CSR-rapporten bør kun fortælle den halve historie
I skrivende stund træder den sidste del af de skærpede krav om rapportering af socialt og miljømæssigt ansvar i Årsregnskabslovens §99 i kraft. Det umiddelbare formål er en mere struktureret, strategisk og ikke mindst pålidelig tilgang til CSR, men ambitionerne bør være langt højere.
CSR handler om at agere ansvarligt overfor- og med de interessenter, der påvirkes af forretningen, udviklingen og den daglige drift. Den bæredygtige metodik bør altså gennemsyre hele organisationen, kulturen, kommunikationen og ledelsen, samt være en gennemgående drivkraft for innovation og vækst. Indtil da, vil langsigtet bæredygtighed i sin reneste forstand fortsat være det, vi blot snakker om.
Integrationen er ikke kun forbeholdt den årlige rapportering
I mellemtiden bør virksomheden, der organisatorisk arbejder mod en mere bæredygtig profil, se de skærpede lovkrav som en mulighed og ikke en ressourcetung udfordring.
I 2017 så vi igen Novo Nordisk iføre sig førertrøjen med deres integreret rapportering[1] og fokus på den tredobbelte bundlinje. Men på trods af den overlegne strategiske kobling til forretningen og tyngden af finansielle informationer, forbliver rapporteringen, præsentationen af virksomhedens arbejde, og fortællingen herom, ofte kogt ned til en 120 siders lang rapport (der med stor sandsynlighed kun læses til ende af investorer og ledelsen), der med bedste held gengives i mindre akademiske bider i brochure, på sociale medier og den corporate hjemmeside.
Ordet rapportering i dets traditionelle forstand er i virkeligheden skævt, når det kommer til redegørelsen af CSR indsatsen. Hvor der stilles krav til virksomheden om det informative indhold og regnskabsrapportering, forbliver friheden over valg af kommunikationsform, kreativitet og omfang. Det giver rig mulighed for at udforske nye forretningsmuligheder gennem øget fokus på virksomhedens bæredygtighedsprofil belyst gennem fortællingen om arbejdet med samfundsansvar, målrettet mod de vigtigste interessenter.
Nye ambitioner for åbenhed, dialog og kommunikation
Hvorfor skal CSR rapportering begrænses til den årlige rapport? Det har længe været anerkend,t at en integreret og holistisk bæredygtighedsprofil ikke kun gør investorer glade, men også er et stærkt kort for employer brandet, den interne kultur og kan sågar danne fælles retning for ledelsens beslutninger og det organisatoriske værdigrundlag.
Men det kræver at kontinuerlig strategisk kommunikation, involvering, troværdighed og gennemsigtighed bliver synonym for CSR rapporteringen.
Hvis vi lægger ud med sidstnævnte, kræver fuld integration, at virksomheden formår at etablere og kommunikere det metodiske fundament for CSR indsatsen og det kontinuerlige arbejde for at skabe en mere bæredygtig forretning. Bliv bevidst omkring de taktiske komponenter - procedure, struktur og projektdesign - der aktiveres for at strategi bliver til handling, og handling til resultater. Den afledte effekt er ikke kun mere gennemsigtighed og højere troværdighed, men også en mulighed for at automatisere og kvalitetssikre dataindsamling, der kan danne grundlag for yderligere specifikke impact assessments.
Cooperate Social Responsibility
En af de vigtigste punkter i de skærpede lovkrav er redegørelsen af virksomhedens forretningsmodel for samfundsansvar. Hvis vi igen vender tilbage til det med at se muligheder frem for udfordringer, er samarbejder og ambitiøse partnerskaber stadig et yderst uforløst potentiale for at skabe synergi mellem vækst og bæredygtighed.
Som Anne-Birgitte Albrectsen, CEO hos Plan International, skriver til World Economic Forum: “[...] We’re going to need some surprising alliances that bring different sectors together if we are to overcome its challenges… There is a real opportunity to develop new approaches to partnering that go beyond philanthropy, towards generating shared value. Each sector has a valuable role to play, but it is in collaboration that real transformation comes.”
Engagement i cross-sector partnerskaber kan samtidig være en mulighed for at udvide global anerkendelse og tilstedeværelse, samt styrke organisatorisk viden og kompetencer og derigennem øge konkurrencedygtigheden lokalt.
Giv rapporteringen ben at gå på
Det undrer mig, at CSR rapporten har fået samme format som årsrapporten. Ja, der er nogle tal, der skal præsenteres og regnskabsprincipper, der skal overholdes, men kigger vi på emnet CSR i sin helhed, er der meget mere på spil end at score topkarakter på investorernes tjekliste. Hvad end det er at høste værdien af afsmitningen på employer brandet og kulturen, eller præsentere metodeapparatet bag bærdygtighedsprofilen, er den målrettede og engagerende kommunikation afgørende.
Hvis integration skal række længere end blot den årlige rapport og den langsigtede bæredygtighed skal blive en realitet og skabe forretning og vækst i fremtiden, bliver vi nødt til at skabe kontinuerlig dialog og inkludere andre interessenter i fremgang, udfordringer og dilemmaer. Vi skal dele viden og etablere nye samarbejder, der skaber værdi for en fælles bundlinje.