28.11.2008  |  Klima, miljø og energi

Danmarks første CO2-neutrale trykkeri vinder Climate Cup 2008

Ikke alene bliver KLS Grafisk Hus det første CO2-neutrale trykkeri 1. januar 2009 – et år før planlagt. Trykkeriet er også blevet tildelt strategiprisen for virksomheder under 500 medarbejdere ved Climate Cup 2008.

Strategien er klar: 1. januar 2009 bliver KLS Grafisk Hus Danmarks første CO2-neutrale trykkeri. Nu er den tilmed blevet belønnet med Climate Cup Strategiprisen 2008 for virksomheder med mindre end 500 medarbejdere. Prisen blev uddelt 25. november ved Nordic Climate Solutions-konferencen i Bella Center.
”KLS vinder, fordi virksomheden udviser klart lederskab inden for sin sektor - et lederskab, der har en vision om at være CO2-neutral i 2010, og som tilstræber at påvirke kunder og forretningspartnere til at tage stilling til klimaændringer,” lyder dommerpanelets begrundelse.
- Vi er virkelig stolte af prisen, og den styrker os i vores tro på, at vi gør det rigtige, siger administrerende direktør for KLS Grafisk Hus, Knud Erik Larsen og fortsætter:
- Vi har endda skærpet strategien, siden vi valgte at deltage i Climate Cup 2008. Dengang var vores mål at være CO2-neutrale i 2010. Nu bliver vi det et helt år tidligere, nemlig 1. januar 2009, for der er ingen tid at spilde – hverken som virksomhed eller privatperson. Det er nu, at vi alle stadig kan nå at minimere konsekvenserne af den globale opvarmning. Om nogle år er det for sent.

Individuelt CO2-regnskab
KLS Grafisk Hus arbejder med flere løsninger for at blive CO2-neutrale – bl.a. genanvendelse af varmen fra de store og energikrævende trykmaskiner, og investering i en andel i de nye vindmøller, som DONG Energy sætter op ved Avedøre Holme i Hvidovre, hvor KLS Grafisk Hus har sit trykkeri. KLS Grafisk Hus deltager aktivt i strategigruppen bag vindmøllerne og arbejder desuden på et projekt med successiv udskiftning af firmabilerne til el-biler i løbet af 2009 og 2010.
Arbejdet med at mindske CO2-udledningen sker ikke kun indadtil. KLS Grafisk Hus påvirker også leverandører og samarbejdspartnere til at fokusere på CO2-udledningen. Desuden er KLS Grafisk Hus det eneste danske trykkeri, som ledsager den enkelte tryksag med et individuelt CO2-regnskab, så kunderne kender belastningen af klimaet ved produktionen af deres tryksager. CO2-regnskabet bliver også benyttet til at vejlede kunderne om f.eks. papirvalg og produktionsproces, så CO-udledningen er mindst mulig. KLS Grafisk Hus trykker blandt andet magasinet CSR.

Om KLS Grafisk Hus
KLS Grafisk Hus A/S producerer alle former for magasiner og brochurer og leverer alt lige fra koncept, design og produktion af tryksager, stofbannere og udstillingssystemer til rådgivning om direct mails og distribution.
KLS Grafisk Hus er et familieejet trykkeri, som kunne fejre 60 års jubilæum i 2006. Virksomheden har i alt 60 medarbejdere. Udover at være CO2-neutrale pr. 1. januar 2009 er KLS Grafisk Hus også Svanemærket og FSC-certificeret.
Læs mere på www.kls.dk

Om Climate Cup
Climate Cup har til formål at anerkende og skabe øget opmærksomhed om danske virksomheder og organisationers klimaindsatser samt motivere endnu flere til at gøre en indsats for at modvirke klimaforandringerne. Bag Climate Cup-initiativet og priserne står PricewaterhouseCoopers, Berlingske Tidende og Mandag Morgen. Læs mere på www.climatecup.dk

Climate Cup-dommerpanelet
Dommerpanelet består af: Lise Kingo, koncerndirektør i Novo Nordisk og formand for dommerpanelet; Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden; John Roy Porter, professor på det Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet og medlem af FN’s klimapanel; Peter Damgaard Jensen, administrerende direktør, PKA. Læs mere på www.climatecup.dk

Mere fra Anette

Anette Lykke Rasmussen

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere