Danske virksomheder kan udvikle fremtidens flygtningelejre

Borgerkrigen i Syrien har sat nabolandenes flygtningelejre under pres, og der skal tænkes i nye løsninger. Dem kan danske virksomheder tilbyde, og derfor tager DI på erhvervsfremstød til en flygtningelejr.

BLUETOWN har allerede haft success med at levere soldrevet internet til afrikanske landsbyer. Foto: BLUETOWN.

17.03.2016

Sponseret

Mia Sanberg Svenningsen , Dansk Industri

Ifølge UNHCR bor en person i gennemsnit 17 år i en flygtningelejr og med en voldsom stigning i antallet af flygtninge de seneste år, er der mere end nogensinde brug for løsninger, som kan forbedre vilkårene i lejrene.

Det har de danske virksomheder mulighed for at få en rolle i ved at udvikle nye teknologier inden for alt fra vand og energi til internet og billigere boliger. Derfor har Dansk Industri (DI) i samarbejde med Udenrigsministeriet og Access2Innovation organiseret en delegation, der i slutningen af maj besøger flygtningelejren Za’atari i Jordan.

- Jordan er et sikkert og stabilt marked i et ellers turbulent Mellemøsten, og der er derfor gode muligheder for at se på udfordringer og muligheder i flygtningelejre i regionen og efterfølgende teste konkrete ideer. Derudover er landet hjem for mere end 15 FN organisationer, hvor mange af dem har indkøbsafdelinger, så virksomhederne kan få smag på hvilke muligheder, der er for salg til FN i regionen, forklarer Karen Panum Thisted, der er Regional Manager i DI og har været udstationeret i Jordan siden august.

Flygtningelejrenes udfordringer

En ud af hver 122. person er globalt set enten flygtning, internt fordrevet eller asylansøger. Borgerkrigen i Syrien, der ses som en af nyere histories største humanitære katastrofer, har de sidste fem år gjort flere millioner syrere til flygtninge, og mange har søgt til nabolandene Jordan, Tyrkiet og Libanon.

I Jordan bor cirka 20 procent af landets 800.000 flygtninge i flygtningelejre, og den pludselige og stigende indvandring giver store udfordringer, da lejrene ofte er skabt som midlertidige løsninger.
- Flygtningelejre har ofte de samme behov som almindelige byer. Det vil sige vand og sanitet, affaldshåndtering, elektrificering, energi, sikkerhed – for blot at nævne få områder, siger Karen Panum Thisted.

Internet uden elektricitet

I Za’atari-lejren, der er en af verdens største flygtningelejre, bor de 80.000 flygtninge fordelt i 24.000 skurvogne, og lejren har blandt andet 3.000 butikker. Alle huse og butikker har elektricitet 11 timer i døgnet, og det er dyrt at levere efterspørgslen på konstant strøm.

Iværksættervirksomheden BLUETOWN, der i samarbejde med DI Business Development og Danida har haft succes med at levere internet til diverse utilgængelige områder i verden, er ud en af flere virksomheder, der med deres løsning kan have større potentiale på nødhjælpsmarkedet.

- Onlineforbindelsen handler om at skabe bedre uddannelse, bedre sundhed og økonomisk vækst. I sundhedssektoren kan læger i flygtningelejren for eksempel bruge internettet til videokonference med læger på hospitaler i storbyer, og de kan nemt finde videoer om forebyggelse inden for sundhed, forklarer Peter Ib, der er CEO for BLUETOWN.

Den københavnske virksomhed har allerede etableret internetforbindelse til en brøkdel af prisen på traditionel 3G eller 4G mobildata i flere afrikanske landsbyer. De lokale Wi-Fi hot-spots drives nemlig af solenergi og genopladelige batterier, hvilket gør dem uafhængige af elektricitet, og systemet koster derfor kun en tiendedel af prisen på traditionel data.

- Der er ingen tvivl om, at adgang til internettet er en afgørende faktor for at skabe vækst og højere levestandard. BLUETOWN har i samarbejde med lokale teleselskaber installeret en række hot-spots, der giver internet til lokalbefolkningen, siger Peter Ib.

Kun to femtedele af verdens befolkning har adgang til internet, og i de mindst udviklede lande er det kun hver tiende. BLUETOWN har derfor ambitioner om at udbrede konceptet til 100 mio. brugere i løbet af de næste fem år.

