Danmark skal i front som grønt iværksætterland
Det 14. Klimapartnerskab har netop offentliggjort en række anbefalinger, der skal sætte Danmark i førertrøjen når det kommer til grønt iværksætteri. Flere parter i erhvervslivet er imidlertid ikke enige i anbefalingernes omfang.
Hvis Danmarks mål om at reducere drivhusgasudledningen med 70 procent i 2030 skal realiseres, så kræver det udvikling af nye teknologier.
Læs også: DI: Talrige virksomheder planlagde grønne investeringer før coronakrisen
Iværksættere og start-ups er med på at bane vejen for netop den nytænkning og fornyelse, og derfor er det vigtigt, at de tænkes ind i den grønne omstilling, og det er på den baggrund, at Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, i marts i år lancerede et 14. Klimapartnerskab – partnerskabet for grønt iværksætteri.
Den 15. juni kunne partnerskabets formand og CEO for Too Good To Go, Mette Lykke, så præsentere ni anbefalinger i Børsbygningen i København.
”Det har været et både stort og givende arbejde. Jeg vil gerne sige tak til alle involverede for det fantastiske og fantastisk vigtige arbejde, som de har leveret. Vi er glade for at kunne byde med løsninger på den største opgave, som ikke bare Danmark, men som hele verden står overfor lige nu”, siger hun.
De ni bæredygtige anbefalinger omhandler blandt andet stiftelse af et grønt iværksætterkorps, prioritering af grønt indkøb og indførelsen af en klimaafgift. Særligt den sidstenævnte anbefaling har været et omdiskuteret emne i dansk erhvervsliv.
Klimapartnerskabets ni anbefalinger
- Etabler Dansk Vækstkapital ”Green” – en fokuseret grøn fund-of-fund
- Juster skattekreditordningen, så den giver incitament til at investere i ny grøn teknologi
- Skab et IPR ”Fast Track”
- Stift et grønt iværksætterkorps
- Etabler et community for grønne start-ups, hvor talent og start-ups kan mødes
- Gør grønt indkøb til en reel prioritet
- Skab en særordning for indkøb af grøn innovation
- Brug data aktivt og åbent i den grønne omstilling
- Indfør en klimaafgift, så forurening koster
CO2-afgift deler vandene
Mens Klimarådet anbefaler en CO2-afgift på 1.500 kroner per ton i 2030 og Det Økonomiske Råd ligeledes ser, at en gradvis forhøjelse af afgiften kan hjælpe Danmark ud af coronakrisen, kommer flere klimapartnerskaber ikke til samme konklusion, melder EnergiWatch.
Landtransportens klimapartnerskab fraråder blandt andet afgiften, mens energi- og forsyningssektoren ønsker at inkorporere den i bredere omfang med tilskud og stigende afgifter på el-biler når disse bliver billigere. Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren afviser i første omgang ikke afgiften, men vurderer den til at ligge for højt.
Heller ikke Tommy Ahlers selv er decideret begejstret for foreslaget, da han ikke mener, at tiden er passende til indførelsen af en CO2-afgift.
“Tiden lige nu er ikke til at vise erhvervslivet, at her kommer der en ny afgift til jer. Der har vi andre virkemidler, hvor vi sidder og diskuterer, hvad vi kan skubbe i gang”, siger han til Børsen.
Læs også: Eksperter til regeringen: Klimaløsninger bør ikke sektoropdeles
Det 14. Klimapartnerskab består af Michael Stadi fra FOM Technologies, Rasmus Bjerngaard fra Nextfood, Martin Collignon fra Tomorrow, Johanne Staugaard Johansen fra Maple, Ditte Lysgaard Vind fra Lendager TCW, Thomas Brorsen Pedersen fra Pond, Søren Riis fra GoMore, Vigga Svensson fra Continued Fashion, Tommy Andersen fra Byfounders, Alfred Birkegaard fra HelloScience og Jes Broeng fra DTU.
- HCL