29.06.2021 | Kommunikation
Advarsler om greenwashing kommer på Danish Crowns produkter
Danmarks grønne NGO’er er utilfredse med Danish Crowns kampagne om klimakontrollerede svin. For en måned siden ledte det til en stævning fra en række grønne foreninger. Nu øger Greenpeace indsatsen og kommer greenwashing-advarsler på svinekødspakkerne i supermarkedet.
Det er i særdeleshed Danish Crowns brug af ordet ”klimakontrolleret”, der har skabt forargelse. Foto: Jonas Ahm/Greenpeace
”Ukontrolleret klimasvineri”. Ordene pryder nu forsiden af pakker med svinekød fra Danish Crown på tværs af hele landet. Det er miljøorganisationen Greenpeace, der har været på spil for at advare de danske forbrugere mod, hvad de betegner som greenwashing. Det skriver Effektivt Landbrug.
Læs også: Danmarks første klimaretssag på vej
”Danish Crown holder forbrugerne for nar, når de vildleder os til at tro, at deres svinekød belaster klimaet mindre end andet svinekød. Det har de ikke skyggen af dokumentation for, og derfor skrider vi nu til handling og ommærker deres varer, så forbrugerne vil blive mødt med retvisende klimakommunikation om Danish Crowns svinekød”, siger Kristine Clement, som er kampagneleder for landbrug og skov hos Greenpeace, i en skriftlig kommentar.
Udover ”Ukontrolleret klimasvineri” lyder mærkaterne også ”Advarsel: Greenwashing!” samt ”Danish Crown holder dig for nar”.
Indsats fra alle sider
Greenpeaces advarsel er ikke det første forsøg på at få Danish Crown til at trække deres kampagne tilbage. Tidligere på måneden klagede NGO’en til Forbrugerombudsmanden, da budskaberne ifølge foreningen er vildledende og i konflikt med markedsføringsloven.
Samtidig valgte Klimabevægelsen i Danmark, der er en paraply paraplyorganisation for en række klimagrupperinger heriblandt Den Grønne Studenterbevægelse, og Dansk Vegetarisk Forening at give Danish Crown et ultimatum: Enten trak de kampagnen tilbage – ellers ville organisationerne sagsøge Danish Crown for brud på markedsføringsloven. Det ledte til en stævning tidligere på måneden, da Danish Crown nægtede at rette kampagnen til.
Læs også: Danish Crown: "Kampagnen er rimelig robust"
“Vi tror på, at vores kampagne er et stærkt program, som bygger på det, vores landmænd gør på gårdene. Det kommer vi til at fortsætte med. Skal noget igennem en retssag, så må vi kigge på det og finde ud af, hvad der er op og ned. Det vigtigste er, at forbrugeren får tydelighed”, udtalte Danish Crowns kommunikationsdirektør, Astrid Gade Nielsen, dengang til Børsen Bæredygtig.
En kraftig opfordring
Det er i særdeleshed Danish Crowns brug af ordet ”klimakontrolleret”, der har skabt forargelse. NGO’erne mener nemlig ikke, at slagterigiganten reelt holder kontrol med landmændenes klimaindsats. Ligeledes er dokumentationen for Danish Crowns klimasuccesser mangelfuld, forklarer de.
"I Den Grønne Studenterbevægelse kæmper vi for et nyt, klimavenligt landbrug. Men det er ikke muligt, så længe at landbrugs- og fødevaregiganter får lov til at bruge mange, mange millioner på at mislede befolkningen til at tro, at deres produkter er klimavenlige", forklarede Mette Susgaard, der er talsperson for Den Grønne Studenterbevægelse, i forbindelse med stævningen.
Læs også: Gennemsigtighed redder virksomhed igennem loyalitetskrise
Tilbage hos Greenpeace håber man stadig, at en voldsommere protest kan få Danish Crown til at trække kampagnen tilbage: ”Vi opfordrer Danish Crown til omgående at stoppe den vildledende mærkning, og supermarkederne til at stoppe med at føre de mærkede produkter”, siger Kristine Clement.
Men som minimum ønsker foreningen at ”give [de danske forbrugere] et retvisende billede af produkterne”.
- KCP
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.