CSR 2018: Rådgiverne fokuserer på værdiskabelse og partnerskaber i ny virkelighed
B Corp, BSR, TANIA ELLIS The Social Business Company og Green Network fornemmer tydeligt nye tider for CSR, og planlægger at hjælpe deres kunder med at sætte skub i en udvikling, der tilgodeser både samfund og virksomhed.
CSR.dk har siden nytår talt med repræsentanter for CSR-Danmark. Vi har spurgt dem, hvad de skal arbejde med i 2018, og hvad de håber at opnå med arbejdet.
I denne artikel kan man læse, hvad fire CSR-rådgivere siger. Vi har valgt at tale med både den globale, de lokale og den mere aktivistisk orienterede CSR-hjælper. Fælles for dem er, at de har mange års erfaring med at arbejde i krydsfeltet mellem virksomheder og samfundsudfordringer.
De fælles budskaber fra deres indmeldinger for 2018 er:
- Forståelsen af CSR er under forandring og virksomheder skal spille en større rolle i den globale samfundsudvikling, som har brug for at virksomhedernes forandringspotentiale bliver aktiveret.
- Interessen for CSR har nok aldrig været større i virksomhederne, som inspireres af både regulering, verdensmål og kundekrav.
- Der skal stadig arbejdes med at skabe værdi ud af CSR-arbejdet: gennem forretningsudvikling og medarbejderinvolvering.
- Partnerskaber med fokus på forretningsudvikling og innovation eller på at løse de helt store globale udfordringer er et nyt omdrejningspunkt. De bevæger sig ud over virksomhed og NGO-relationen og involverer f.eks. også bæredygtige iværksættere og aktivister.
Læs om rådgivernes planer her
Green Network: Datadrevet og professionel CSR i fokus
BSR: Det er tid til at re-definere bæredygtighed