Dansk blomsterforretning sætter fokus på alternativ rekruttering

Der er i øjeblikket stor mangel på arbejdskraft i Danmark, viser tal fra Dansk Industri. En del af løsningen skal findes i alternativ rekruttering, mener Flowering, der har en medarbejderstab, hvor lidt under halvdelen er udsatte borgere.

Ifølge grundlæggerne skal man aldrig ansætte udsatte borgere, hvis det er som middel til billig arbejdskraft. Foto: Flowering..

28.11.2022

CSR.dk

Den nuværende mangel på arbejdskraft er massiv, viser tal fra Dansk Industri, og det kan være et problem for de danske virksomheder, der ikke kan producere og omsætte lige så optimalt, som de ellers gerne ville.

Men det kan også være en udfordring at finde kvalificeret arbejdskraft på deltid. Det kan man mærke hos blomsterforretningen Flowering, fortæller grundlæggerne Johan Vang Wildt og Artin Hodanloo.

Læs også: Fleksjobbere giver virksomhed værdi og vækst

Løsningen på dette, mener de, skal findes i såkaldt alternativ rekruttering, hvor man ansætter borgere, der på forskellige måde står i en udsat position i samfundet.

Og det har forretningen oplevet stor succes med, der i dag har en medarbejderstab, som består af 40 procent udsatte borgere.

Socialt ansvar og øget vækst går hånd i hånd
Artin Hodanloo peger på, at man gennem fleksible arbejdstider kan skabe de nødvendige rammer, hvor udsatte ledige kan skabe værdi – både for virksomhedens bundlinje, men især for de enkelte individers selvforståelse.

Det gør Flowering blandt andet med seks faser i deres Flowering Academy, hvor medarbejderne bliver fortrolige med teknikkerne inden for blomsterpakning, blomsterbinding samt teoretisk viden om blomsterbranchen.

Indtil videre har Flowering hjulpet mange udsatte borgere på rette vej, fortæller Johan Vang Wildt.

“I takt med, at vi efterhånden har gjort brug af alternativ rekruttering i længere tid, har vi erfaret, at det også er en god kanal til at finde arbejdskraft helt generelt set.”

Glem fordomme og se mennesket bag
Der er mange fordomme omkring udsatte ledige, mener Johan Wildt. Mange arbejdsgivere undgår helt alternativ rekruttering, fordi de er bange for at få umotiverede og illoyale medarbejdere.

Det vil dog bygge endnu flere barrierer op, og derfor mener grundlæggerne, at man skal glemme fordommene.

Læs også: Vestas oplever succes med opdateret whistleblower-ordning

“Det er absolut essentielt, at man som arbejdsgiver ikke tænker, at det blot er en vej til billig arbejdskraft”, siger Johan Wildt og fortsætter:

“Som arbejdsgiver skal man gå ind i alternativ rekruttering med ambitionen om at opkvalificere og udvikle kompetencer ved at tænke ud af boksen. Det kan være ved at fokusere på hybride arbejdspladser og fleksible arbejdstider, som i højere grad afspejler fremtidens arbejdsmarked.”

- HCL

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

25.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klar til kamp? Ny runde af Klimakampen starter i november

23.09.2025CSR.dk

Sort arbejde og uklare ansættelser plager Europas boomende pakkesektor

23.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Én type job presser arbejdstagerrettigheder i Europa

22.09.2025Give Steel A/S

Sponseret

Ny beregner sætter tal på inklusion

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

07.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K