22.06.2021  |  Kommunikation

Gennemsigtighed redder virksomhed igennem loyalitetskrise

Et ambitiøst løfte om at benytte 100 procent genanvendt havplast i sin emballage fejlede for det australske skønhedsmærke Kevin Murphy. Åben og ærlig kommunikation fik dem tilbage på sporet.

Det australske skønhedsmærke Kevin Murphy har for nyligt været i stærk modvind, efter at have kommunikeret for ambitiøse løfter ud omkring brugen af genanvendt havplast i deres emballage.

Det skriver sustainablebrands.com

”Emballage fremstillet af 100 procent plastik opsamlet fra havet”. Sådan lød løftet fra virksomheden.

Men allerede inden produkterne kom på markedet, stod det klart, at løftet ikke holdt vand. Der findes simpelthen ikke tilstrækkelig mængder i en kvalitet, der kan genanvendes, i det plast der opsamles fra havet i dag. Desværre havde Kevin Murphy-teamet allerede solgt produkter, der blev annonceret med dette løfte, da det blev tydeligt, at det var uopnåeligt.

Virksomheden reagerede prompte med at kommunikere ærligt om fejlen, og den hurtige reaktion har utvivlsomt mindsket skaderne i forhold til virksomhedens integritet.

Læs også: Danish Crown: "Kampagnen er rimelig robust"

Ifølge Patrick Todd, der er forfatter til artiklen på sustainablebrands.com, skal virksomheder støttes, når tingene ikke går som planlagt og roses, når de er åbne omkring deres fejltrin. Han mener desuden at: 

  • Plastforureningskrisen for stor til at udskælde de virksomheder, der utilsigtet kommunikerer fejlagtigt omkring brugen af genanvendt plastik. Selv små mængder genanvendt plastik i et produkt eller en emballage har sin berettigelse.
  • Alle former for genanvendt post-consumer plastik (PCR) er vigtig, da det reducerer forurening, samtidig med at behovet for jomfruelig plastik mindskes. Og mens havplastik er meget synlig og har en overbevisende historie at fortælle, bør mærker være lige så stolte af at bruge den affaldsplast, der opsamles på landjorden.
  • Tydelig data omkring f.eks. indsamlingsområde fremmer gennemsigtighed og troværdighed i en marketingsammenhæng, og det er en tilgang som de virksomheder, der benytter genanvendt plastik, bør benytte.

Se filmen hvor Kevin Murphy fortæller om fejlen og læs udmeldingen fra CEO Laurent Misischi.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere