24.09.2021 | Strategi & ledelse
CSR Agendaen #9 om kunder som partnere
Hvordan kan kunder være med til at få fart i et nyt forretningsområde? Det ser CSR Agendaen #9 nærmere på i denne podcast finansieret af De Forenede Dampselskaber.
De Forenede Dampvaskerier (DFD) er en cirkulær virksomhed. De køber tekstiler, lejer dem ud til både offentlige og private kunder på flerårige kontrakter, og når produktet er udtjent, prøver de at finde en måde at genbruge dugene, lagnerne, dynerne, håndklæderne osv.
Den udfordring er anseelig, for det er store mængder tekstiler, der er i rotation gennem DFD. På bare et af DFD's 14 vaskerier i Danmark bliver mellem 10 og 60 tons tøj vasket, tørret, rullet og foldet hvert år.
Seneste skud på stammen er DFD Upcy, hvor de kasserede tekstiler bliver omdannet til alt fra kokkejakker til indkøbsposer og alternativer til papirhåndklæder. På den måde kan DFD holde liv i tekstilerne i endnu flere år, og arbejde sig hen mod sin målsætning om at genbruge 100 procent af deres tekstiler. I dag ligger det tal på omkring 40 procent.
En del af DFD's strategi for udviklingen af forretningsområdet Upcy er at involvere sine kunder. I CSR Agendaen #9, fortæller marketingchef Peter Bjerg Jørgensen om den strategi i dialog med DFD's kunde, adm. direktør for Loca Gruppen Merete Holst, som driver en håndfuld restauranter og tilbyder kantinedrift og frokostordninger til virksomheder.
Læs også: Tøj af kasserede tekstiler på catwalken til grønt modeshow
Loca Gruppen er grundlagt på bæredygtighed og hver af deres enheder arbejder ud fra et charter og konkrete krav til forbedringer hvert år - og ikke kun på maden. Loca Gruppen fokuserer på alle aktiviteterne i deres virksomhed. Fordi det er vigtigt med et opgør i deres egen branche.
Det er blevet til en spændende samtale om at stille krav, om at udvikle ideer, om at ændre mindset og om nødvendigheden af forandring.
Lyt med her - eller i den podcast app du normalt bruger.
Hvis du efter udsendelsen sidder med spørgsmål, kan deltagerne kontaktes her:
Peter Bjerg Jørgensen: https://www.dfd.dk/om-dfd/kontakt
Merete Holst: https://lunchroom.dk/kontakt-os/
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)