0 kommentarer" /> Kødproducenters klimahvidvask trækker tråde til tobaksindustriens retorik | CSR.dk

05.08.2021  |  Kommunikation

Kødproducenters klimahvidvisk trækker tråde til tobaksindustriens retorik

I PR-tiltag nedtoner eller ligefrem benægter den globale kødindustri konsekvenserne af deres produktion, viser ny undersøgelse. Argumenterne minder om dem, man engang hørte fra tobaksindustrien: Vist nok er lungekræft rigtig, men rygnings betydning er minimal.

0 kommentarer

Verdens største kødproducenter klimahvidvasker deres produktion, så den lyder mere klimavenlig for forbrugerne. Det skriver Politiken på baggrund af en undersøgelse foretaget af DeSmog.

Danish Crown hører med sin størrelse og status som EU’s største kødproducent med i toppen af den globale kødindustri. Og ligesom sine fagfæller har virksomheden ført hvidvaskende PR-kampagner, mener kritikere. Blandt andet har CSR.dk tidligere beskrevet, hvordan en række miljøorganisationer sagsøger Danish Crown for brud på markedsføringsloven på grund af deres ”Klimakontrolleret gris”-kampagne.

Læs også: Advarsler om greenwashing kommer på Danish Crowns produkter 

I kampagnen bruger Danish Crown to ud af de fire klassiske argumenter, der høres fra kødkæmperne:

  1. Kød er ikke så skadeligt for klimaet, som det gøres til.
  2. Teknologiske løsninger er lige om hjørnet – og i øvrigt er netop det land, den enkelte virksomhed ligger i, bedre til at producere klimavenligt kød end andre lande.
  3. Alternativer som vegetarisk kost skader også klimaet.
  4. Kød er godt for folkesundheden, og videnskabelige påstande om det modsatte skydes ned.

Udover at trække tråde til den retorik som både kemi- og olieselskaber kan benytte, minder det på sin vis også om tobaksindustriens mangeårige kommunikationsstrategi.

”Tobaksindustrien udfordrede heller ikke eksistensen af lungekræft, men de blev ved med at benægte eller tale uden om sammenhængen (med rygning, red.) – og det er det, vi ser med kød- og mejeribranchen”, siger Jennifer Jacquet, der er lektor i miljøvidenskab ved New York University til den britiske avis The Independent.

Den indirekte udledning

Når Danish Crown og andre store kødproducenter tillader sig, at nedtone effekten af deres produkter, skyldes det et indskrænket syn på, hvad der tæller som emissioner forårsaget af deres produktion.

Teknisk opgøres virksomheders udledning af drivhusgasser nemlig i tre grupper. Den første kaldes Scope 1 og handler om virksomhedens direkte udledninger fra eksempelvis dens fabrikker og biler. Den anden, som kaldes Scope 2, omhandler indirekte udledninger fra el og varme til produktionen. Den tredje og sidste gruppe er Scope 3, der indregner hele fødekæden; for kødproduktionen for eksempel køers metanudledning og udledninger fra svinefoder og marker.

Problemet i forhold til kødkæmpernes kampagner er, at ingen af dem medregner Scope 3 i deres samlede udledning – som ellers er langt den største synder, når det kommer til kødproduktion. For eksempel vurderer Danish Crown selv i deres seneste bæredygtighedrapport, at 91 procent af drivhusgasdledningen fra kødproduktion i Danmark sker i selve landbruget, hvilket hører under Scope 3.

Læs også: Danmarks første klimaretssag på vej

I samme rapport fortæller Danish Crown, at deres kødproduktion udleder 360.000 tons CO2. Men skulle de vælge at inkludere Scope 3, vil det gange Danish Crowns CO2-belasting med 40 tilsvarende 14-15 millioner tons, vurderer DeSmog og Jennifer Jacquet på NYU.

Selvom Danish Crown nu har meldt ud, at man omlægger sin forretningsstrategi og vil begynde at opgøre sine Scope 3-udledninger, forholder man sig stadig kritisk hos DeSmog.

”Det ændrer ikke det overordnede billede af, at selskaberne er meget selektive om de metoder, de bruger til at beregne deres klimaaftryk, så de kan give tal langt under de estimater, der kommer fra uafhængige forskere”, afslutter Caroline Christen fra DeSmog.

- KCP

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere