Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner

IMO’s mål om at halvere shippingsektorens CO2-udledning i 2050 vil kræve investeringer på mellem 50 og 70 mia. dollars om året i 20 år, eller i alt op i nærheden af 10 billioner kroner. Det viser en analyse bestilt af den danskledede Getting to Zero Coalition. Men der er muligheder i investeringerne, påpeger ekspert.

Det vil koste milliarder af dollars årligt at reducere shippingbranchens CO2-udledning, men der er muligheder i investeringerne. viser analyse..

23.01.2020

CSR.dk

Analysen viser således, at der afhængig af metoder, først og fremmest når det gælder produktion af biobrændsel, skal investeres mellem 50 og 70 mia. dollars om året i de 20 år mellem 2030 og 2050, hvilket sender den samlede regning op i nærheden af 10 billioner kroner – altså 10.000 milliarder. Hvis sektoren skal helt dekarboniseres kan man så smide yderligere $400 mia. oveni henover de to årtier.

”Vi er nødt til at forstå størrelsen på udfordringen for at løse den. Shippingbranchens omstilling til CO2-frie energikilder kræver markante infrastrukturinvesteringer. De nødvendige investeringer skal ses i forhold til de globale energiinvesteringer, som løb op i 1,85 billioner dollars alene i 2018”, siger Johannah Christensen, der er direktør og projektchef i Global Maritime Forum, som er en af partnerne bag Getting to Zero-koalitionen.

”Det viser, at shippingsektorens grønne omstilling er en stor, men bestemt opnåelig opgave, hvis der bliver gennemført de rette politiske tiltag”, tilføjer hun.

Dyre investeringer med store muligheder
Udover selve investeringsniveauet kaster analysen også lys over, hvor disse investeringer skal foretages. De kan fordeles på to områder: skibsrelaterede og landbaserede indsatser.

Klart den største del af investeringerne, 87 procent, skal finde sted på land. Det drejer sig først og fremmest om investeringer i produktionen af biobrændstoffer og andre typer brændsler med lavt CO2-aftryk, foruden faciliteter til transport og opbevaring af disse brændstoffer.

De resterende 13 procent, der skal bruges på selve skibene, skal postes i nye motorer og maskineri, og i brændstofopbevaring om bord, på såvel nybyggede fartøjer som ældre, der så skal bygges om. Derudover skal der også investeres i at forbedre energieffektiviteten ombord, hvilket man regner med vil blive endnu mere nødvendigt, fordi de nye brændstoftyper er dyrere end de gamle, fossile af slagsen.

CO2-afgift skal støtte omstilling

På Global Maritime Forums årsmøde for nylig blev der fremlagt et forslag til en global CO2-afgift, der kan understøtte sektorens omstilling økonomisk.

Afgiften skulle starte på 10 dollars per ton CO2 for så at stige til 50-75 dollars per ton CO2 omkring 2030. 10 dollars per ton CO2 ville resultere i en årlig finansiering på otte mia. dollars, mens en afgift på 75 dollars ville kaste 70 mia. dollars af sig årligt.

Men selvom det bliver dyrt, så giver det god mening, lyder det fra banksektoren, der skal være med til at finansiere investeringerne.

”Bæredygtige investeringer er kommet for at blive. Vi forudser en stor appetit på investeringer i bæredygtige infrastrukturprojekter, der kan bidrage til at reducere drivhusgasudledningerne”, siger Chairman for Global Shipping Logistics & Offshore i Citi, Michael Parker.

Fra Energy Transitions Commission peger formand Adair Turner på, at investeringerne skal ses som muligheder for virksomheder i og med tilknytning til shippingbranchen.

Læs også: CMA CGM øger brugen af biobrændstof

”Store dele af shippingsektorens dekarbonisering skal ske på land. Det er en systemisk transformation, der rækker ud over den maritime industris evner. Vi skal samle hele brændstofværdikæden, upstream og downstream, for at skabe omstillingen til CO2-frie energikilder. Gjort rigtigt repræsenterer det her forretningsmuligheder for billioner af dollars”, siger han. 

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: transport

Transportsektoren leverer mere end 20 procent af de globale udledninger, og der arbejdes endog meget ihærdigt med at finde nye måder at drive skibe, fly og lastbiler frem. Vi ser på, hvad man ved lige nu, og samler gode råd til, hvad alle virksomheder kan gøre, når de køber fragt.

Relateret indhold

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

07.10.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sådan kan du spare CO₂ uden at forlade stuen

07.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh vil have dig til at se bag om produkterne

06.10.2025BSR

Sponseret

Climate Week 2025: The World Shows Up at A Critical Time

06.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living på Bæredygtighedsfestival: Forbrugerne vil have mere end bare indretning

02.10.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sådan fastholder virksomheder Klimakampens gode vaner – og bygger videre på engagementet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

07.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K