Dansk vandteknologi gør en forskel

Selvom Za’atari-lejren gennem sine snart fem års levetid har gennemgået flere forbedringer, handler størstedelen af udfordringerne stadig om at gøre hverdagen mere omkostningseffektiv. Lejren står overfor store vandudfordringer, da man på nuværende tidspunkt henter vand fra et reservoir 400 meter nede i undergrunden, som herefter fordeles rundt med 82 vandtankbiler. Og det er en dyr aktivitet for lejren. For hver person modtager cirka 35 liter vand per dag, og hver dag henter tankbilerne også store mængder spildevand, der skal behandles uden for lejren.

Den udfordring kan virksomheden Grundfos hjælpe med at løse. Virksomheden slog sig for nyligt sammen med Dansk Flygtningehjælp for blandt andet at omdanne den førende viden, Grundfos sidder på inden for vandteknologi og bæredygtige forretningsmodeller, til brugbare initiativer i flygtningelejrene.

 - Vi er meget interesseret i at lære af Dansk Flygtningehjælp, der ved, hvilke løsninger der virker og samtidig er behov for i flygtningelejrene. Vi har allerede løsninger, der kan bruges i dag. Men hvert samfund er forskelligt, og vi vil med samarbejdet få viden, der gør, at vi kan tilpasse vores teknologier og systemer, så de kan være med til at gøre en stor forskel i lejrene, siger Kim Nøhr Skibsted, der er kommunikationsdirektør hos Grundfos.

Virksomheden er allerede til stede på flygtningeområdet som storleverandør af vandpumper til internationale og nationale nødhjælpsorganisationer, men ved at blive klogere på flygtningelejrenes vilkår, kigger Grundfos mod at gøre deres løsninger endnu mere effektive.

- Vand kan meget mere end at blive brugt som drikkevand. Det bruges til at skabe afgrøder og på den måde entreprenørskab. Kan vi sørge for at rense spildevandet på stedet, kan det skabe mikro-virksomheder og dermed grobund for hjælp til selvhjælp, forklarer Kim Nøhr Skibsted.

Nyt humanitært initiativ

DI’s erhvervsfremstød i Jordan er i tråd med regeringens ønske om, at de danske virksomheder skal inddrages i nødhjælpsarbejdet. Det er netop formålet med det nye initiativ ”Danida Business Explorer” som udenrigsminister Kristian Jensen løftede sløret for i sidste uge. Initiativet tilbyder økonomisk støtte til samarbejdsprojekter mellem virksomheder og nødhjælpsorganisationer, og der er i første omgang afsat otte millioner kroner til 2016.

Det kan være både dyrt og tage tid at udvikle nye produkter til nødhjælpsmarkedet, og DI håber, at det nye initiativ betyder, at der er flere virksomheder, som øjner markedets langsigtede muligheder.

- Der er stort behov for løsninger til det globale flygtningesegment, og mange af disse løsninger kan findes i et samarbejde mellem virksomhederne, der sidder med den tekniske viden og ekspertise, og NGO’erne, som kender målgruppen og dens udfordringer. Den nye støttemulighed er relevant, idet den åbner op for den slags samarbejde og innovativ tænkning, forklarer Karen Panum Thisted fra DI.

Indtil videre har det kun været muligt at søge penge til projekter i Afrika og Asien og en række udviklingslande, men nu vil projekter i eksempelvis Jordan også kunne støttes.

Læs mere på DI's hjemmeside: http://di.dk/dibusiness/nyheder/Pages/Danske-virksomheder-kan-udvikle-fremtidens-flygtningelejre.aspx

03.12.2024Dansk Industri

Sponseret

Regenerativ turisme: Kan arkitektur hjælpe os gentænke måden, vi rejser på?

09.08.2024Dansk Industri

Sponseret

Den bæredygtige oplevelse hos AKKC: ”Plejer er død”

07.02.2024Dansk Industri

Sponseret

Har du styr på ESG, CSRD og ESRS?

12.01.2024Dansk Industri

Sponseret

Ny ESG & Bæredygtighedsportal hos Dansk Industri (DI)

04.09.2023Dansk Industri

Sponseret

Danske produktionsvirksomheder skaber konkurrencefordele gennem Klimaklar Produktionsvirksomhed

04.09.2023Dansk Industri

Sponseret

CO2-regnskab, bæredygtig produktion, klimaklar.