Danmark på vej ind i Hong Kong-konvention

Ny regler fra Miljøministeriet betyder, at Danmark snart kan tiltræde Hong Kong-konventionen, der skal sikre forsvarlig ophugning af skibe for at beskytte mennesker og miljø.

Alang Beach i det nordvestlige Indien er et af verdens største områder for ophugning af skibe, bl.a. danske. Foto: Flickr/Adam Cohn.

16.09.2016

CSR.dk

Strande i Indien, Pakistan og Bangladesh har gennem en længere årrække været aftagere af store skibe fra hele verden, når de ikke længere kan tjene deres ejere. Her er de så blevet hugget op, ofte under mildest talt uhensigtsmæssige forhold for både miljø og arbejdere.

Læs også: Mærsk vender tilbage til indisk ophugning

Det vil den såkaldte Hong Kong-konvention gerne lave om på, ved at understøtte en mere sikker og miljømæssigt forsvarlig udnyttelse af de ressourcer, skibene udgør i form at stål, reservedele, kabler, elektronikrester osv.

Danmark har hidtil stået udenfor den godt syv år gamle konvention, men miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) er nu på vej med nye regler, der betyder, at Danmark kan tiltræde aftalen. Reglerne er netop sendt i høring, og Danmark forventer at kunne tiltræde konventionen i foråret 2017, skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

”Det gør stærkt indtryk at se forholdene på de værfter i Asien, hvor mange udtjente skibe hugges op. Derfor har det været en vigtig prioritet at få de danske regler tilpasset, så vi kan tiltræde Hong Kong-konventionen, der er med til at fastsætte globale standarder for sikker ophugning af skibe. Det skal sende et stærkt signal til andre lande – jo flere lande, der tiltræder, jo hurtigere kan konventionen træde i kraft”, siger Esben Lunde Larsen.

Dele af konventionen er allerede vedtaget i EU med den såkaldte Skibsophugningsforordning, og med Danmarks tiltrædelse er der ifølge Danmarks Rederiforening større mulighed for, at flere lande på globalt plan vil tiltræde konventionen.

”Det er rigtig positivt, at ministeren nu sikrer, at Danmark snart kan tiltræde konventionen. Op mod 70 procent af verdens skibsophugning foregår i tredjeverdenslande, så globale regler er helt afgørende for at sikre, at ophugningen sker på en forsvarlig måde. Vi skal derfor presse på for at flere lande følger trop, så konventionen kan træde endeligt i kraft. Indtil det sker, opfordrer vi alle vores rederier til at overholde de kommende krav frivilligt”, siger foreningens adm. direktør, Anne H. Steffensen.

Læs også: Norsk rederibranche vil sikre miljø og arbejdsforhold

Danmarks Rederiforening oplyser, at der i gennemsnit bliver sendt ti danskopererede skibe til ophugning om året. En lille del bliver ophugget i Danmark, mens resten bliver sendt til værfter i Indien, Kina og Tyrkiet.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus