19.03.2020  |  Samfund

Dagligvarebranchen holder sammen under coronakrisen

Dagligvarebranchen, der under normale omstændigheder kendes ved spidse albuer og benhård konkurrence, har under coronakrisen valgt at arbejde sammen om at hjælpe danskerne.

Sammen sendte Coop, Dakota, Salling Group og Rema 1000 den 11. marts en pressemeddelelse ud med titlen: ”Dansk dagligvarehandel: Der er varer nok”.

Læs også: Corona sænker CO2-udslippet, men skader klimaet på længere sigt

I den konkurrenceprægede branche er koncernerne vandt til, at det er alle mod alle, men den nuværende situation har fået dem til at arbejde sammen.

Et decideret samarbejde er ifølge konkurrencelovgivningen ikke lovligt.

”Men vi orienterer løbende hinanden om, hvilke tiltag vi tager – blandt andet for at sikre sikkerheden for både medarbejdere og kunder. Sikkerheden må ikke blive et konkurrenceparameter i denne situation”, siger analysechef i Coop, Lars Aarup, til Dansk Handelsblad.

Ekstraordinære omstændigheder
Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000, fortæller via LinkedIn og Twitter dagligt om situationen, og hans konkurrenterne deler gerne hans bulletiner.

Derudover har Salling Group tilbudt at producere afstandsmærker til Rema 1000.

Det er helt ekstraordinære omstændigheder, og dagligvarebranchen gør ret i at pakke konkurrencen væk, forklarer Niels Jensen, administrerende direktør i Dagligvareleverandørerne MLDK, til Dansk Handelsblad:

Læs også: Coronavirus: Nu producerer Louis Vuitton håndsprit

”Som branche har vi et samfundsansvar, og i denne situation må vi gemme hverdagens konkurrence lidt væk og i stedet hjælpe hinanden. Det fik blandt andet sælgerne til for en stund at stoppe salgstalen, da der var mere brug for, at de hjalp med at sætte varer på plads i butikkerne”, siger han.

- SMF

Denne artikel er en del af temaet I fokus: coronakrisen

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere