10.12.2019  |  Klima, miljø og energi

Daka satser på hurtigere afhentning og mindre lugt

Indhold fra partner Hvad er dette?

Daka har det sidst halve år sat fokus på at afhente de døde dyr hurtigere. Målet er at holde fast i den høje danske sikkerhed i forhold til smittefare, forebygge lugtgener og forbedre udnyttelsen og dermed bæredygtigheden i recirkuleringen af de døde dyr.

Indtil videre har Dakas informationskampagne resulteret i, at PIGUP&KO afhentningsappen nu anvendes af 50 % af de danske landmænd med dyrehold. Der er i dag 6.000 landmænd, som bruger PIGUP&KO hver eneste måned. Det har gjort det nemt at tilmelde afhentningerne fra Daka. Hvilket er en fordel for både landmændene og Daka.

”Når landmanden tilmelder dyret på stedet via mobilen, kan resten af servicen hurtigere håndteres. For os betyder den elektroniske tilmelding, at bestillingen ryger direkte ind i transportsystemet, så dyret kan afhentes hurtigst muligt, nogle gange ned til 15 minutter efter tilmelding”, siger Dakas Transportchef Jesper Visby.

Daka har flere initiativer i støbeskeen for både at undgå smittespredning, sikre friskere råvarer og mindske lugtgener, for i sidste ende at skabe en endnu bedre håndtering af de døde dyr.

”En frisk råvare er nemmere at forarbejde til biodiesel, og kan for en større dels vedkommende indgå i gødningsproduktion. Det betyder i sidste ende en bedre genanvendelse og dermed recirkulering af ressourcerne”, forklarer Jesper Visby

”I forbindelse med vores kampagne omkring tilmelding af råvarer talte vi med op mod 500 landmænd. Vi fik værdifuld feedback og mange ideer til, hvordan vi kan forbedre vores service. Det har givet os blod på tanden til at etablere et dialogforum med 15 landmænd, hvor vi kan sætte konkrete problemstillinger og ideer til debat med henblik på at udvikle servicen og samarbejdet”, siger Jesper Visby

I dialogforummet vil virksomhed og landmænd mødes for at nytænke samarbejdet og skabe forbedringer.  Det nye dialogforums medlemmer omfatter flere typer bedrifter, både konventionelle og økologiske.

Det nye dialogforum for bæredygtig innovation afholder to møder om året, det første i starten af december

Mere fra Daka Denmark A/S

Daka Denmark A/S

www.daka.dk

Vores grønne vision Vi arbejder hver dag på at skabe et grønnere Danmark, præget af mere genanvendelse, mere vedvarende energi og mindre spild af ressourcer.     Genanvendelse er vores eksistensgrundlag I Daka Denmark ser vi det som vores opgave at udbrede viden om genanvendelse af organisk affald og påvirke danskernes rutiner omkring genanvend…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere