03.07.2012  |  Strategi & ledelse

Danske fodboldklubber dumper i CSR

Danske superligaklubbers CSR-aktiviteter scorer lavt i forhold til andre fodbold-ligaer, viser ny europæisk undersøgelse. England, Polen og Tyskland ligger i spidsen, mens Danmark indtager en skuffende 11. plads ud af 16 europæiske ligaer. Det kan der laves om på, mener forsker i sportsøkonomi og sportsbranding.


Det står sløjt til med CSR-arbejdet i de danske fodboldklubber, hvis man sammenligner med andre europæiske lande.

CSR i europæiske ligaer

Det schweiziske analysebureau Responsiball undersøger hvert år, hvordan fodboldklubberne i de europæiske ligaer klarer sig på CSR-området og rangerer landene efter deres resultater på områderne selskabsledelse, foreningsliv og miljø. Danmark får en kedelig 11. plads på dette års liste.

  1. England
  2. Polen
  3. Tyskland
  4. Holland
  5. Sverige
  6. Spanien
  7. Grækenland
  8. Rusland
  9. Ukraine
  10. Frankrig
  11. Danmark
  12. Portugal
  13. Italien
  14. Tjekkiet
  15. Irland
  16. Kroatien

Kilde: The “RESPONSIBALL Ranking” 2012

Det viser en frisk undersøgelse fra det schweiziske analysebureau Responsiball, som har undersøgt, hvordan fodboldklubberne i de europæiske ligaer klarer sig på CSR-området. Analysen har målt klubberne på områderne selskabsledelse, foreningsliv og miljø - og Danmark ender på en kedelig 11. plads ud af 16 undersøgte lande.

Kenneth Cortsen, der forsker i sportsøkonomi og sportsbranding ved University College Nordjylland mener, at Danmarks lave placering skyldes, at CSR er en forholdsvis ny spiller i dansk fodbold.

”I relation til sport og fodbold er CSR et nyt fænomen. Foreningerne og de professionelle klubber har i mange år løftet et socialt ansvar, hvor man tager hånd om eksempelvis sundhed og integration, men manglen ligger i at kommunikere aktiviteterne ud. I dag handler det om at anvende CSR strategisk, og det er noget helt nyt i dansk fodbold,” siger Kenneth Cortsen til csr.dk.

Danmark skyder forbi
Analysen tager afsæt i anerkendte skabeloner for måling af CSR som Global Reporting Initiative og UN Global Compact, og her er et vigtigt parameter evnen til at kommunikere CSR via klubbernes hjemmesider. På det punkt er de danske klubber ikke gode nok, mener Kenneth Cortsen.

”Danmark har aktiviteter inden for CSR-området, men vi har ikke været gode til at kommunikere vores CSR-aktiviteter ud. En anden forklaring på Danmarks placering er, at fodbold er mere kommercialiseret i andre dele af Europa, og derfor er man mere bevidst om den strategiske værdi af CSR,” pointerer Kenneth Cortsen.

Det danske potentiale
Danmark har altså potentiale til at score højere næste år gennem bedre kommunikation. Men det er, ifølge Kenneth Cortsen, ikke vores eneste mulighed for forbedring.

”En anden måde er, at man kaster sig ud i flere CSR-initiativer, som er strategiske og gennemsyrer den måde, man driver forretning på. I udlandet er man meget bevidst om at fortælle om for eksempel energi på stadion, brug af vand og hvad, der ellers skal til for at holde banen i stand – det kunne Danmark lære noget af.”

Om danske fodboldklubber kan blive europamestre i CSR er dog ikke svært at svare på. Kenneth Cortsen tror ikke på, at Superligaen kan konkurrere med de store udenlandske ligaer på grund af deres enorme budgetter.

”Vi kan nok ikke nå til tops, men det er muligt at nå meget længere op.”

Kenneth Cortsen stod for den danske del af undersøgelsen, der blev offentliggjort forud for det netop afsluttede EM 2012.

Mere fra Assistent@horisontgruppen.dk

Assistent@horisontgruppen.dk

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere