CSR skal rapporteres rigtigt
Masser af danske virksomheder står foran at skulle producere deres første CSR-rapport næste år. Udfordringen behøver dog slet ikke være uoverskuelig.
Den nye lov stiller ikke krav om, at alle skal være verdensmestre i CSR fra starten. Især det første år vil det være helt legalt at skrive, at man først er ved at tage hul på opgaven. Det afgørende er, at man kan demonstrere en systematik i arbejdet, og at man har klare mål for sine indsatser, siger stifter og rådgiver, Claes Amundsen.
Konkret forventes der i den nye lov, at virksomhederne udformer en politik for deres samfundsmæssige ansvar og følgelig kan dokumentere både indsats og resultater. Rammerne for, hvordan det skal ske er dog store, så her anbefaler Humankind at virksomheden fokuserer på fire punkter. For det første at udforme en kortfattet CSR-politik, for det andet at udvælge de områder der vil være relevante at rapportere om, for det tredje at sørge for en korrekt indsamling af data, og endelig udforme rapporten i et sprog og layout der gør, at nogen rent faktisk får lyst til at læse den. Specielt det sidste punkt er vigtigt og dog ofte overset.
Når nu virksomheden bruger de mange kræfter på at få styr på arbejdet og udarbejde rapporten, skal den naturligvis også læses. Det er desværre slet ikke nogen selvfølge. Derfor handler det om at skrive og layoute rapporten, så den er både relevant og fængende, siger Claes Amundsen.