CSR Agendaen #9 om kunder som partnere

Hvordan kan kunder være med til at få fart i et nyt forretningsområde? Det ser CSR Agendaen #9 nærmere på i denne podcast finansieret af De Forenede Dampselskaber.

24.09.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

De Forenede Dampvaskerier (DFD) er en cirkulær virksomhed. De køber tekstiler, lejer dem ud til både offentlige og private kunder på flerårige kontrakter, og når produktet er udtjent, prøver de at finde en måde at genbruge dugene, lagnerne, dynerne, håndklæderne osv. 

Den udfordring er anseelig, for det er store mængder tekstiler, der er i rotation gennem DFD. På bare et af DFD's 14 vaskerier i Danmark bliver mellem 10 og 60 tons tøj vasket, tørret, rullet og foldet hvert år. 

Seneste skud på stammen er DFD Upcy, hvor de kasserede tekstiler bliver omdannet til alt fra kokkejakker til indkøbsposer og alternativer til papirhåndklæder. På den måde kan DFD holde liv i tekstilerne i endnu flere år, og arbejde sig hen mod sin målsætning om at genbruge 100 procent af deres tekstiler. I dag ligger det tal på omkring 40 procent. 

En del af DFD's strategi for udviklingen af forretningsområdet Upcy er at involvere sine kunder. I CSR Agendaen #9, fortæller marketingchef Peter Bjerg Jørgensen om den strategi i dialog med DFD's kunde, adm. direktør for Loca Gruppen Merete Holst, som driver en håndfuld restauranter og tilbyder kantinedrift og frokostordninger til virksomheder.

Læs også: Tøj af kasserede tekstiler på catwalken til grønt modeshow

Loca Gruppen er grundlagt på bæredygtighed og hver af deres enheder arbejder ud fra et charter og konkrete krav til forbedringer hvert år - og ikke kun på maden. Loca Gruppen fokuserer på alle aktiviteterne i deres virksomhed. Fordi det er vigtigt med et opgør i deres egen branche. 

Det er blevet til en spændende samtale om at stille krav, om at udvikle ideer, om at ændre mindset og om nødvendigheden af forandring. 

Lyt med her - eller i den podcast app du normalt bruger. 

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.06.2025CSR.dk

Danske fødevaregiganter er splittede over fremtidens landbrug

20.06.2025CSR.dk

Grønne millioner skal friholde fiskeriet for CO2-afgift

19.06.2025CSR.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

18.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Bæredygtighed: Den underkendte konkurrencemæssige fordel

18.06.2025CSR.dk

Investeringsdirektør: Vi skal levere grøn omstilling og gode afkast samtidig

18.06.2025Valified

Sponseret

Trendrapport: ESG er blevet en forretningsdisciplin

17.06.2025CSR.dk

Carlsberg vil gøre Danmark til foregangsland for regenerativt landbrug

17.06.2025CSR.dk

Stark klar til nye klimakrav i byggeriet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle