Dagligvarebranchen holder sammen under coronakrisen
Dagligvarebranchen, der under normale omstændigheder kendes ved spidse albuer og benhård konkurrence, har under coronakrisen valgt at arbejde sammen om at hjælpe danskerne.
Sammen sendte Coop, Dakota, Salling Group og Rema 1000 den 11. marts en pressemeddelelse ud med titlen: ”Dansk dagligvarehandel: Der er varer nok”.
Læs også: Corona sænker CO2-udslippet, men skader klimaet på længere sigt
I den konkurrenceprægede branche er koncernerne vandt til, at det er alle mod alle, men den nuværende situation har fået dem til at arbejde sammen.
Et decideret samarbejde er ifølge konkurrencelovgivningen ikke lovligt.
”Men vi orienterer løbende hinanden om, hvilke tiltag vi tager – blandt andet for at sikre sikkerheden for både medarbejdere og kunder. Sikkerheden må ikke blive et konkurrenceparameter i denne situation”, siger analysechef i Coop, Lars Aarup, til Dansk Handelsblad.
Ekstraordinære omstændigheder
Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000, fortæller via LinkedIn og Twitter dagligt om situationen, og hans konkurrenterne deler gerne hans bulletiner.
Derudover har Salling Group tilbudt at producere afstandsmærker til Rema 1000.
Det er helt ekstraordinære omstændigheder, og dagligvarebranchen gør ret i at pakke konkurrencen væk, forklarer Niels Jensen, administrerende direktør i Dagligvareleverandørerne MLDK, til Dansk Handelsblad:
Læs også: Coronavirus: Nu producerer Louis Vuitton håndsprit
”Som branche har vi et samfundsansvar, og i denne situation må vi gemme hverdagens konkurrence lidt væk og i stedet hjælpe hinanden. Det fik blandt andet sælgerne til for en stund at stoppe salgstalen, da der var mere brug for, at de hjalp med at sætte varer på plads i butikkerne”, siger han.
- SMF
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: coronakrisen
Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her.