CSR-kriser rammer hver fjerde virksomhed

CSR-kriser er ikke fremmede for Danmarks største virksomheder. De forværrer omdømmet og er den slags krise virksomhederne helst vil undgå.

CSR kriser forekommer hyppigt og er den slags krise, virksomhederne nødigst vil ud i..

29.04.2016

Eva Harpøth Skjoldborg og Pernille Winge Nymark Hahn, CSR.dk

En spørgeskemaundersøgelse blandt Danmarks største virksomheder er en central del af cand. Merc. Pernille Winges Nymark Hahns kandidatafhandling ’Når etikken brister’ fra slutningen af 2015. Den undersøger kriser, med særligt fokus på CSR-kriser – hvorfor opstår de og hvilke konsekvenser har de?

I alt har 155 virksomheder svaret på, om de har oplevet en krise inden for de sidste fem år, hvilket var tilfældet i 100 virksomheder svarende til 65 procent. Ser man herunder på de enkelte krisetyper, så er CSR-krisen den hyppigst forekommende.

Mere end hver fjerde virksomhed i undersøgelsen (27 procent) været udsat for en CSR-krise inden for de sidste fem år. Med snedig statistikmagi kan man på baggrund af undersøgelsens besvarelser med 95 procent sikkerhed sige, at mindst hver femte af Danmarks 1000 største virksomheder har oplevet en CSR-krise inden for de sidste fem år.

Ansvar defineres udefra
CSR-kriser er i undersøgelsen defineret som en konflikt relateret til virksomhedens samfundsansvar. Det kan både være et spørgsmål om mangel på eller overskridelse af CSR-løfter og spørgsmål om adfærd og kommunikation, der ikke direkte omhandler virksomhedens CSR-arbejde men som af omverdenen opfattes som uetisk. Som Pernille Winge skriver, så ”…er virksomhedens samfundsansvar ikke kun det, virksomheden selv definerer.” Tidens store skandale om skattely er et eksempel på dette.

Hvem er de?

Virksomheder der har oplevet en CSR-krise inden for de sidste fem år:
  • 41 procent er børsnoterede
  • 90 procent har en CSR-strategi
  • 83 procent af dem, der har oplevet CSR-kriser, er B2C-virksomheder

CSR-aktive virksomheder er særligt udsat for CSR-kriser
Særligt virksomheder, der arbejder proaktivt med CSR, er udsat for CSR-kriser. Det gælder for ni ud af ti tilfælde. For 31 procent handlede CSR-krisen mangel på CSR-tiltag eller etiske retningslinjer, og for 69 procent om eksisterende CSR-tiltag og etiske retningslinjer.

Det resultat giver opbakning til den melding, som flere virksomheder gav udtryk for ved Dansk Initiativ for Etisk Handels konference d. 20. april, nemlig at medier og NGO’er gerne måtte prøve at fokusere mere ”på dem der står bagerst” og ikke kun på dem, der prøver at arbejde med de svære emner.

CSR-kriser er frygtede men sandsynlige
Undersøgelsen har også bedt virksomhederne om at sammenligne med f.eks juridiske, økoomiske, teknologiske kriser. Dem har der også været nogle af, men CSR-krisen den krisetype, som flest virksomheder har oplevet og den de mest frygter at opleve igen.

Oven i det mener virksomheder, der har oplevet CSR-kriser, at der er større risiko for at opleve endnu en CSR-krise inden for de næste fem år, end det er tilfældet for andre typer af kriser. Måler man risikoen på en skala fra 1-5, hvor 1 er meget lille, så vurderer de risikoen til at være 3,6.

Konsekvenserne af en CSR-krise
I undersøgelsen peger virksomhederne på, at CSR-krisen i høj grad mener skaber negativ medieomtale i både traditionelle og sociale medier (hhv. 88% og 73%). Over halvdelen oplever at konsekvensen er et dårligere image. Også i det perspektiv opleves en CSR-krise som værre end andre kriser, hvor kun ca. 40 procent mente at krisen havde påvirket deres image.  

Der er også meget, der tyder på, at CSR-kriser i høj grad er forbrugerdrevne. Ud af virksomhederne, der har oplevet CSR-kriser, er 83 procent B2C-virksomheder. Op mod 15 procent vurderer at have mistet kunder som direkte konsekvens af CSR-krisen, mens 21 procent vurderer, at tillidsforholdet til interesseorganisationer er blevet forværret.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J