener, at dette samarbejde er nødvendig, hvis målsætningen skal nås. Det kan Børsen berette.
Læs også: Norden foretager den første testrejse på CO2-neutralt biobrændstof
"Det kræver nye teknologier og brændstoffer, og vi kommer ikke i mål alene. Det kræver et bredt samarbejde på tværs af industrien, så jeg ser det som et rygstød i den rigtige retning," siger Jan Rindbo, adm. direktør i rederiet Norden.
Også hos A.P. Møller-Mærsk er man enige i at lanceringen af koalitionen er et vigtigt skridt mod halveringen af klima-aftrykket. Mærsk har stærke ambitioner for den grønne omstilling, da man her har et mål om at være helt CO2-neutral om tre årtier. Den administrerende direktør Søren Skou skriver i et skriftligt svar til Børsen:
"For at tage det næste store skridt mod dekarbonisering i shipping er det nødvendigt med enten nye fremdriftsteknologier eller et skift over til rent brændstof, hvilket kræver et bredt samarbejde fra alle parter”.
Koalition afgørende for grøn omstilling
Det nye samarbejde hører hjemme hos multistakeholder-organisationen "Global Maritime Forum", som på deres årlige topmøde i slutningen af oktober også vil diskutere CO2-udfordringen. Global Maritime Forum anslår som de flest andre, at shippingindustrien alene står for 2-3 pct. af verdens samlede CO2-udslip.
Mærsk har over de seneste ti år nedsat sit CO2-udslip med 41 procent og rederiet Torm har i samme periode reduceret sit energiforbrug med 35 pct. på selskabets MR-skibe.
"Vi er nået et godt stykke vej, men det kræver et bredt samarbejde for at tage det næste skridt," siger Jacob Meldgaard, adm. direktør i Torm, og uddyber:
"Shippingindustrien er meget fragmenteret med mange spillere på tværs af de forskellige segmenter. Generelt er det svært at nå frem til fælles løsninger, og derfor er dette initiativ rigtig vigtigt, så vi sammen kan arbejde hen mod målet i 2050."
CEO fra norske Wallenius Wilhelmsen, Craig Jasienski, siger i en pressemeddelelse at grøn omstilling er et must:
”Klimaforandringerne kræver nødvendig handling fra alle industrier, og vi er ivrige efter at være en del af løsningen. Vores Lean:Green bæredygtighedsstrategi bygger på opfattelsen af, at stræbe efter hvad der er både økonomisk indbringende og bæredygtigt vil bidrage til de bedste resultater for vores planet, vores befolkning og vores virksomhed”.
Fokus på nuludledning
Målsætningen kræver investeringer og derfor er flere finanshuse også med i samarbejdet. Sammen med ti andre internationale banker er Danske Bank medlem af sammenslutningen Poseidon Principles, der kun vil låne penge til rederier, som aktivt arbejder hen mod 2050-målet.
"En del af vores strategiske prioritering er at sætte fart på den grønne omstilling. Vores rolle i dette initiativ bliver at bidrage til at finde kapital, der kan finansiere udviklingen af CO2-neutrale fartøjer," siger Øivind Haraldsen, chef for shipping i Danske Bank, og fortsætter:
"Der er sket et paradigmeskifte inden for de seneste år, hvor fokus er skiftet fra snak til handling. Kunderne er blevet meget mere fokuserede på klimaet, og derfor ser vi også, at flere og flere virksomheder begynder at gøre noget ved det".
Læs også: Mærsk tilbyder shipping på CO2-neutralt brændstof
Flere rederier arbejder med tiltag og forsøg, der skal gøre skibe i stand til at sejle CO2-neutralt.
Mærsk har lanceret et pilotprojekt, der tilbyder fragt at varer på skibe, der sejler på CO2-neutralt biobrændstof. I juni kunne Mærsk Line meddele, at H&M som selskabets første kunde har takket ja til tilbuddet om at anvende skibe, der sejler på biobrændstof.
Hos Norden har man to gange testet sejlads på 100 pct. CO2-neutralt biobrændstof, og ifølge Jan Rindbo fortsætter man med at teste de forskellige muligheder.
- MGC