24.09.2021 | Strategi & ledelse
CSR Agendaen #9 om kunder som partnere
Hvordan kan kunder være med til at få fart i et nyt forretningsområde? Det ser CSR Agendaen #9 nærmere på i denne podcast finansieret af De Forenede Dampselskaber.
De Forenede Dampvaskerier (DFD) er en cirkulær virksomhed. De køber tekstiler, lejer dem ud til både offentlige og private kunder på flerårige kontrakter, og når produktet er udtjent, prøver de at finde en måde at genbruge dugene, lagnerne, dynerne, håndklæderne osv.
Den udfordring er anseelig, for det er store mængder tekstiler, der er i rotation gennem DFD. På bare et af DFD's 14 vaskerier i Danmark bliver mellem 10 og 60 tons tøj vasket, tørret, rullet og foldet hvert år.
Seneste skud på stammen er DFD Upcy, hvor de kasserede tekstiler bliver omdannet til alt fra kokkejakker til indkøbsposer og alternativer til papirhåndklæder. På den måde kan DFD holde liv i tekstilerne i endnu flere år, og arbejde sig hen mod sin målsætning om at genbruge 100 procent af deres tekstiler. I dag ligger det tal på omkring 40 procent.
En del af DFD's strategi for udviklingen af forretningsområdet Upcy er at involvere sine kunder. I CSR Agendaen #9, fortæller marketingchef Peter Bjerg Jørgensen om den strategi i dialog med DFD's kunde, adm. direktør for Loca Gruppen Merete Holst, som driver en håndfuld restauranter og tilbyder kantinedrift og frokostordninger til virksomheder.
Læs også: Tøj af kasserede tekstiler på catwalken til grønt modeshow
Loca Gruppen er grundlagt på bæredygtighed og hver af deres enheder arbejder ud fra et charter og konkrete krav til forbedringer hvert år - og ikke kun på maden. Loca Gruppen fokuserer på alle aktiviteterne i deres virksomhed. Fordi det er vigtigt med et opgør i deres egen branche.
Det er blevet til en spændende samtale om at stille krav, om at udvikle ideer, om at ændre mindset og om nødvendigheden af forandring.
Lyt med her - eller i den podcast app du normalt bruger.
Hvis du efter udsendelsen sidder med spørgsmål, kan deltagerne kontaktes her:
Peter Bjerg Jørgensen: https://www.dfd.dk/om-dfd/kontakt
Merete Holst: https://lunchroom.dk/kontakt-os/
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.
Samfund

Rapport: Uinteresserede ministre er grund til manglende verdensmålsvurderinger i lovforslag
Næsten ingen lovforslag får påpeget negative konsekvenser for verdensmålene. Grunden findes hos uinteresserede politikere og embedsmænd.
Medarbejder

Jo yngre vi er, jo mere åbne er vi om vores løn
Mere end halvdelen af danskerne taler om deres løn med kollegerne. Særligt de yngre generationer på arbejdsmarkedet er åbne om deres løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Strategi & ledelse

Der er næsten 1.000 milliarder at hente i cirkulære løsninger
Et nordisk samarbejde over flere år resulterer i solid hjælp og anbefalinger til, hvordan virksomheder kan organisere den svære omstilling til cirkulær løsninger.
Strategi & ledelse

Globalt værktøj skal hjælpe virksomheder med at opgøre deres aftryk på biodiversiteten
Taskforce on Naturerelated Financial Disclosures (TNFD) har netop lanceret et nyt rapporteringsværktøj, som virksomheder kan bruge til at opgøre deres aftryk på og afhængighed af naturen. Finans Danmark og UN Global Compact Network Denmark har stået i spidsen for en Nordisk konsultationsgruppe, som har bidraget til at udbrede kendskabet til det nye værktøj.
Klima, miljø og energi

Nyt initiativ skal få børnefamilier i køkkenet og bekæmpe madspild
Et nyt samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go skal engagere og give børnefamilier værktøjer til at reducere madspild. Det skal en influencer blandt andet være med til at indfri.