Danfoss: De mest ambitiøse kunder skal være dine partnere
Danfoss leverede onsdag, sammen med det bedste årsresultat nogensinde, en helt ny bæredygtighedsambition: De vil være deres kunders foretrukne partner inden for dekarbonisering. Men hvordan bliver man god til det? CSR.dk har spurgt Danfoss' direktør, Kim Fausing.
Kim Fausing, Danfoss' administrerende direktør siden 2017, virker både glad og imødekommende, da CSR.dk møder ham på Teams forud for offentliggørelsen af Danfoss' årsresultat og nye bæredygtighedsstrategi.
Det er der god grund til. Finansielt leverer virksomheden sit bedste resultat nogensinde, og når de samtidig lancerer den nye bæredygtighedsstrategi, sker det på baggrund af dét, som Kim Fausing er mest stolt af i forhold til bæredygtighedsperformance:
Læs også: Virksomhederne glemmer miljøparametre som vand og affald i deres iver efter at reducere CO2
"Vi har nået de mål*, vi har sat for vores energi- og klimaindsats, ni år før tid. Vi skulle have været i mål i 2030, men nåede det allerede i 2021," siger han.
Inspireret af de mest ambitiøse kunder
Men Danfoss ved godt, at der skal nye boller på ESG-suppen, hvis man vil være med i førergruppen i dag. Derfor har de formuleret en ambitoin om at ville være deres kunders foretrukne partner inden for dekarbonisering. Det kan man jo godt sige, men det kræver jo også, at ens kunder vil være med til det. Så hvordan sørger Danfoss for det?
"Stort set alt det vi laver i Danfoss driver produktivitet i maskiner og systemer, reducerer emissioner, lavere energiforbrug og muliggør elektrificering, og målet er at blive best in class og den foretrukne partner for kunder, der vil dekarbonisere. En del af vores kunder er langt fremme på det område, og beder os allerede om dette i dag. Og så er der en større gruppe kunder, som er på vej derhen. De nye ambitioner og mål bliver en vigtig del af vores nye strategi, som lanceres i april. De kommer til at få enorm betydning for vores egen forretning, men også for vores kunder, leverandører og samarbejdspartnere. Fordi langt størstedelen af vores CO2 udledning ligger i de varer vi indkøber og kundernes brug af Danfoss’ produkter. Det, vi kender som scope 3," siger Kim Fausing.
"Vi er meget inspireret af at arbejde med de mest ambitiøse kunder, vi kan finde. Man skal, hvis man gerne vil være forrest på et område - også bæredygtighed - vælge de mest krævende og mest ambitiøse kunder, og det er spot-on det vi gør. Og så er vi helt sikre på, at det bliver en fordel i den måde vi servicerer alle vores kunder på, fordi det bliver et tema for alle vores kunder fremover," fortsætter han.
Ingen Parisaftale uden energieffektivitet
Danfoss' produkter og løsningers omdrejningspunkt er energieffektivitet. De har i flere år kæmpet for at få det emne til at figurere lige så højt på den global dagsorden som fremtidsteknologier som f.eks. PtX eller carbonfangst og -lagring, senest med kampagner og en event ved COP26 i Glasgow. Men hvor hård er den kamp?
"Det ændrer sig i øjeblikket. Energieffektive løsninger har korte tilbagebetalingstider, og med stigende energi priser er energieffektivitet virkelig kommet på den globale dagsorden. Det har også hjulpet at det internationale energiagentur (IEA) har gjort det pinligt klart, at hvis man ikke får meget større fokus på energieffektivitet, som kommer man aldrig i mål med Parisaftalen. Punktum. At uanset hvor mange ressourcer man sender efter PtX og vedvarende energi, så kommer man ikke i mål uden fokus på energieffektivitet. Det kan vi også se i vores årsregnskab for 2021, hvor den underliggende organiske vækst i vores forretning har mere fokus," siger Kim Fausing.
Det skal stadig have mere fokus, men det kan vi også se ske gennem f.eks. EU og globale fora, så vi er optimistiske på den måde, at vi kan se, at det virkelig er kommet til at fylde noget. Vi vil så meget gerne bruge IEA's konference i Sønderborg 8.-9. juni 2022 på at understrege det yderligere - sammen med Klimaministeriet og IEA, selvfølgelig,"
Scope 3 er den hårdeste nød
Danfoss offentliggør i årsrapporten også et detaljeret overblik over sine emissioner, som viser at 98 procent af de samlede scope 1, 2 og 3-emissioner kommer fra kundernes brug af Danfoss's produkter. Det svarer til over 65 millioner tons CO2e, som Danfoss ifølge deres egne målsætninger, skal reducere. Noget, der er langt sværere at ændre på, end f.eks. hvilken energiforsyning man vælger til egne fabrikker.
"Scope 3 har været et 'sanity check', hvis nogen troede, at det med dekarbonisering var noget, man bare lige gjorde. Det har ikke på nogen måde taget modet fra os eller lysten til at gå all-in, men der er heller ingen tvivl om, at det kommer til at kræve enormt mange ressourcer og fokus i organisationen på tværs af supply chain, procurement, engineering - og det må man ikke undervurdere," siger Kim Fausing.
Læs også: Bestyrelsesformanden bliver den nye CSR-chef
Den anden side af udledningerne forbundet med brugen af Danfoss' produkter er, at de samtidig reducerer udledningerne forbundet med de aktiviteter de indgår i. Det er ikke et tal, man har en standard for at regne på og sammenligne, men den standard er Danfoss i gang med at udvikle sammen med videnspartnere.
"Der skal reduceres, men vi vil gerne have linket til de emissioner, man undgår med," siger Kim Fausing, og forklarer videre, at en ting hjælper arbejdet gevaldigt på vej:
"Det er sjældent vi ser et tema, som bærer så meget begejstring med sig. Stort set alle medarbejdere er interesserede i og spændte på at skulle arbejde med det her, og det giver den gode fornemmelse af, at det her er det rigtige at gøre - men vi bilder os ikke ind at det er noget man klarer med et snuptag," afslutter Kim Fausing.
Læs mere om strategien i Danfoss' første integrerede årsrapport.
*) De to 2030-mål var en halvering af energi-intensitet (målt som MWh i forhold til omsætning) samt en fordobling af energiproduktivitet (salg pr. forbrugt GWh).