Dansk Supermarked lancerer sporbarhed på tun
Kunderne i Bilka, Føtex og Netto kan på en digital platform fremover tjekke oprindelsen på den enkelte dåse tun. Den nye digitale løsning skal skubbe til forbrugeren og branchens opmærksomhed på bæredygtig fiskeri.
Når du køber tun i Føtex, Netto og Bilka, kan du fremover se lige nøjagtig, hvor tunen stammer fra.
For at øge informationen omkring fangstmetoder lancerer Dansk Supermarked Group nu en onlineløsning, hvor alle kunder på koncernens dåsetun af egne mærker kan søge information, som kan spore tilbage til tunes oprindelse.
Læs også: Ulovligt fiskeri skal bekæmpes med blockchain
”At vi kan koble en digital platform, som vores kunder kan benytte, direkte til en stribe konkrete oplysninger hos vores leverandører af tun er en interessant løsning – og et led i vores ambition om at øge gennemsigtigheden og informationsniveauet om vores varer til kunderne,” siger ansvarlighedsdirektør i Dansk Supermarked Group, Jonas Schrøder.
Sporbarhedssystemet gælder for Dansk Supermarked Groups egne mærker, for her har koncernen direkte har kunnet samarbejde med leverandørerne om at bidrage til løsningen. Det drejer sig om produkterne Levevis, Vores, Lighthouse, Natuna og Princip.
”Det er en spændende udvikling, at vi med vores egne mærker kan præge en udvikling med gennemsigtighed, som man sagtens kan forvente vil brede sig til andre mærker også,” siger Jonas Schrøder.
Bæredygtigt valg
Dansk Supermarked Group har i en årrække samarbejdet med WWF Verdensnaturfonden på at øge andelen af fisk fra bæredygtig fiskeri i butikkerne. Hos organisationen ser man også den digitale sporing af tunen som et vigtigt initiativ, der kan oplyse kunderne om den tun, de står med i hånden.
”For det første kan du som forbruger nu nemmere sikre dig, at den tun, du har puttet i kurven, er et bæredygtigt valg. For det andet stiller initiativet krav til leverandørerne om fiskeindustrien om bedre at dokumentere deres praksis,” siger Christoph Mathiesen, seniorrådgiver hos WWF Verdensnaturfonden.
Læs også: Eksisterende bæredygtige løsninger skal spredes hurtigt for at nå verdensmålene
Han påpeger, at netop når det kommer til tun, er sporbarheden i den globale industri mangelfuld, og der foregår stadig urapporteret fiskeri, som går hårdt ud over fiskebestandene.
Dansk Supermarked tager teten i Danmark
Generelt går det rigtig godt for danskerne, når det omhandler bæredygtig fiskeri. Lige nu indtager Danmark førstepladsen blandt de nordiske lande, når det kommer til udvalget af MSC-certificerede bæredygtige fiske- og skaldyrsprodukter blandt supermarkedernes private label-produkter, viser en ny opgørelse fra Marine Stewardship Council (MSC), der er en international mærkningsordning for vildfanget og bæredygtig fiskeri.
“Den nye opgørelse viser, at de danske dagligvarekæder har bæredygtighed højt på agendaen, og at det både er de store og små kæder, som har indarbejdet bæredygtig fisk og skaldyr i deres CSR-strategier. Vi har set en positiv udvikling inden for kædernes fiskepolitik,” udtaler kommunikations- og marketingchef hos MSC, Majken Møller.
Læs også: Nyt samarbejde med WWF skal hjælpe Letz sushi med at blive 100 procent grøn
Dansk Supermarked tager dog teten I Danmark, der topper listen over dagligvarekæder som har flest MSC-certificerede fiske- og skaldyrsprodukter i private label-porteføljen. Dansk Supermarked har en ambition om, at samtlige fiske- og skaldyrsprodukter skal være enten MSC, ASC eller opfylde bæredygtige kriterier inden udgangen af 2019.
“Nok er vi store på markedet i Danmark, men i det store billede er vi bare en lille fisk. Derfor vil vi sammen med WWF Verdensnaturfonden, som vi samarbejder med om vores målsætning, skubbe på hos forbrugere og politikere og i særdeleshed hos producenter og leverandører, så vi kan gøre vores til, at den globale fiskebranche lægges om,” udtaler Simon Rud, Kategorichef Dansk Supermarked Group.
-JJK