22.05.2015 | Kommunikation
Danskerne ønsker bæredygtige møbler
Hver femte dansker går bevidst efter at købe bæredygtige produkter til boligen, viser en ny undersøgelse fra sengeproducenten Auping.
Det er ikke kun pris og design, der spiller ind, når danskerne skal købe nye møbler til boligen. 19 procent af danskerne går nemlig bevidst efter bæredygtige produkter. Det viser en undersøgelse fra den hollandske sengeproducent Auping.
Læs også: Danskere efterspørger bæredygtige rejser
Af undersøgelsen fremgår det desuden, at 39 procent af de over 1.000 adspurgte danskere lægger vægt på at købe deres seng hos en producent, der tager ansvar for miljø og fremtidige generationer.
Bæredygtig forretningsmodel
Det er netop i tråd med den bæredygtige forretningsmodel, som sengefirmaet bag undersøgelsen har.
Vi er meget bevidste om, at vores aktiviteter har en indvirkning på det miljø, som vores børn, børnebørn og kommende generationer skal leve i. Vi har derfor stort fokus på at sikre ansvarlige produktionsmetoder og miljøvenlige materialer som for eksempel vandbaserede lakker, madrasser uden CFC samt PEFC-certificeret træ, forklarer Morten Lund Petersen, direktør hos Auping Scandinavia.
Læs også: Danskerne frygter klimaforandringer
Undersøgelsen er foretaget af Voxmeter for Auping. Der er gennemført 1.002 interviews med danske respondenter ligeligt fordelt på køn, alder, region og civilstatus.
-SSM
Klima, miljø og energi

Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation
For at gøre det lettere for festivalgæsterne at komme af med deres tomme dåser og flasker har Dansk Retursystem opsat en pantstation på Roskilde Festival, hvor det tager under et minut at få pant for omtrent 90 dåser og flasker. Et lignende pilotprojekt testes lige nu i hele landet.
Samfund

Danske virksomheder sælger stort til FN-organisationer
Danske virksomheders salg til Unicef, FN's Flygtningehøjkommissariat og andre FN-organisationer, der arbejder med globale problemer som flygtninge, fattigdom og klima, steg med knap en milliard kroner sidste år.
Strategi & ledelse

Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding
Gennem blandt andet sportsaktiviteter på Roskilde Festival støtter Hummel udsatte i Libanon. De sociale initiativer styrker virksomhedens brand og er derfor en god forretning, lyder det fra sportsbrandet .
Klima, miljø og energi

Mursten af cigaretskod og bil-ædende busser
Busser, der kan køre hen over biler, næste generation af træ, glas og stål, mursten af cigaretskod samt dansende turbiner uden vinger. Fælles for de innovative projekter er, at de alle er kulstofs-fattige.
Klima, miljø og energi

3GF-erklæring skal fremme grøn omstilling
Ved sidste uges 3GF-topmøde blev der indgået en global erklæring om fremme den grønne omstilling. I erklæringen opfordrer 3GF blandt andet til et dybere samarbejde om bæredygtig anvendelse af vand i Afrika, Latinamerika og Asien.
Supply chain

Virksomheder deltager i projekt om kemiske fodspor
En lang række virksomheder har deltaget i en undersøgelse om kemiske fodspor i produkter og forsyningskæder. Projektet vil blandt andet hjælpe virksomheder med at mindske afhængigheden af farlige kemikalier.