16.09.2016 | Samfund
Danmark på vej ind i Hong Kong-konvention
Ny regler fra Miljøministeriet betyder, at Danmark snart kan tiltræde Hong Kong-konventionen, der skal sikre forsvarlig ophugning af skibe for at beskytte mennesker og miljø.
Alang Beach i det nordvestlige Indien er et af verdens største områder for ophugning af skibe, bl.a. danske. Foto: Flickr/Adam Cohn
Strande i Indien, Pakistan og Bangladesh har gennem en længere årrække været aftagere af store skibe fra hele verden, når de ikke længere kan tjene deres ejere. Her er de så blevet hugget op, ofte under mildest talt uhensigtsmæssige forhold for både miljø og arbejdere.
Læs også: Mærsk vender tilbage til indisk ophugning
Det vil den såkaldte Hong Kong-konvention gerne lave om på, ved at understøtte en mere sikker og miljømæssigt forsvarlig udnyttelse af de ressourcer, skibene udgør i form at stål, reservedele, kabler, elektronikrester osv.
Danmark har hidtil stået udenfor den godt syv år gamle konvention, men miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) er nu på vej med nye regler, der betyder, at Danmark kan tiltræde aftalen. Reglerne er netop sendt i høring, og Danmark forventer at kunne tiltræde konventionen i foråret 2017, skriver ministeriet i en pressemeddelelse.
”Det gør stærkt indtryk at se forholdene på de værfter i Asien, hvor mange udtjente skibe hugges op. Derfor har det været en vigtig prioritet at få de danske regler tilpasset, så vi kan tiltræde Hong Kong-konventionen, der er med til at fastsætte globale standarder for sikker ophugning af skibe. Det skal sende et stærkt signal til andre lande – jo flere lande, der tiltræder, jo hurtigere kan konventionen træde i kraft”, siger Esben Lunde Larsen.
Dele af konventionen er allerede vedtaget i EU med den såkaldte Skibsophugningsforordning, og med Danmarks tiltrædelse er der ifølge Danmarks Rederiforening større mulighed for, at flere lande på globalt plan vil tiltræde konventionen.
”Det er rigtig positivt, at ministeren nu sikrer, at Danmark snart kan tiltræde konventionen. Op mod 70 procent af verdens skibsophugning foregår i tredjeverdenslande, så globale regler er helt afgørende for at sikre, at ophugningen sker på en forsvarlig måde. Vi skal derfor presse på for at flere lande følger trop, så konventionen kan træde endeligt i kraft. Indtil det sker, opfordrer vi alle vores rederier til at overholde de kommende krav frivilligt”, siger foreningens adm. direktør, Anne H. Steffensen.
Læs også: Norsk rederibranche vil sikre miljø og arbejdsforhold
Danmarks Rederiforening oplyser, at der i gennemsnit bliver sendt ti danskopererede skibe til ophugning om året. En lille del bliver ophugget i Danmark, mens resten bliver sendt til værfter i Indien, Kina og Tyrkiet.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

Hvad kaffegrums dog kan bruges til!
Har du set mine veganske sneakers af kaffegrums? Det spørgsmål kan man faktisk stille nu pga. to dele innovation og en del gode alliancer.
Kommunikation

Aarhusiansk Kvickly bliver til klimalaboratorium
Coop har udvalgt en Kvickly i Aarhus som testlaboratorium for klimavarer og klimatiltag.
Menneskerettigheder

Bedre praksis ved minedrift eller langsommere grøn omstilling
Den grønne omstilling kan blive sat ned i tempo, hvis ikke virksomheder inden for minedrift ændrer praksis på miljø- og menneskerettigheder.
Samfund

Ny kortlægning: Over halvdelen af de videregående uddannelser giver nu kompetencer inden for grøn omstilling
For første gang er det kortlagt, hvilke videregående uddannelser som giver kompetencer med relevans for den grønne omstilling. Tallene viser, at 65 procent af landets videregående uddannelsesudbud nu arbejder aktivt med grøn omstilling i uddannelsen.
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal vise vej mod Power-to-X i hovedstadsområdet
Region Hovedstaden er gået sammen med Aalborg Universitet og tænketanken Grøn Energi om at få kortlagt muligheder og grundlag for at placere et eller flere Power-to-X anlæg i hovedstadsområdet – og udnytte overskudsvarmen til fjernvarme.
Samfund

Gode takter i grønne investeringer på statens vegne
Udsigten fra Danmarks Grønne Investeringsfond er god: 2021 bød på rekordhøj aktivitet og CO2-reduktion i deres investeringer.