Danish Crown stopper klimakampagne efter omfattende kritik
Danish Crown har valgt at indstille sin klimakampagne og klimamærket ”klimakontrolleret gris” efter omfattende kritik fra en række klimaorganisationer, og efter de danske supermarkeder takker nej til at sælge svinekødet.
Sidste år igangsatte den danske slagterikoncern Danish Crown en større klimakampagne og satte et klistermærke på deres svinekød med betegnelsen ”klimakontrolleret gris”. Men nu melder koncernen, at de har indstillet initiativet.
Det er nemlig ikke længere muligt at finde det runde, lyserøde mærke blandt kødet i landets kølediske, da samtlige supermarkeder har valgt at stoppe salget. Coop valgte f.eks. at droppe mærket med begrundelsen, at Danish Crown ikke kunne dokumentere konkret, hvorfor svinkødet var mere klimavenligt end andet svinekød.
Læs også: Nye tider i vente for Danish Crown
”Der må ikke være tvivl om, hvad der står på pakkerne. Det her svinekød adskiller sig ikke fra alt andet dansk svinekød i køledisken. Så vi vil gerne sælge kødet, men vi vil ikke have mærket på”, siger Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop til DR.dk.
Efterfølgende har Aldi, Rema 1000, Dagrofa med Meny og Spar samt Salling Group med supermarkederne Netto og Bilka også valgt at indstille salget.
Ros for tilbagetrækning
Siden Danish Crown lancerede sin klimakampagne, har flere klimavirksomheder og -organisationer løbende været ude og kritisere mærkningsordningen og særligt kommunikationen bag tiltaget.
Forbrugerrådet Tænk og den grønne tænketank Concito har kritiseret Danish Crown for at vildlede forbrugerne og greenwashing. Desuden har Dansk Vegetarisk Forening, Klimabevægelsen og Den Grønne Studenterbevægelse stævnet Danish Crown for vildledning.
I juni måned anmeldte Greenpeace også slagterikoncernen til Forbrugerombudsmanden. Retssagen skal afgøre, hvorvidt der er tale om brud på markedsføringslovgivningen, når Danish Crown kalder sit svinekød for ”mere klimavenlig, end du tror” og i samme forbindelse bruger betegnelsen ”klimakontrolleret gris” på sine kødindpakninger.
Greenpeace er derfor også tilfredse med Danish Crowns beslutning om at indstille kampagnen.
”Det er fantastisk nyt. Der skal lyde en stor ros herfra til de danske supermarkeder for at tage ansvar, når Danish Crown ikke ville. Og vi vil også gerne rose Danish Crown for endelig at drage konsekvensen af den omfattende kritik, som vi og mange andre har rettet mod deres kampagne”, lyder det fra organisationen gennem en artikel på deres hjemmeside.
En ærgerlig situation
Danish Crown afviser selv, at kampagnen er vildledende, og ytrer samtidig ærgrelse over, ikke at kunne kommunikere omkring klimatiltag, som, ifølge dem, er bakket op af konkrete data.
Læs også: Kødproducenters klimahvidvisk trækker tråde til tobaksindustriens retorik
”Landmændene er i fuld gang med at reducere deres klimaaftryk, og hvis man ikke kan fortælle forbrugerne om, hvad landmændene arbejder med, så er det rigtigt ærgerligt. Alle de initiativer, vi tager, skal være datadrevet, så vi er også helt trygge ved, at nogen kigger os efter i sømmene både med henblik på vores kommunikation og det program, der ligger nedenunder", siger kommunikationsdirektør hos Danish Crown, Astrid Gade Nielsen til Landbrugsavisen.
Derfor mener hun også, at retssagen kan give anledning til afklaring i forhold til, hvordan koncernen kan kommunikere om sine initiativer fremover.
- HCL