29.06.2021  |  Kommunikation

Advarsler om greenwashing kommer på Danish Crowns produkter

Danmarks grønne NGO’er er utilfredse med Danish Crowns kampagne om klimakontrollerede svin. For en måned siden ledte det til en stævning fra en række grønne foreninger. Nu øger Greenpeace indsatsen og kommer greenwashing-advarsler på svinekødspakkerne i supermarkedet.

”Ukontrolleret klimasvineri”. Ordene pryder nu forsiden af pakker med svinekød fra Danish Crown på tværs af hele landet. Det er miljøorganisationen Greenpeace, der har været på spil for at advare de danske forbrugere mod, hvad de betegner som greenwashing. Det skriver Effektivt Landbrug.

Læs også: Danmarks første klimaretssag på vej

”Danish Crown holder forbrugerne for nar, når de vildleder os til at tro, at deres svinekød belaster klimaet mindre end andet svinekød. Det har de ikke skyggen af dokumentation for, og derfor skrider vi nu til handling og ommærker deres varer, så forbrugerne vil blive mødt med retvisende klimakommunikation om Danish Crowns svinekød”, siger Kristine Clement, som er kampagneleder for landbrug og skov hos Greenpeace, i en skriftlig kommentar.

Udover ”Ukontrolleret klimasvineri” lyder mærkaterne også ”Advarsel: Greenwashing!” samt ”Danish Crown holder dig for nar”.

Indsats fra alle sider
Greenpeaces advarsel er ikke det første forsøg på at få Danish Crown til at trække deres kampagne tilbage. Tidligere på måneden klagede NGO’en til Forbrugerombudsmanden, da budskaberne ifølge foreningen er vildledende og i konflikt med markedsføringsloven.

Samtidig valgte Klimabevægelsen i Danmark, der er en paraply paraplyorganisation for en række klimagrupperinger heriblandt Den Grønne Studenterbevægelse, og Dansk Vegetarisk Forening at give Danish Crown et ultimatum: Enten trak de kampagnen tilbage – ellers ville organisationerne sagsøge Danish Crown for brud på markedsføringsloven. Det ledte til en stævning tidligere på måneden, da Danish Crown nægtede at rette kampagnen til.

Læs også: Danish Crown: "Kampagnen er rimelig robust"

“Vi tror på, at vores kampagne er et stærkt program, som bygger på det, vores landmænd gør på gårdene. Det kommer vi til at fortsætte med. Skal noget igennem en retssag, så må vi kigge på det og finde ud af, hvad der er op og ned. Det vigtigste er, at forbrugeren får tydelighed”, udtalte Danish Crowns kommunikationsdirektør, Astrid Gade Nielsen, dengang til Børsen Bæredygtig

En kraftig opfordring
Det er i særdeleshed Danish Crowns brug af ordet ”klimakontrolleret”, der har skabt forargelse. NGO’erne mener nemlig ikke, at slagterigiganten reelt holder kontrol med landmændenes klimaindsats. Ligeledes er dokumentationen for Danish Crowns klimasuccesser mangelfuld, forklarer de.

"I Den Grønne Studenterbevægelse kæmper vi for et nyt, klimavenligt landbrug. Men det er ikke muligt, så længe at landbrugs- og fødevaregiganter får lov til at bruge mange, mange millioner på at mislede befolkningen til at tro, at deres produkter er klimavenlige", forklarede Mette Susgaard, der er talsperson for Den Grønne Studenterbevægelse, i forbindelse med stævningen.

Læs også: Gennemsigtighed redder virksomhed igennem loyalitetskrise

Tilbage hos Greenpeace håber man stadig, at en voldsommere protest kan få Danish Crown til at trække kampagnen tilbage: ”Vi opfordrer Danish Crown til omgående at stoppe den vildledende mærkning, og supermarkederne til at stoppe med at føre de mærkede produkter”, siger Kristine Clement.

Men som minimum ønsker foreningen at ”give [de danske forbrugere] et retvisende billede af produkterne”.

- KCP

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere